• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 23 شهریور 1400
کد مطلب : 140486
+
-

بررسی مشکلات پایتخت در نشست شهردار و نمایندگان مجلس

تغییر الگوی مدیریت شهربا به میدان‌آمدن مردم

شهردار
تغییر الگوی مدیریت شهربا به میدان‌آمدن مردم

 شهردار تهران روز گذشته در جلسه‌ای که با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مجلس در جهت ساخت تهران گفت: «باید موفق شویم در تهران که نمادی از کارآمدی نظام اسلامی است، الگویی جدید بسازیم. اگر در گذشته نقد می‌کردیم، امروز باید عمل کنیم.»
علیرضا زاکانی با بیان اینکه باید به انقلاب اسلامی در سیر تکاملی آن مدد برسانیم، عنوان کرد: «این مسئله امروز در گام دوم انقلاب نیاز به یک تحول بزرگ در عرصه‌های مختلف دارد تا این تحولات را به عینیت برساند و برای این کار باید یک الگو برای خود بسازیم و نمونه رشد یافته را در منظر مردم قرار دهیم.» او تأکید کرد: «هدف جدی شهرداری تهران به‌عنوان نزدیک‌ترین سطح خدمتگزاری به مردم این است که توجه به شعارهای انقلاب داشته باشد و معنویت شهر را در عمل و پیشرفت همه‌جانبه به نمایش بگذارد. در سیر تکاملی جمهوری اسلامی، دولت‌سازی‌ و الگو‌سازی‌ در خطه شهر تهران باید انجام ‌شود. تهرانی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، یک کشور است و اگر تهران درست شود و شعارهای انقلاب در آن به‌عینیت برسد، نمونه‌ای از کارآمدی نظام جمهوری اسلامی است.»

الگوی جهان اسلام
شهردار تهران همچنین با بیان اینکه تهران در سیر الگو‌سازی‌ و دولت‌سازی‌ این دوره، باید به کلانشهر الگوی جهان اسلام تبدیل شود، ادامه داد: «توجه توامان به کالبد و روح شهر بسیار مهم است. در رابطه با کالبد شهر سال‌های گذشته اقداماتی انجام شده و البته در دوره‌هایی این توسعه برخلاف موازین انقلاب بوده و به مسائل نرم‌افزاری توجه نشده است؛ بنابراین باید گام‌ به گام مسیر تحقق اهداف را تسهیل کنیم.» به‌گفته زاکانی، تهران تنها یک شهر نیست و یک مجموعه خدمات‌دهنده به کل کشور و یک نماد است. او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «باید از ظرفیت بی‌بدیل مجلس در جهت ساختن تهران نهایت استفاده را ببریم. یک بخش از کار، گره‌های قانونی دارد؛ مثلاً در تهران ۱۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری و امکانات گسترده زیرساختی هست که باید بهینه و در خدمت قرار بگیرند و باید شهروندان میدانداری کنند و کار را بر‌عهده بگیرند تا شهرداری نوکری و خدمت را انجام دهد.»

مدیریت سه‌ وجهی
زاکانی در ادامه گفت: «باید مدیریت 3وجهی شامل شهروند، شهر و شهرداری را درنظر بگیریم.» او ادامه داد: «در بخش شهر، تهران ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن دارد و ۴ میلیون نفر هم هر روز در تهران تردد می‌کنند و به جمعیت اضافه می‌شود. همچنین تهران مجموعه‌ای قریب به ۷۰هزار هکتار است که ۱۲هزار هکتار آن بافت ناپایدار است. علاوه بر این، هویت ملی و اسلامی در این شهر نمایان نیست و شهروند بی‌عدالتی را حس می‌کند و فاصله‌ای جدی با شهر مطلوب دارد.» شهردار تهران خاطرنشان کرد: «شرایط به طریقی بوده که ۱۶درصد از شهروندان در انتخابات مجلس، ۱۹درصد در انتخابات شوراها و ۲۱درصد در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت کردند؛ جنبه‌ای که مابه‌ازای آن با سرمایه‌های اجتماعی سنجیده می‌شود و نشان می‌دهد که مردم تحت فشارند. در سال، ۳۵۰ روز آلودگی هوا در شهر تهران داریم. از بعد ترافیکی و زیست‌محیطی و ناپایداری بافت شهری نیز وضعیت نامساعد است و در بعد شهروند فاصله فقر و غنا به‌معنای واقعی قابل مشاهده است.» او با بیان اینکه شهرداری نهادی خدمتگزار و خدماتی است به وجه شهرداری هم پرداخت و عنوان کرد: «شهرداری باید به نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و هویت و ماهیت آن باید برای اجرای مأموریت‌ها و تغییر توأمان کالبد و روح شهر آماده باشد. با احتساب نیروهای رسمی و شرکتی، شهرداری حدود ۱۰۰‌هزار نفر پرسنل دارد و تا پایان امسال ۸۴ هزار میلیارد تومان بدهی داریم و امسال باید ۱۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کنیم و البته حدود ۳۰ تا ۳۵هزار میلیارد تومان طلب داریم؛ بنابراین عقب‌افتادگی در منابع مالی وجود دارد.»

اورهال حمل‌ونقل عمومی
حمل‌ونقل عمومی موضوع دیگری بود که زاکانی در جلسه به آن پرداخت و عنوان کرد: «در حوزه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، از ۱۲خط مترو، ۷ خط فعال داریم که 2خط آن تکمیل نشده و ۲۳ایستگاه لازم دارد و برای فعال شدن این خطوط ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. همچنین دوسوم موجودی واگن‌ها باید اورهال شوند و علاوه بر آن برای شروع 5خط دیگر ۱۸۰هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم.» به‌گفته او، ناوگان اتوبوسرانی، ۲۲۲۳ اتوبوس دارد که مجموعه نیاز شهر را تأمین نمی‌کند و برای نوسازی این ناوگان نیاز به ‌۵۰هزار میلیارد تومان است. شهردار تهران در ادامه گفت: «این عرض و طول بدهی‌ها و نیازهاست که دولت مکلف به تأمین بخشی از آن است. ۱۰سال می‌شود که دولت ‌۸۲.۵ درصد سهم خود را در بخش اتوبوس و سهم ‌۵۰درصدی توسعه مترو و یک‌سوم پول بلیت را پرداخت نکرده است. در بحث ارزش‌افزوده، چون مستقیم به شهرداری‌ها پرداخت نمی‌شود، مشکلات متعددی در وصول آن وجود دارد. با وجود چنین مشکلاتی باید تغییر صورت بگیرد و باید مشخص کنیم که شهر مطلوب چیست و شهر مطلوب را تعریف و راه درست را در مسیر راهبردها و سیاست‌های دقیق شفاف کنیم.»

همبستگی حاکمیتی و حکومتی
شهردار تهران در جریان این جلسه به موضوع همبستگی و هم‌داستانی حاکمیتی و حکومتی هم اشاره کرد: «باید همبستگی و هم‌داستانی حاکمیتی و حکومتی را ایجاد و تلاش کنیم که همه دستگاه‌ها نسبت به پیشرفت تهران به‌عنوان نماد نظام اسلامی دغدغه پیدا کنند. همچنین خط سوم، به میدان آوردن مردم است و باید فکر و ذهن و قابلیت‌های عملی و نهایتاً اعتبار آنها را درنظر بگیریم. مردم نمی‌آیند؛ مگر اینکه اعتماد کنند و اعتماد نمی‌کنند؛ مگر اینکه نوکری ببینند.» علیرضا زاکانی ادامه داد: «مهم است که شهر را در چه وضعیتی تحویل گرفتیم، اما مهم‌تر آن است که در چه وضعیتی تحویل می‌دهیم. محور چهارم این است که باید کل شهر را در یک اکوسیستم واحد ببینیم و آن را بر محور نوآوری و هوشمندسازی متحول کرده و مقدمه تحول را باید از درون شهرداری شروع کنیم.» به‌گفته شهردار تهران در این مسیر برنامه‌ای در 3زمانبندی کوتاه‌مدت و فوری، میان‌مدت و درازمدت تنظیم شده است: «باید از طریق بسیج همه امکانات، صورت جدیدی برای شهر فراهم کنیم. بودجه شهرداری ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که با احتساب بودجه شرکت‌ها و سازمان‌ها به ۶۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد. حدود 67درصد تأمین اعتبار از حوزه ساخت‌وساز است و با توجه به کرونا دچار شرایط انقباضی در این بخش هستیم. البته همه این مشکلات و گره‌ها انسداد نیست و شهر ظرفیت‌ها و چشم‌انداز روشنی دارد و باید دست‌به‌دست هم دهیم تا مشکلات را حل کنیم.»

ایجاد 5قرارگاه در شهرداری
شهردار تهران همچنین به ضرورت ایجاد ۵ قرارگاه اشاره کرد: «قرارگاه اول ناظر به خدمات اجتماعی است و مردم باید تغییرات شهر را در بخش پسماند و نگهداری فضای سبز مشاهده کنند. قرارگاه دوم ناظر به فضای اجتماعی است. وجود ۲۱ هزار معتاد متجاهر و حضور کودکان کار و زباله‌گردان در شهر وهن نظام اسلامی است. شهرداری را برای شهروندان می‌خواهیم؛ نه برای دیوار شهر. در بخش فرهنگی و تبلیغی، نمادهای شهر باید تغییر کند. کرونا در بحث تفریح و ایجاد نشاط، بغض ایجاد کرده و شهر باید دوباره زنده شود؛ چون مردم به نشاط نیاز دارند و قرارگاه دیگر به این بخش مربوط است. قرارگاه پایانی هم درخصوص کروناست. واکسیناسیون جزئی از ماجرای بهداشت و درمان است و باید از همه ظرفیت‌ها برای بخش دیگر یعنی فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده کرد. سرفصل بعدی این قرارگاه خدمات اجتماعی و توجه به آسیب‌هاست؛ لذا تأکید کردیم که مجموعه شهرداری محور مواجهه با کرونا و منشأ تغییر شود؛ چراکه تمام شهرستان‌ها و شهرهای دیگر متأثر از آن هستند.»

خدمت شایسته به مردم
شهردار تهران در جلسه روز گذشته با بیان اینکه دست یاری و نیاز به سمت شما(نمایندگان مجلس) دراز کردیم تا بتوانیم یک خدمت شایسته به مردم ارائه و کار ویژه‌ای انجام دهیم، گفت: «ظرفیت‌های بی‌نظیری در تهران وجود دارد که اگر عملیاتی شود، شهر نه‌تنها ‌بی‌نیاز‌ می‌شود، بلکه می‌تواند به دیگر بخش‌ها هم کمک کند. مشکلاتی به‌ویژه در 4سال گذشته ایجاد شده که باید این کوه مشکلات را کنار زد. ما به‌دنبال شفاف‌سازی‌ و درآمد پایدار هستیم و معتقدم که به‌هم‌ریختگی در این بخش وجود دارد؛ مثلاً مترو مرکز تأمین مالی ندارد و مسئولیتی برای بومی‌سازی‌ و داخلی‌سازی‌ قطعات نیست. انجام این کارهای بزرگ، کمک و همفکری و مشارکت شما (نمایندگان مجلس) را می‌طلبد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید