• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 شهریور 1400
کد مطلب : 140156
+
-

فیلم‌های ایرانی، نامزدهای سینمای آسیا

فیلم‌های ایرانی، نامزدهای سینمای آسیا

فیلم‌های ایرانی در پانزدهمین دوره جایزه سینمای آسیا در 4رشته نامزد دریافت جایزه شده‌اند.
به‌گزارش همشهری، احمد بهرامی برای فیلم «دشت خاموش» نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین کارگردان جدید، روح‌الله زمانی برای فیلم «خورشید» نامزد بهترین بازیگر جدید، حسن حسندوست، نامزد بهترین تدوینگر برای فیلم «خورشید» و مسعود امینی‌تیرانی، نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین فیلمبرداری برای فیلم «دشت خاموش» است.
٣٦فیلم تولید شده در 8کشور آسیایی، فهرست آثار سینمایی این دوره از مراسم جوایز آسیایی را تشکیل می‌دهند. روز 8اکتبر(16مهر) همزمان با برگزاری جشنواره بوسان کره‌جنوبی برندگان معرفی خواهند شد.
در بخش بهترین فیلم، «یک ثانیه» به کارگردانی ژانگ ییمو از چین، «کتاب ماهی» ساخته لی جون-ایک از کره‌جنوبی، «مرید» ساخته چایتانیا تامهانه از هند، «چرخ بخت و خیال» به‌کارگردانی ریوسوکه هاماگوچی از ژاپن و «همسر یک جاسوس» ساخته کیوشی کوروساوا از ژاپن نامزد دریافت جایزه هستند. ژانگ ییمو، لی جون-ایک، ریوسوکه هاماگوچی، کیوشی کوروساوا و عادیلخان یرژانوف، نامزدهای دریافت جایزه در بخش بهترین کارگردان شده‌اند. عادیلخان یرژانوف با فیلم گربه زرد در این دوره حضور دارد.
فیلم «راه رفتن بر لبه پرتگاه» فیلم دیگری از ژانگ ییمو به‌رغم اینکه در این دوره در رشته‌های بهترین فیلم و کارگردانی نامزد نشده اما همچنان با نامزدی در 6رشته، بیشترین تعداد نامزدی را در این دوره از جوایز سینمای آسیا از آن خود کرده است. این فیلم ازجمله در رشته‌های بهترین بازیگر مکمل مرد و بهترین بازیگر مکمل زن، کاندیدای دریافت جایزه شده است. فیلم‌های «یک ثانیه» و «همسر یک جاسوس» نیز هر کدام در 5رشته نامزد دریافت جایزه شده‌اند. 2فیلم کره‌ای«کتاب ماهی» و «ما را از خباثت نجات بده» و همچنین«لیمبو» از هنگ‌کنگ نیز هرکدام در 4رشته نامزد دریافت جایزه شده‌اند.
اما «هشتصد نفر» که پرفروش‌ترین فیلم سال2020 بوده است، در این دوره از جوایز آسیایی تنها در 2رشته نامزد دریافت جایزه شده است.
جایزه سینمای آسیا با همکاری 3جشنواره هنگ‌کنگ، توکیو و بوسان برپا می‌شود. مراسم اهدای جوایز، هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. سال گذشته چهاردهمین دوره مراسم اهدای جوایز سینمای آسیایی برای نخستین‌بار در بوسان برگزار شد. این مراسم به‌دلیل شیوع کرونا به‌طور کامل به‌صورت آنلاین برگزار شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید