• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 1 مهر 1400
کد مطلب : 141298
+
-

آشنایی با چند موکب بزرگ ایرانی مستقر در مسیر راهپیمایی اربعین

خانه دوست کجاست؟


از همان زمانی که مسیر کربلا باز شد و زائران امام‌حسین (ع) برای رسیدن به روز اربعین و زیارت امام‌حسین (ع) و حضرت‌ابوالفضل (ع) پیاده راهی این شهر می‌شدند، یکی یکی پای موکب‌های ایرانی هم به مسیر تردد عاشقان و شیفتگان اباعبدالله‌الحسین (ع) باز شد. خیلی زود مراکز مذهبی بزرگ کشورمان در مسیرهای منتهی به کربلا به‌خصوص مسیر نجف-کربلا موکب‌هایی دایر کردند تا غبار خستگی از تن شرکت‌کنندگان این بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخ بزدایند و با هر آنچه در توان دارند، خدمتی به آنها ارائه دهند. کمی بعد برخی از هیئت‌ها و حسینیه‌های بزرگ هم دست به‌کار شدند تا اینکه امروز شمار موکب‌های ایرانی در راهپیمایی اربعین، از یک‌هزار موکب هم عبور کند! در ادامه با برخی از بزرگ‌ترین موکب‌های ایرانی بیشتر آشنا می‌شویم؛ موکب‌هایی که نقش خانه دوست را برای زائران ایرانی ایفا می‌کنند.

موکب امام‌رضا ع

بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین و با‌امکانات‌ترین موکب‌های ایرانی مستقر در مسیر راهپیمایی نجف تا کربلا، موکب «امام‌رضا(ع)» است. این موکب که سال‌هاست در برابر عمود 285برپا می‌شود، مزین به پرچم گنبد حرم ثامن الحجج(ع) است و علاوه بر ظرفیت اسکان 2هزار زائر و پذیرایی از 10هزار نفر در روز در قالب طبخ و توزیع سه وعده غذایی، به یکی از پایگاه‌های تبلیغاتی بزرگ برای زائران ایرانی تبدیل شده است. در این موکب علاوه بر خدمات پذیرایی، اقامتی و بهداشتی، خدمات فرهنگی از قبیل ارائه اینترنت رایگان، کافی نت، تعمیر و شارژ گوشی تلفن همراه، ماساژ، اجرای نمایش، اهدای کتاب رایگان، ارائه نرم‌افزار، فیلم و صوت با موضوعات مذهبی و دینی و... نیز ارائه می‌شود. خدمات پزشکی و درمانی نیز در این موکب ارائه می‌شود تا خیال زائران حسینی از بابت همه‌‌چیز راحت باشد. اما وجه تمایز این موکب به نسبت موکب‌های دیگر، حضور سخنرانان شاخص و برپایی حلقه‌های معرفت است که باعث شده تا این سفر روحانی، شکلی آموزشی و معرفتی به‌خود بگیرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید این موکب 40هزار مترمربعی که صدها خادم و نیروی افتخاری در آن مشغول به خدمت هستند، در ایام نزدیک به اربعین‌حسینی، روزانه حدود 100هزار نفر گردش زائر دارد.

موکب «مع امام منصور»

یکی دیگر از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین ایستگاه‌های ایرانی خدمات‌رسانی به زائران اربعین، موکب مسجد جمکران با نام «مَعَ امام منصور» است؛ موکبی که در عمود یا همان ستون 1085مسیر نجف تا کربلا قرار دارد و در تعریفش آورده‌اند که با هدف نشر معارف اهل‌بیت(ع) به‌ویژه حضرت صاحب‌الزمان (عج) و همچنین خدمت‌رسانی به زائران امام‌حسین(ع) برپا شده است. این موکب که بیشتر هزینه‌های آن توسط نذورات مردمی تامین می‌شود، روزانه هزاران پرس غذای گرم بین زائران توزیع می‌کند. سخنرانی درباره مسائل مربوط به کربلا، برپایی مراسم مختلف با اجرای برنامه توسط گروه‌های تواشیح و قاریان بین‌المللی، حضور چند پزشک یا درمانگر طب سنتی در موکب مع امام منصور و...، ازجمله برنامه‌های نماینده مسجد جمکران در میان ایستگاه‌های خدمات‌رسانی به زائران اربعین است. این موکب متعلق به مسجد جمکران، همانطور که گفته شد هزینه‌های خدمات‌رسانی به زائران را از نذورات مردمی تامین می‌کند، به همین دلیل هرکسی که بخواهد در این زمینه کمکی کند، از طریق سایت مسجد جمکران می‌تواند خدمتی به زائران امام‌حسین(ع) انجام داده و در ثواب زیارت‌شان شریک شود.

موکب شهرآرا؛ نخستین موکب ایرانی

موکب هیئت «خدام‌الحسین(ع)» را بچه‌های محله شهرآرای تهران راه‌اندازی کرده‌اند. ماجرای شکل‌گیری این موکب از سال 1390آغاز می‌شود؛ از زمانی که 14جوان دانشجو از محله شهرآرا راهی کربلا شده و همان‌جا نیت می‌کنند سال بعد دانشجوهای بیشتری را با خود همراه کنند. این اتفاق هم افتاد و شکل‌گیری ستادی برای اعزام دانشجویی به عتبات عالیات توسط این جوان‌ها، سال بعد باعث شد تا هزار و 200دانشجو از سراسر کشور راهی کربلای معلی شوند. اما این بار جوان‌های شهرآرا که متوجه جای خالی موکب‌های ایرانی در میان ایستگاه‌های خدمت‌رسانی به زائران شدند، به این فکر افتادند که در مسیر راهپیمایی اربعین یک موکب ایرانی هم دایر کنند و این جرقه شکل‌گیری نخستین موکب ایرانی در مسیر نجف تا کربلا بود. بچه‌های هیئت خدام‌الحسین(ع) که کارشان به‌عنوان ایستگاه خدمات‌رسانی به زائران را از سال 92آغاز کردند، سال 1393و با مشارکت عاشقان حسینی، زمینی چند ده‌هزار متری در محل عمود 1120خریداری کردند تا از این زمین برای خدمت‌رسانی بهتر به زائران اباعبدالله(ع) استفاده کنند. این زمین که وقف امام‌زمان‌(عج) است، دارای مسجد، آشپزخانه، سالن غذاخوری، سالن اسکان زائرین، سرویس‌های بهداشتی، غرفه‌های سلامت، کودک، دارو و... است.

وعده ما، عمود 202 !

اما در محدوده عمود 202مسیر نجف تا کربلا، سه موکب ایرانی فعال هستند که هر سه کنار یکدیگر تمام خدماتی را که یک زائر به آن نیاز دارد، پوشش می‌دهند. این سه موکب ایرانی که نام‌هایشان موکب «فاطمه الزهرا(س)» زرند کرمان، موکب «فاطمه الزهرا(س)» اصفهان و موکب «قاسم بن‌الحسن(ع)» است، همه نوع خدمات از اسکان و تغذیه زائران، تا شست‌وشوی وسایل، تعمیر تجهیزات، ارائه خدمات درمانی، در اختیار گذاشتن اینترنت رایگان و... را در دستور کار خودشان قرار داده‌اند. این موکب‌ها که کارشان را از سال 1392آغاز کرده‌اند و ابتدا فقط 2چادر برای اسکان زائران داشتند، حالا در آستانه اربعین‌1400، ده‌ها تریلی وسایل و تجهیزات لازم برای استقرار در عمود 202مهیا کرده‌اند! یکی از این تریلی‌ها، کولر سلولزی برای خنک‌شدن فضای حضور زائران است و یک تریلی دیگر کپسول گاز موکب‌ها را تامین می‌کند. دیگر تریلی‌ها هم هر کدام مخصوص حمل آرد، برنج، روغن، حبوبات، مواد غذایی و ظروف یکبار مصرف هستند که برای زائران در اربعین امسال تدارک دیده شده‌اند. جالب اینکه در تمام مدت استقرار موکب‌ها، 60پزشک و 60 آشپز بین‌المللی به‌طور مستمر در این موکب‌ها حضور دارند تا به زوار حسینی خدمت‌رسانی کنند.

موکب حرم حضرت‌معصومه‌ س

موکب حرم حضرت معصومه(س) در عمود 1080مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا قرار دارد. این موکب در 13حوزه کاری ازجمله حوزه‌های فرهنگی، فنی و مهندسی، منابع انسانی، حراست، مهمانسرا، خدمات رفاهی و اسکان، امکانات و تشریفات، تبلیغات و رسانه، خدمات درمان و بخش ویژه خواهران سازماندهی شده و هر سال در آستانه روز اربعین بیش از 200نفر از خادمان آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) در این موکب به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند. پاسخگویی شرعی و معارفی به چهار زبان ترکی، انگلیسی، عربی و اردو، برگزاری محافل قرآنی و مجالس سخنرانی و مداحی، برپایی غرفه‌های کودکان، ایجاد بیمارستان صحرایی، تشکیل ستاد گم‌شدگان، برپایی مهمانسرایی برای پذیرایی و اسکان زائران و همچنین ارائه ویلچر و وجود کارگاه خیاطی و کفاشی، ازجمله خدماتی است که در موکب حرم حضرت معصومه(س) به زائران ارائه می‌شود. اما ویژگی اصلی این موکب، داشتن بخش ویژه خانم‌هاست. از آنجا که نام این موکب از نام بانوی کرامت برداشته شده، این موکب به نسبت دیگر ایستگاه‌های خدمات‌رسانی به زائران، خدمات بیشتر و بهتری به بانوان زائر امام‌حسین(ع) ارائه می‌کند که مهم‌ترینش توسعه محل اسکان و استراحت بانوان در موکب است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید