• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 22 شهریور 1400
کد مطلب : 140340
+
-

کمبود در تأمین واکسن‌های سبد کوواکس

برنامه اشتراک‌گذاری واکسن سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین پیش‌بینی خود ۲۵ درصد تخمین تامین جهانی واکسن کووید-۱۹ را کاهش داده و دبیر کل این سازمان خواستار تعویق تزریق دوز سوم واکسن در کشورهای ثروتمند شده است

کمبود در تأمین واکسن‌های سبد کوواکس

زهرا خلجی-خبر‌نگار

برنامه اشتراک‌گذاری واکسن سازمان بهداشت جهانی تحت عنوان کوواکس پیش‌بینی می‌کند که از این به بعد 1.1میلیارد دوز واکسن کووید -19در سراسر جهان در دسترس قرار گیرد اما این رقم کمتر از چیزی است که قبلا تخمین زده شده بود. به گزارش سی ان ان، به پیش‌بینی این آژانس، این یعنی 25درصد دوز کمتر نسبت به پیش‌بینی‌ماه جولای. این طرح جدید باعث شد سازمان بهداشت جهانی از کشورهای ثروتمند بخواهد تا وقتی اکثر مردم جهان حداقل به نخستین دوز واکسن دسترسی نداشته‌اند، از ارائه دوز تقویتی به جمعیت خود خودداری کنند. هم‌اکنون 330میلیون دوز واکسن به کشورهای محروم و 230میلیون به کشورهای عضو، از سوی سازوکار کوواکس تحویل داده شده است. طبق پیش‌بینی‌ها، بیش از یک میلیارد دوز دیگر بین ماه‌های سپتامبر تا پایان سال در دسترس این کشورها خواهد بود.
دکتر ست برکلی، مدیرعامل GAVI که یکی از گروه‌های تشکیل‌دهنده کوواکس است، گفت: ما انتظار داریم 1.1میلیارد دوز دیگر برای تحویل تا پایان سال در دسترس باشد. این دوزها برای 92کشور با درآمد پایین تامین می‌شود. به این ترتیب کل واکسن‌های در دسترس در سال 2021به عدد 1.4میلیارد دوز می‌رسد که از این میان 1.2میلیارد دوز به کشورهای کم درآمد رسیده و می‌رسد.
کوواکس در تازه‌ترین تجزیه و تحلیل، محدودیت‌های صادراتی در هند، مشکلات تولید در تاسیسات شرکت آسترازنیکا، تأخیرهای قانونی شرکت نواواکس و انتظار تأیید واکسن شرکت دارویی چنی کلاور را عامل کاهش میزان واکسن‌های تحویلی عنوان کرد. با این حال پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد دوزهای بیشتری از 2 منبع دیگر در دسترس خواهد بود: افزایش 20میلیون دوز از سینوفارم چین و 95میلیون دوز دیگر در قالب واکسن‌های اهدایی.
تدروس ادهانوم قبریسوس، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، بار دیگر از کشورهای ثروتمند خواست تا از واکسیناسیون با دوز تقویتی کووید-19خودداری کنند تا واکسن در دسترس بیشتر مردم جهان قرار گیرد.
او این بار از کشورها خواسته تا حداقل تا پایان سال منتظر بمانند: یک‌ماه پیش، من خواستار توقف ارائه جهانی دوزهای تقویت‌کننده حداقل تا پایان‌ماه سپتامبر شدم تا واکسیناسیون افراد در معرض خطر در سراسر جهان که هنوز نخستین دوز خود را دریافت نکرده‌اند، به سهولت انجام شود. اما تغییرات کمی در وضعیت جهانی از آن زمان تاکنون رخ داده است. بنابراین امروز، من خواهان تمدید مهلت قانونی، حداقل تا پایان سال هستم تا هر کشوری بتواند حداقل 40درصد از جمعیت خود را واکسینه کند.او تأیید کرد که ممکن است دوزهای سوم برای افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند و ایمنی آنها کاهش می‌یابد مورد نیاز باشد، اما هم‌اکنون نباید شاهد استفاده گسترده از دوز تقویتی برای افراد کاملا سالم در برخی کشورهای توسعه یافته باشیم.
دکتر بروس آیلوارد، مشاور ارشد رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز با حمایت از تجزیه و تحلیل این سازمان گفت: وظیفه ما این است که مطمئن شویم قوی‌ترین استدلال‌ها و راهکارهای خروج از این همه‌گیری را ارائه می‌دهیم. هم‌اکنون نخستین راه خروج، واکسیناسیون حداکثری مردم سراسر جهان است. از آخرین باری که ما خواستار توقف واکسیناسیون تقویتی شدیم، شکاف حقوق صاحبان سهام بیشتر شده است و میزان واکسن موجود برای کشورهای کم‌درآمد کاهش
یافته است. با وجود این، جین ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، با تأکید بر دیدگاه دولت بایدن، اعلام کرد که پاییز امسال به همه آمریکایی‌ها دوزهای تقویت‌کننده کووید -19ارائه می‌شود و این در حالی است که بسیاری از کشورهای در حال توسعه در تهیه واکسن برای جمعیت خود با مشکل روبه‌رو هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید