• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 22 شهریور 1400
کد مطلب : 140379
+
-

درگذشت قاضی مشهور پروند‌ه‌‌های اقتصادی

قضایی
درگذشت قاضی مشهور پروند‌ه‌‌های اقتصادی


رئیس دادگاه انقلاب و یکی از قضات سرشناس پرونده‌های کلان مفاسد اقتصادی، دیروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. حجت‌الاسلام احمد زرگر کمتر از یک سال قبل در آبان‌ ماه1399 به‌عنوان رئیس‌ جدید دادگاه انقلاب معارفه شده بود.
مرکز رسانه قوه قضائیه در اعلام خبر فوت قاضی زرگر نوشت: «این قاضی باسابقه و خوشنام دادگستری، به‌دلیل ابتلا به بیماری کرونا، مدتی در بیمارستان خاتم‌الانبیای تهران بستری بود.» او ریاست شعبه36تجدیدنظر دادگاه انقلاب تهران و شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفاسد اقتصادی را نیز برعهده داشت. رسیدگی به پرونده دادگاه متهمان اخلال ارزی ۶۰میلیون یورویی، پرونده موسوم به شبکه وحید مظلومین «سلطان سکه»، رسیدگی به پرونده خودرو‌های قاچاق، رسیدگی به پرونده مسئولان سابق سایپا، احمد عراقچی و بسیاری از پرونده‌های دیگر ازجمله مواردی هستند که قاضی زرگر رسیدگی به آنها را برعهده داشته است. برخی متهمان این پرونده‌ها، حکم اعدام گرفته بودند. قاضی زرگر در جریان برگزاری دادگاه‌های وحید مظلومین در شهریور ماه1397گفته بود: «چنانچه بانک مرکزی به وظیفه ذاتی خود که در دستورالعمل بانک تصویب شده و باید انجام می‌گرفت و آن نظارت بر صرافی‌هاست عمل می‌کرد، یقینا ما شاهد تشکیل اینگونه دادگاه‌ها نبودیم. متأسفانه براساس آن چیزی که در قانون برای بانک مرکزی تصویب شده که بر صرافی‌ها نظارت مستقیم داشته باشد، می توان اینگونه تعبیر کرد که بانک مرکزی رهاست و این باعث این همه مشکلات برای کشور شده است.» او در مرداد ماه1398درحالی‌که قضاوت پرونده 9نفر از متهمان اخلال ارزی ازجمله احمد عراقچی، معاونت ارزی سابق بانک مرکزی را برعهده داشت، گفته بود: «به خاطر عملکرد اشتباه و عدم ‌نظارت و سلیقه‌ای عمل کردن دست‌اندرکاران مسائل اقتصادی کشور، این موارد به‌وجود آمد و این پرونده برای رسیدگی به فعالیت‌های تعدادی از این افراد تشکیل شده است.» قاضی زرگر همچنین تیرماه1399در جریان یکی دیگر از دادگاه‌های مفاسد ارزی گفته بود: «دولت وظیفه دارد این مسئله را بررسی کند و ببیند افرادی که قرار است از بیت‌المال برای ایجاد شغل و رفع مشکلات جامعه استفاده کنند، صلاحیت این کار را دارند یا خیر.» او با بیان اینکه اغلب پرونده‌هایی که تشکیل می‌شود به عدم‌ نظارت دولت برمی‌گردد، تصریح کرده بود؛ «دولت باید بر پولی که به افراد جهت واردات کالا می‌دهد، نظارت داشته باشد.» زرگر از بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز حکم داشته است. قاضی زرگر همچنین به واسطه قضاوت پرونده‌های سیاسی و امنیتی در میان سیاسیون و فعالان سیاسی چهره‌ای نام آشنا بود. 
او در20اردیبهشت1358با حکم امام خمینی(ره)، حاکم شرع در زمینه مبارزه با مواد‌ مخدر تهران شده بود. وی همچنین از سال 73تا 97دبیری ستاد امر به معروف و نهی از منکر را برعهده داشت و نقش مؤثری در تصویب قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان از منکر داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید