• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 24 شهریور 1400
کد مطلب : 140560
+
-

وزیر پیشین فرهنگ افغانستان: گنجینه باختر را پنهان کرد‌یم

سقوط دولت پیشین افغانستان تا تثبیت قدرت دوباره طالبان بر آن کشور 3 روز خلأ قدرت در افغانستان ایجاد کرد و در این مدت تلاش‌ها برای نجات کامل آثار تاریخی افغانستان به نتیجه نرسید. دکتر محمدقاسم وفایی‌زاده، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ افغانستان در گفت‌وگویی مفصل با سایت صدای میراث با موضوع «تاریخ افغانستان در سیطره طالبان»، اعلام کرد که رئیس‌جمهور سابق افغانستان در روزهای آخر حکومت خود در کابل پیشنهاد وزارت فرهنگ آن کشور برای ایجاد کریدور امن انتقال آثار تاریخی افغانستان به مخازن امن آن کشور را بی‌پاسخ گذاشت و در روزهای پایانی تمام بودجه وزارت فرهنگ افغانستان و بودجه‌های مرتبط با کاوش آثار تاریخی را به وزارت دفاع و امنیت ملی آن کشور منتقل کرد.
محمدقاسم وفایی‌زاده که اکنون در ترکیه به‌سر می‌برد در پاسخ به اینکه سرانجام، گنجینه بزرگ «باختر» افغانستان مشتمل بر اشیای زرین به‌ دست آمده از محوطه باستانی طلاتپه آن کشور کجاست؟ گفت: این گنجینه در نقطه‌ای امن نگهداری می‌شود و هیچ‌کس به آن دسترسی ندارد.
او ارزش مادی گنجینه باختر افغانستان را 500میلیون دلار تخمین زد و گفت: این گنجینه ثروت ملی مردم افغانستان است و در نقطه‌ای امن نگهداری می‌شود و برای ملت افغانستان محفوظ مانده است.
وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ افغانستان که پس از تسلط طالبان بر آن کشور ناگزیر از مهاجرت به ترکیه شده است درخصوص نحوه مواجهه طالبان با آثار تاریخی افغانستان نیز اعلام کرد: نگرانی‌ها از برخوردهای آتی طالبان با آثار تاریخی افغانستان همچنان وجود دارد و امید است طیف معقول‌تر طالبان بر طیف افراطیون این گروه پیروز شود تا آثار تاریخی افغانستان نیز در امان بماند.
او رویکرد طالبان برای حفظ آثار تاریخی افغانستان نسبت به 20سال قبل (که این گروه با انهدام مجسمه‌های بودا در بامیان که از آثار برجای مانده از تمدن بودایی در افغانستان بود) را تعدیل شده خواند و گفت: طالبان با بیانیه‌ای که برای حفظ آثار تاریخی افغانستان منتشر کرد امیدواری در دل مردم افغانستان ایجاد کرد اما از آنجا که این گروه شامل طیف‌های افراطی است هنوز نگرانی‌ها از سرنوشت آثار تاریخی افغانستان در دوران حکومت طالبان وجود دارد.
به‌گفته وزیر سابق اطلاعات و فرهنگ افغانستان، مافیای قاچاق اشیای تاریخی در افغانستان در شرایط فعلی بسیار فعال شده و قاچاقچیان اشیای تاریخی، حفاری‌های زیادی در محوطه‌های تاریخی افغانستان به‌منظور دستیابی به آثار فرهنگی- تاریخی و انتقال آنها به خارج از افغانستان انجام داده‌اند. محمدقاسم وفایی‌زاده اعلام کرد: پاکستان تبدیل به مرکز اصلی ترانزیت اشیای تاریخی افغانستان توسط قاچاقچیان آثار تاریخی شده است و حکومت فعلی طالبان باید مقابله با قاچاقچیان اشیای تاریخی برای جلوگیری از خروج آثار فرهنگی متعلق به ملت افغانستان را به سرعت در اولویت کاری خود قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید