• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 21 شهریور 1400
کد مطلب : 140259
+
-

آغاز دوران پس از معروف

مسابقات قهرمانی آسیا از امروز در ژاپن آغاز می‌شود. تیم ملی والیبال ایران که فقط یک‌بار با مربی وطنی روی سکوی آسیا رفته پس از 10‌سال با مربی ایرانی در این رقابت‌ها حاضر خواهد شد، آن‌هم بدون کاپیتان سابق

آغاز دوران پس از معروف

صبح امروز از تیم جدید والیبال ایران رونمایی می‌شود؛ تیمی با سیمایی جوان و به همراه مربی ایرانی. بیست‌ویکمین دوره جام ملت‌های آسیا از امروز در چبیای ژاپن‌ آغاز می‌شود و ایران بعد از مدت‌ها با تغییرات اساسی در این رقابت‌ها حاضر خواهد شد. مهم‌ترین تغییر روی نیمکت تیم اتفاق افتاده؛ جایی که بعد از 10سال یک سرمربی ایرانی جایگزین مربیان پرآوازه خارجی شده است. این‌بار نه خولیو ولاسکو با کاریزمای مثال‌زدنی‌اش کنار تیم است و نه کواچ، کولاکوویچ، لوزانو و آلکنو که نتوانستند در بین هواداران ایرانی جای ولاسکو را بگیرند. حالا سؤال این است که بهروز عطایی می‌تواند موفقیت‌های چند سال اخیر ایران را در آسیا تکرار کند؟
بیشترین موفقیت‌های والیبال ایران در آسیا در همین 10سال گذشته به‌دست آمده است؛ 10سالی که مربیان خارجی بالای سر تیم بودند؛ 2011 و 2013مدال طلا، 2015مدال نقره و 2019طلا. ایران پیش از این دهه فقط 2‌بار روی سکوی آسیا رفته است. سال2003 مدال برنز گرفت که این مدال هم با مربیگری پارک‌‌کی‌وون به‌دست آمد. تنها سالی که والیبال ایران با مربی ایرانی در آسیا به مدال رسید، سال2009 بود که مرحوم حسین معدنی روی نیمکت حضور داشت.تیم ایران تغییرات دیگری هم دارد. سعید معروف، معروف‌ترین چهره تیم است که نیست. او خداحافظی کرده است؛ کاپیتان اولی به میلاد عبادی‌پور رسیده است و پاسور اولی هم به جواد کریمی. محمد موسوی و امیر غفور هم دیگر ستاره‌های تیم هستند که در مسابقات قهرمانی آسیا حضور ندارند. قبل از المپیک گفته شده بود در مسابقات آسیایی به بعضی از بازیکنان باتجربه استراحت داده می‌شود ولی زمزمه خداحافظی آنها هم شنیده می‌شود. عطایی ترجیح داده با تیم جوان‌تری به مسابقات برود تا شاید پروژه پوست‌اندازی تیم سرعت بگیرد و حتی در مسابقات قهرمانی جهان‌2022 کار به همین جوانان سپرده شود. از آسیا 4تیم به مسابقات جهانی می‌روند که ایران و ژاپن سهمیه این مسابقات را دارند.
ژاپن با 9قهرمانی، 3نایب‌قهرمانی و 4عنوان سومی، پرافتخارترین تیم آسیاست و آنها با میزبانی مسابقات بیش از هر چیزی درنظر دارند قهرمانی این دوره را از ایران که چند‌سالی است قدرت اول والیبال آسیاست، بگیرند. به‌خاطر همین ژاپن اصلی‌ترین حریف ایران به‌حساب می‌آید اما از نظر والیبالی‌ها کره‌جنوبی و استرالیا هم به همان اندازه ژاپن می‌توانند برای ایران خطرناک باشند. از نظر خیلی‌ها ایران در مرحله مقدماتی کار دشواری ندارد و به‌راحتی می‌تواند به مرحله بعد صعود کند اما توصیه کارشناسان این است که نباید تیم‌های این مرحله را دست‌‌کم گرفت. ایران امروز با هنگ‌کنگ بازی دارد؛ تیمی که با غیبت در بیشتر دوره‌های جام ملت‌ها خیلی جدی گرفته نمی‌شود، به‌خصوص که هیچ‌وقت جزو 10تیم اول جام قرار نگرفته است. شاید این بهترین فرصت برای ایران باشد که خودش را برای بازی‌های سخت‌تر آماده کند. تیم برای حضور در جام، بازی تدارکاتی نداشت. 2حریف بعدی ایران، تیم‌های تایلند و پاکستان هستند. تایلندی‌ها به توانایی بالا در کارگروهی شهره هستند و از این بابت حریف آسانی برای ایران نیستند. تقابل ایران و پاکستان هم از چند نظر می‌تواند مهم باشد. پیشکسوتان والیبال به یاد دارند که در دهه40 نخستین مربی خارجی والیبال از پاکستان به ایران آمد و حتی تا 2دهه قبل آنها در آسیا حرفی برای گفتن داشتند اما حالا چند سالی است که مربیان ایرانی تیم ملی پاکستان را به‌دست دارند. بعد از حمید موحدی و علی معمری، حالا رحمان محمدی‌راد سرمربی این تیم است. محمدی هم کنار مربیان خارجی با تیم ملی ایران کار کرده و هم با حضور در تیم‌های باشگاهی، در زمین والیبال هم به مهره‌چینی‌ عطایی آشناست. محمدی‌راد گفته هر چند تیمش به‌دنبال صعود است اما نه بازی تدارکاتی داشته و نه بازیکنان باتجربه گذشته را به همراه دارد.
ایران در مرحله بعد با تیم‌هایی بازی می‌کند که از گروه D صعود می‌کنند. در این گروه کره‌جنوبی، چین‌تایپه، قزاقستان و عربستان قرار دارند. ژاپن در گروه A با تیم‌های هند، قطر و بحرین بازی می‌کند. استرالیا، چین، سریلانکا و کویت در گروه C قرار دارند. ایران هم در گروه B با تیم‌های پاکستان، تایلند و هنگ‌کنگ روبه‌رو می‌شود. ایران که برای رسیدن به شهر چبیا 39ساعت در راه بود، روز جمعه نخستین تمرینش را در این شهر انجام داد و دیروز هم در سالن اصلی مسابقات دست به توپ شد.

  برنامه بازی‌های ایران:
 ایران- هنگ‌کنگ................. یکشنبه 21شهریور/ ساعت 10:30
  ایران – تایلند....................... دوشنبه 22شهریور/ ساعت 10:30
 ایران – پاکستان..................... سه‌شنبه 23شهریور/ ساعت00:5

این خبر را به اشتراک بگذارید