• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14041
+
-

خشکسالی و خاموشی

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان مصرف بهینه برق از سوی مشترکین را تنها راه مقابله با خاموشی احتمالی در تابستان دانست

گزارش
خشکسالی و خاموشی





وحیده اسماعیلی |  رشت – خبرنگار:

گیلان از استان‌هایی است که در فصل گرم سال به دلیل شرجی بودن هوا و میزان بالای رطوبت هوا با افزایش پیک مصرف برق مواجه می‌شود. فصل گرما در گیلان معتدل و مرطوب تقریبا از خرداد شروع می‌شود و تا شهریور ادامه پیدا می‌کند و این مساله نیاز به استفاده از وسایل سرمایشی و مصرف برق را افزایش می‌دهد. افزایش بار مصرفی برق هم کاهش کارایی نیروگاه‌ها و احتمالا خاموشی‌های برق را در مناطق پر جمعیت و روستاها به دنبال دارد؛ مساله‌ای که از سوی سخنگوی دولت نیز به آن اشاره شد و دکتر «محمدباقر نوبخت» از احتمال بروز خاموشی در فصل گرم سال خبر داد. 
 «صدف بیناپور» یکی از شهروندان رشتی است که هفته گذشته اولین خاموشی دو ساعته برق را در منطقه رشتیان تجربه کرده است. او در این باره گفت: 2 ماه به شروع تابستان مانده است و مردم هنوز کولرهای خود را روشن نکرده‌اند. نمی‌دانم قطعی بی‌موقع و 2 ساعته برق چه توجیهی می‌تواند داشته باشد. 

«بهزاد عقیلی» دیگر شهروند رشتی که دریکی از روستاهای حاشیه رشت سکونت دارد با بیان اینکه جمعیت زیاد مناطق حاشیه رشت میزان مصرف برق را در این نقاط بالا می‌برد و همیشه در تابستان قطعی‌های مکرر داریم، گفت: بارها از مسئولان تقاضا کردیم پست‌های برق را در مناطق پر جمعیت تقویت کنند، اما به دلیل استفاده‌های غیر قانونی از برق توسط برخی از ساکنان مشکل برق همیشه برای ما وجود دارد، همچنین اگر اجناس برقی ما در اثر این نوسانات آسیب ببیند به زحمت هزینه آن را می‌دهند و کلی باید دوندگی کنیم تا ثابت شود. در حالی که با این گرانی‌ها بعید می‌دانم خانواده‌ای میزان مصرف برق را رعایت نکند. 


مهار تابستان شرجی با مصرف بهینه برق 

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان نیز در خصوص احتمال خاموشی در تابستان به همشهری گفت: با توجه به کاهش شدید بارندگی‌ها در سال گذشته و به تبع آن کاهش ورودی سدها حدود 6 هزار مگاوات از 11 هزار مگاوات ظرفیت اسمی در بخش برق آبی قابل استفاده نخواهد بود.«جمشید طالبی» اظهارکرد: بنابراین اگر بتوان از صد درصد ظرفیت واحدهای نیروگاه‌های حرارتی استفاده کرد حدود 51 هزار و 800 مگاوات ظرفیت تولید وجود دارد که با پیش‌بینی قله مصرف 58 هزار مگاواتی حدود 6 هزار مگاوات کمبود وجود دارد. لذا در صورت قله مصرف بالاتر از میزان تولید عملی، برای جبران مقدار کمبود به ناچار نیازمند اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف هستیم. 

 طالبی افزود: میزان کمبود بر اساس درصدی از میزان پیک استان توسط دیسپاچینگ ملی تهران اعلام و توسط دیسپاچینگ‌های منطقه‌ای کشور و توزیع برق استان‌ها اعمال می‌شود. بدیهی است اگر میزان مصرف بر اثر گرمای نامتعارف هوا افزایش یابد، خاموشی با برنامه اجتناب‌ناپذیر است. وی میزان خاموشی‌های ناشی از کمبود تولید را بر اساس میزان کمبود و بر اساس درصدی از پیک استان عنوان کرد که از سوی دیسپاچینگ تهران اعلام می‌شود. روند افزایشی دما در روزهای تیرماه و مردادماه و پیک مصرف در کل استان‌های کشور باعث افزایش مصرف روزانه برق و بالا رفتن هر روزه پیک شبکه سراسری خواهد بود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق در خصوص تمهیدات لازم برای جلوگیری از خاموشی‌ها بیان کرد: برخی از خاموشی‌ها در شبکه در اثر افزایش ناگهانی مصرف و شبکه‌های فرسوده اتفاق می‌افتد. مقاوم‌سازی و اصلاح شبکه‌های فرسوده هر ساله با توجه به اعتبارت تخصیصی جهت افزایش پایداری شبکه، رضایت مشترکین و کاهش تلفات شبکه انجام می‌شود. طالبی ادامه داد: همچنین کنترل مستمر شبکه‌های فشار ضعیف پربار و شناسایی شبکه‌های پرعارضه به منظور تعدیل و تقلیل بار مصرفی و بهینه‌سازی شبکه‌های فرسوده از جمله برنامه‌های این شرکت برای گذر از پیک تابستان است. از سوی دیگر تعویض شبکه هوایی فرسوده فشار ضعیف و تبدیل آنها به کابل‌های خود نگه‌دار تاثیر بسزایی در کاهش خاموشی‌ها دارد که این کار در حال حاضر از سوی شرکت در دست انجام است.وی جدی گرفتن مصرف بهینه برق از سوی مشترکین را تنها راه مقابله با خاموشی احتمالی در فصل تابستان دانست.


مصرف 2برابری برق در تابستان 

 مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان با تایید قطعی برق در استان با توجه به اینکه میزان تولید انرژی برق کم‌تر از میزان مصرف استان است، گفت: در تابستان میزان مصرف استان 2 برابر میزان مصرف در دیگر ایام سال است و این افزایش مصرف باعث می شود خطوط انتقال و فوق توزیع نیروی برق یا فیدرها پربار شوند.«عظیم بلبل‌آبادی» افزود: به خاطر اینکه خطوط انتقال و فوق توزیع برق درطولانی مدت دچار فرسودگی می‌شوند، باید تعمیرات و نگهداری آنها انجام شود تا تجهیزات بر اثر فرسودگی دچار آسیب دیدگی و قطعی  نشوند.

بلبل‌آبادی تصریح کرد: در برخی از خطوط انتقال به دلیل طولانی بودن مسافت‌ها با اتلاف انرژی برق هم مواجه می‌شویم که این مساله نیز بر قطعی برق تاثیرگذار است، لذا با ایجاد پست‌ها و نیروگاه‌های جدید و تعمیر و نگهداری به موقع تجهیزات میزان تلفات برق را کاهش داده‌ایم. وی اضافه کرد: برخی مواقع تلفات برق در خطوط توزیع اتفاق می‌افتد. در سال‌های گذشته میزان تلفات در بخش توزیع حدود 5/13 درصد بود که درسال گذشته و امسال این رقم به حدود 6/11 درصد رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید