• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 24 شهریور 1400
کد مطلب : 140553
+
-

دوز سوم واکسن فعلا برای اکثر مردم لازم نیست

بر اساس تحقیقی که در نشریه مشهور لنست منتشر شده دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که اثربخشی واکسن‌های تأییدشده علیه کووید-19 کافی است و فعلا نیازی به ارائه دوز تقویتی برای اکثر مردم نیست

زهرا خلجی- خبر‌نگار

در گیرودار شیوع گونه دلتای کووید-19، نگرانی‌ها به حدی رسید که در بسیاری از کشورها بحث بر سر ارائه دوز سوم واکسن برای تقویت ایمنی در برابر گونه‌های جدید ویروس، بالا گرفت. اما گزارشی که به‌تازگی در مجله معتبر لنست منتشر شده است می‌گوید که هم‌اکنون نیازی به استفاده از این دوز برای افراد کامل واکسینه‌شده نیست. در این گزارش آمده است واکسن‌ها به اندازه کافی برای مبتلانشدن به موارد شدید کووید-19کافی هستند و تأکید کرده که منابع در دسترس واکسن می‌تواند جان‌های زیادی را نجات دهد.
گروهی از دانشمندان برجسته آمریکایی و بین‌المللی روز دوشنبه در مجله معتبر لنست نوشتند یک بررسی تخصصی از شواهد علمی تا به امروز به این نتیجه رسیده است که تزریق دوز سوم واکسن   کووید-19 برای عموم مردم هم‌اکنون لازم نیست.
نتیجه‌گیری دانشمندان، ازجمله دو مقام ارشد سازمان غذا و دارو و سازمان بهداشت جهانی، در حالی انجام شد که مطالعات نشان می‌دهد واکسن‌های مجاز    کووید-19 در آمریکا تا‌کنون در برابر بیماری‌های شدید و بستری‌شدن در اثر نوع دلتا بسیار مؤثر عمل کرده است. دانشمندان می‌گویند درحالی‌که اثربخشی واکسن کووید-19 در برابر ابتلا به نوع خفیف ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد، اما همچنان محافظت در برابر بیماری شدید ممکن است ادامه یابد. به‌گفته دانشمندان دلیل این اتفاق این است که سیستم دفاعی بدن پیچیده است و علاوه بر آنتی‌بادی‌های خثنی‌کننده ویروس، دیوارهای دفاعی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است فرد را از بیماری جدی محافظت کند.
دانشمندان در این تحقیق نوشته‌اند: شواهد فعلی نشان نمی‌دهد که نیاز به دوز سوم در جمعیت عمومی که در آن اثربخشی در برابر بیماری‌های شدید بالا است وجود داشته باشد و توزیع گسترده دوزهای تقویت‌کننده در این مرحله از همه‌گیری کار مناسبی نیست.
طبق گزارش منتشرشده در لنست، در صورتی که ایمنی ناشی از واکسن به‌طور گسترده در بدن ناپدید شود و یا نوع جدیدی از ویروس ظاهر شود که بتواند کاملا محافظت واکسن‌ها را از بین ببرد، آن‌وقت ممکن است تجویز دوز سوم برای افراد کار منطقی‌ای باشد.
به علاوه این دانشمندان تأکید کرده‌اند که توزیع زودهنگام دوز سوم، خطرات مختص به‌خود را دارد که ازجمله آنها می‌توان به‌ احتمال عوارض جانبی مانند بیماری نادر التهاب قلب معروف به میوکاردیت که بعد از دوز دوم واکسن‌های مبتنی بر پلتفرم mRNA شایع‌تر است، اشاره کرد. اگر دوز سوم به‌طور غیرضروری تزریق شود و باعث واکنش‌های جانبی قابل توجهی می‌شود، ممکن است پیامدهایی ازجمله عدم‌اعتماد مردم به واکسن کووید-19 داشته باشد.
در ادامه گزارش آمده است: واکسن‌های موجود با تأییدیه سازمان بهداشت جهانی، ‌هم‌اکنون به اندازه کافی ایمن، اثربخش و ناجی جان انسان‌هاست. منابع محدود این واکسن‌ها اگر در دسترس افرادی که با وجود بیماری‌های زمینه‌ای و شرایط خطرناک، هنوز واکسنی دریافت نکرده‌اند قرار بگیرد، جان‌های بیشتری نجات پیدا می‌کند. پیش از این سازمان بهداشت جهانی از کشورهای توسعه‌یافته خواسته بود از ارائه دوز سوم تا زمانی که واکسیناسیون اولیه برای مردم سراسر جهان انجام نشده است، خودداری کنند تا واکسن به اندازه کافی به همه کشورها برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید