• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14100
+
-

خط و نشان چین و روسیه برای ناقضان برجام

هسته‌ای
خط و نشان چین و روسیه برای ناقضان برجام

این روزها برجام محور اصلی مذاکرات بین‌المللی شده و  سران فرانسه و آلمان به آمریکا رفتند تا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را به ماندن در برجام دعوت کنند. از سوی دیگر مقامات چین و روسیه هم نسبت به سرنوشت برجام هشدار داده‌اند،  ترامپ باید حدود 15روز دیگر یعنی 22اردیبهشت ماندن در برجام یا خروج آمریکا از آن را اعلام کند. صدر اعظم آلمان در واشنگتن با بیان اینکه برجام کافی نیست،  اما فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کند کرد و باعث نظارت و بازرسی شد، گفت: اروپا با آمریکا همراه است و می‌دانیم که ایران در خاورمیانه،  سوریه و لبنان سعی در نفوذ دارد و باید این را مهار کنیم.

آنگلا مرکل در نشست مشترک خبری با دونالد ترامپ در کاخ سفید در اظهاراتی ضد‌ایرانی تأکید کرد: ما بر این باوریم که برجام نخستین گام برای ممانعت از رسیدن ایران به سلاح اتمی است.

ترامپ هم با لحن تهدید آمیز گفت: مناسب نیست که من درباره اقدام نظامی حرف بزنم اما این را می‌توانم بگویم که ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابند؛ روی این حرف حساب کنید. صدر اعظم آلمان بعد از دیدار با ترامپ بیان کرد: باید ببینیم آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران چه تصمیمی می‌گیرد. امنیت کل خاورمیانه برای ما مهم است. ما نگرانیم،  چون در خاورمیانه فاصله مرزها چند صد کیلومتر است و هر تصمیمی برای ما که همسایه‌شان هستیم،  تأثیرگذارتر از آمریکاست. مشخص نیست مرکل در دیدار خصوصی با ترامپ به او چه گفته اما از اظهارات منتشر شده در نشست خبری بر می‌آید که صدراعظم آلمان درباره تأثیر برجام بر امنیت اروپا به او نکاتی را گوشزد کرده باشد.  فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بارها تأکید کرده توافق هسته‌ای صرفا یک توافق سیاسی نیست بلکه تأثیر مستقیمی بر امنیت اروپا دارد. دو روز قبل از مرکل،  امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم به واشنگتن رفت تا درباره توافق هسته‌ای رایزنی کند،  رایزنی‌ای که پس از آن رئیس‌جمهور فرانسه از لزوم مذاکره بر سر یک توافق تازه با ایران سخن گفت.

او بعد از دیدار با ترامپ گفته بود به‌نظر نمی‌رسد که ترامپ در توافق هسته‌ای باقی بماند. مایک پمپئو،  وزیر خارجه آمریکا هم روز جمعه در بروکسل گفته بود: با توجه به عدم‌اصلاح دائمی برجام و رفع نواقص آن بعید به‌نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور در این توافق بماند. اما اصرار برای اصلاح برجام یک روی سکه است،  در طرف دیگر مقامات چین و روسیه، به‌عنوان دو حامی پر و پا قرص توافق هسته‌ای دیروز پیام‌های مشابهی به واشنگتن ارسال کردند. هوا چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین تأکید کرد: چین از همه طرف‌های توافق هسته‌ای می‌خواهد به گفت‌وگو و همکاری در رابطه با وضعیت پیش روی توافق هسته‌ای ایران ادامه دهند و آن را بدون اصلاح حفظ کنند.  به گزارش ایسنا،  سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که این کشور به حفظ و اجرای توافق به شکلی هدفمند،  عادلانه و مسئولانه ادامه می‌دهد. تسنیم هم گزارش داد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با وزیر خارجه ایران از اوضاع توافق هسته‌ای اظهار نگرانی کرده است. در همین رابطه دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه نیز روز شنبه تأکید کرد:  توافق هسته‌ای ایران باید به‌عنوان تنها مرجع رسمی مذاکرات آینده حفظ شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید