• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 18 شهریور 1400
کد مطلب : 140023
+
-

آشنایی با شخصیت و زندگی پی‌یر امیدیار؛ میلیاردر و کارآفرین موفق ایران

ثروتمندترین ایرانی نیکوکار در دنیا

ثروتمندترین ایرانی نیکوکار در دنیا


پی‌یر امیدیار کارآفرین و نیکوکار ایرانی-آمریکایی، بنیانگذار و رئیس eBay، بزرگ‌ترین سایت مزایده و خریدوفروش آنلاین جهان است. او ثروتمندترین ایرانی دنیاست و نامش در فهرست 50ثروتمند آمریکا هم دیده می‌شود. او همان ویژگی را که در نامش دیده می‌شود دارد؛ امید به خوب‌بودن انسان‌ها و تلاش برای گسترش خیر و نیکی در جهان.

تولد در خانواده‌ای مهاجر
پی‌یر امیدیار در پاریس به دنیا آمد. پدر و مادرش هر دو مهاجران ایرانی بودند که موقع تحصیل با هم آشنا شدند. پدرش یک جراح اورولوژیست و مادرش دکتری زبانشناسی و استاد دانشگاه سوربن بود. شش‌سال داشت که بیمارستان دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور مریلند از پدرش دعوت به همکاری کرد و به همین علت، خانواده به آمریکا نقل‌ مکان کردند. مادرش به تدریس مطالعات زبان فارسی در جورج تاون پرداخت. پس از جدایی والدینش، مادرش سرپرستی پی‌یر را برعهده داشت و او آخر هفته‌ها را با پدرش می‌گذارند. پی‌یر تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در مدرسه مذهبی سنت‌اندرو در مریلند آغاز کرد. او دانش‌آموز سرکشی بود و از بیشتر کلاس‌ها فرار می‌کرد تا به کارگاه و لابراتوار مدرسه برود و با کامپیوتر‌ها  بازی کند؛ به همین دلیل بارها مسئولان مدرسه او را توبیخ کردند.

هدفمندی در دبیرستان
در کلاس نهم دبیرستان علاقه‌اش به برنامه‌نویسی آشکار شد. مدیر مدرسه که از تنبیه او به نتیجه نرسیده بود، تصمیم دیگری گرفت: از او خواست که برنامه‌ای برای فهرست کتاب‌های کتابخانه بنویسد و کارت‌های مخصوص هر کتاب را ساماندهی کند. برای او دستمزدی هم معادل شش‌دلار برای هر ساعت درنظر گرفت و امیدوار بود بتواند از این طریق استعداد او را در مسیری درست هدایت کند؛ ایده‌ای که موفقیت‌آمیز بود و پایه‌ فعالیت‌های هدفمند پی‌یر درزمینه‌ کامپیوتر را بنا کرد. با پایان دبیرستان پی‌یر به دانشگاهی در ماساچوست رفت تا مهندسی برق بخواند ولی بعد رشته‌ خود را عوض و 4سال بعد، در سال1988لیسانس علوم کامپیوتری خود را از دانشگاه دریافت کرد.

جرقه‌ای آب‌نباتی
پی‌یر در جوانی با همسرش آشنا شد که به جمع‌آوری جعبه‌های آب‌نبات‌ها علاقه‌ زیادی داشت. او برای اینکه پاملا را خوشحال کند یک بخش خریدوفروش و حراج آنلاین به وب‌سایت شخصی خود اضافه کرد تا پاملا بتواند با سایر کلکسیونرهای جعبه‌ آب‌نبات وارد معامله شود و مجموعه خود را تکمیل کند. امیدیار بعدها گفت این حادثه شاید فقط یک جرقه بود اما نه آن‌طور که رسانه‌ها به آن پروبال دادند. او همیشه مشتاق بود وب‌سایتی راه‌اندازی کند که مردم بتوانند اقلام اجناس خود را در آن بدون واسطه، خریدوفروش کنند و نفع ببرند. گرچه در آن سال‌ها اطرافیان او معتقد بودند که مردم نمی‌توانند از طریق اینترنت به هم اعتماد کنند اما پی‌یر باور محکمی داشت که انسان‌ها ذاتا خوب هستند. او در سال1995 بالاخره ایده‌ خود را به اجرا درآورد.

یک کسب‌وکار خلاقانه
اولین کالایی که در سایت حراج امیدیار به فروش رفت آب‌نبات نبود، بلکه یک روان‌نویس نشان‌گذار لیزری شکسته بود که به مبلغ ۱۴.۸۳ دلار قیمت‌گذاری شده بود. درحالی‌که امیدیار متعجب بود چه‌کسی ممکن است بابت یک نشان‌گذار شکسته پول بدهد، خریدار به او اطمینان داد که او کلکسیون روان‌نویس‌های لیزری خراب جمع‌آوری می‌کند. با این فروش، بخش حراج آنلاین رسما به‌راه افتاد و بعدها خریدوفروش‌های عجیب دیگری هم صورت گرفت. طرح اولیه سایت ساده بود: هیچ واسطه‌ای بین خریداران و فروشندگان وجود نداشت. کسب‌وکار ساده‌ پی‌یر امیدیار ناگهان رونق غیرمنتظره‌ای گرفت و مردم زیادی شروع به ثبت‌نام در سایت کردند تا کالاهای متنوع و غیرقابل‌ تصوری را معامله کنند.

علاقه به فعالیت فرهنگی
پی‌یر امیدیار علاقه بسیاری به روزنامه‌نگاری و دنیای خبرنگاری دارد. به همین دلیل با همکاری گلن گرینوالد، ژورنالیست سابق گاردین، نشریه First Look Media  را راه‌اندازی کرد. او در سال2010 سرویس خبری تحقیقی را با هدف پوشش اخبار سیاسی و اجتماعی هاوایی تأسیس کرد که به‌مدت سه‌سال پیاپی به‌عنوان بهترین نشریه آنلاین هاوایی انتخاب شد. این نشریه در سال 2013 با هافینگتون پست ادغام شد و هاف-پست هاوایی نام گرفت. امیدیار قصد داشت در همین سال روزنامه واشنگتن‌پست را بخرد ولی درنهایت مالک این روزنامه آن را به مبلغ 250میلیون دلار به جف بزوس، مؤسس و بنیانگذار آمازون واگذار کرد. علاقه‌ او به دنیای فیلم و سینما، باعث شد امیدیار تهیه‌کنندگی دوفیلم را بر‌عهده بگیرد.

فعالیت‌های خیرخواهانه امیدیار
در سال 2004 پی‌یر امیدیار و همسرش، امیدیار نت ورک را تأسیس کردند که یک بنگاه خیریه و بشردوستانه است و فعالیت‌های گسترده‌ای را برای بهبود زندگی مردم فقیر انجام می‌دهد. این مؤسسه همچنین از سازندگان نرم‌افزار «ارتباطات اضطراری» حمایت می‌کند. این نرم‌افزار کمک می‌کند تا با استفاده از داده‌های مخابره‌شده از تلفن همراه کاربران، مسیر و نقشه‌ مورد نیاز به تصویر کشیده شود. این نرم‌افزار در سال2010 برای نجات بازماندگان زلزله هائیتی مورد استفاده قرار گرفت. با حمایت بنیاد امیدیار، هم‌اکنون یک نسخه رایگان این نرم‌افزار به‌صورت آنلاین در دسترس عموم است. پی‌یر امیدیار و همسرش همچنین بزرگ‌ترین فعالان بخش خصوصی مبارزه با قاچاق انسان هستند و تاکنون 115میلیون دلار در پنج‌کشور مختلف به همین منظور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در سال2011 آنها با تلاش‌های بدون‌وقفه خود در حوزه خدمات اجتماعی، مدال افتخار بشردوستی ماندگار را از آن خود کردند. فعالیت‌های خیریه امیدیار، ریشه در باور عمیق او به انسانیت دارد. او اعتقاد دارد تا زمانی که انسان‌ها با کرامت، محبت و احترام با هم برخورد می‌کنند این جهان دلیلی برای ادامه و بقا و پیشرفت دارد.

شروع از کارمندی
در دوران دانشگاه، پی‌یر شغلی نیمه‌وقت در یک شرکت نرم‌افزار پیدا کرد که زیرنظر مکینتاش فعالیت می‌کرد. در این دوره او برنامه‌نویسی کامپیوترهای مکینتاش را به‌طور حرفه‌ای یاد گرفت و چند نرم‌افزار هم با مجوز شرکت، برنامه‌نویسی کرد؛ هرچند این کار بیشتر به‌خاطر علاقه‌اش به علوم کامپیوتریبود و نه دستمزد. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، پی‌یر امیدیار در یکی از بخش‌های فرعی شرکت کامپیوتری اپل مشغول شد.  سه‌سال بعد از دانشگاه، او به همراه سه‌نفر از دوستانش یک شرکت محاسباتی مبتنی بر برنامه‌نویسی تأسیس کرد که یک بخش فروش اینترنتی هم داشت. چندی بعد این بخش تبدیل به یک شرکت تجارت الکترونیک کامل شد و نامش را به ای-شاپ (E-Shop) تغییر دادند. ای-شاپ سال1996 توسط مایکروسافت خریداری شد ولی امیدیار همچنان مجذوب چالش‌های تجارت الکترونیک باقی ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید