• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 17 شهریور 1400
کد مطلب : 139979
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2km2J
+
-

گزارش اقدامات انجام‌شده و چالش‌های منطقه‌20 تهران دیروز توسط شهردار منطقه در صحن شورا ارائه شد

ری؛ نگین تهران در حاشیه

شورا
ری؛ نگین تهران در حاشیه


«جدا‌افتادگی کالبدی ری سبب شده تا از مسیر توسعه بازبماند.» شهردار منطقه‌20 دیروز در جریان ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده و چالش‌‌های موجود در منطقه، این موضوع را در جلسه شورای شهر مطرح و تأکید کرد که با توجه به محدودیت منابع آب در کشور، حاشیه‌نشینی در تهران افزایش یافته که این موضوع در ری به یک مسئله جدی تبدیل شده است و اگر مورد توجه قرار نگیرد، باعث تهدید موضوعات اجتماعی و فرهنگی و... می‌شود. در ادامه این جلسه نمایندگان شورا در کارگروه مصوبه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های ارتباط رادیویی در شهر تهران و ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران معرفی شدند.
به گزارش همشهری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته ابتدا پیروزی غرور‌آفرین قهرمانان در بازی‌های پارالمپیک را تبریک گفت و سپس به حادثه 17شهریور اشاره و عنوان کرد: «17شهریور، یادآور روز بزرگی در تاریخ کشور است؛ روزی که حضور میلیونی مسالمت‌آمیز مردم تهران در میدان ژاله وقت با برخورد دژخیمانه‌ای از سوی طاغوت همراه شد و مردم به خاک و خون کشیده شدند.» پرویز سروری در ادامه به ایثار بانوان در این واقعه هم اشاره کرد و گفت: «آن روز در کنار تلخی جنایتی که صورت گرفت، بانوان در لحظه تیراندازی خود را به جلوی صفوف رساندند تا مانع شوند که با این حرکت صحنه‌های زیبایی از ایثار خلق کردند. در واقع نخستین شهدای ما همین بانوان قهرمان بودند که برای پیام بزرگ انقلاب و حفاظت و حراست از ارزش‌های انقلاب اسلامی به خون کشیده شدند و همه ما باید این رشادت‌ها را در یاد داشته باشیم.» نایب‌رئیس شورای شهر تهران در ادامه به سالروز وفات  آیت‌الله طالقانی هم اشاره و عنوان کرد: «از این روحانی مبارز با عنوان ابوذر زمان یاد می‌شود که نخستین امام جمعه تهران و سمبل و نماد شوراها در انقلاب اسلامی بود. او از روز اول انقلاب موضوع شوراها را در تمامی جلسات به جد مطرح کرد و معتقد بود شوراها یعنی مشارکت اکثریت مردم در تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری‌ها و امیدواریم ما هم در شورا بتوانیم در راستای این هدف حرکت کنیم و موفق باشیم.»

پایین‌بودن سرانه خدماتی
شهردار منطقه‌20 در جریان ارائه گزارش عملکرد، ابتدا گفت که ری نگین درخشان در مسیر جاده ابریشم بوده اما امروز با چالش‌هایی مواجه است: «چالش‌های ری متفاوت از تهران است که پایین‌بودن سرانه خدمات نمونه‌ای است که می‌توان ذکر کرد. البته چنین مواردی در سایر نقاط هم وجود دارد اما همجواری مناطق، سبب ساماندهی آنها می‌شود که چنین اتفاقی در ری رخ نمی‌دهد. سنوات گذشته با وجود تخصیص بودجه، اندکی از مسائل برطرف و راه‌ها هموار شد اما برخی از مشکلات همچنان باقی هستند.» فرهاد افشار به برخی از مسائل مدیریتی هم اشاره و عنوان کرد: «ری زهکش آب‌های بالادست از سوهانک تا پایین‌دست است. قسمتی از این زمین‌ها برای کاشت برنج بود که با توجه به آلودگی آب در منطقه، با دستور دادستانی مانع کشت در آنها شدیم. گسل‌های ری و خطوط برق فشار قوی در محله‌های ملک‌آباد و علایی با 3هزار خانوار هم موارد خطرآفرینی هستند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.»

رشد حاشیه‌نشینی در ری
افزایش حاشیه‌نشینی در تهران و به‌ویژه ری یک مسئله جدی است که به‌گفته افشار ناشی از محدودیت منابع آب در کشور است و اگر به آن توجه نشود، سبب تهدید موضوعات اجتماعی، فرهنگی و... در ری می‌شود. تدوین برنامه نرم‌افزاری با عنوان «شهروند» در حوزه پسماند هم مورد دیگری بود که شهردار منطقه‌20 در توضیح اجمالی آن، گفت: «این برنامه می‌تواند به یک الگو در شهر تبدیل شود؛ چرا‌که از یک‌سو سبب رضایتمندی 50درصد شهروندان می‌شود و از سوی دیگر هزینه‌های پسماند را 30درصد کاهش می‌دهد.» افشار در ادامه توضیحاتی هم درمورد اپلیکیشن تسلی‌خاطر (توانایی آگاه‌سازی‌ 60 تا 70درصدی شهروندان در مواقع بحرانی را دارد) و ظرفیت‌های گردشگری، تفریحی و تاریخی ری، ارائه داد.

حلقه اتصال جنوب و شرق
در حوزه حمل‌ونقل منطقه‌20 حلقه اتصال جنوب تهران به شرق است. افشار با بیان این مطلب گفت: «هم‌اکنون حدود ۱۰ تا ۱۲‌درصد از حمل‌ونقل عمومی منطقه ریلی (خطوط مترو) است که پیش‌بینی می‌شود این میزان به 25درصد افزایش یابد.» به‌گفته او، ساکنان شهرهای اقماری مانند ورامین، باقر‌شهر و کهریزک از ایستگاه‌های متروی ری استفاده می‌کنند.

   اجرای برنامه جاماندگان اربعین با هماهنگی ستاد کرونا

نایب‌رئیس شورای شهر تهران دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مراسم اربعین گفت: «برنامه‌ریزی کشور عراق برای پذیرش 30هزار زائر ایرانی است که این رقم در مقابل جمعیت میلیونی که هر سال در این مراسم شرکت می‌کنند، رقمی نیست و امیدواریم بتوانیم از طریق سازوکارهایی که مغایر با دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا نباشد، تعداد بیشتری از زائران در این مراسم شرکت کنند.» پرویز سروری اضافه کرد: «طبیعتا آنچه مشخص است اینکه امسال نمی‌توانیم حضور فعالی در عراق داشته باشیم و از این‌رو باید برای مراسم جاماندگان اربعین برنامه‌ریزی کنیم که این کار هم با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا انجام می‌شود.»

واکنش اعضا به گزارش شهردار منطقه20
مهدی اقراریان: منطقه‌20 و حریم آن به‌دلیل عدم‌ابلاغ طرح راهبردی حریم پایتخت با چالش‌های بسیار جدی مواجه است. تفکیک اراضی کشاورزی با کاشت درخت و نهال و تبدیل آن به باغ و باغچه، ساخت‌وساز غیرمجاز توسط نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در حریم و رها‌شدن پروژه غیرهمسطح شهید آوینی، مواردی از این چالش‌ها‌ست که شهردار منطقه باید شفاف پاسخ دهد چه اقداماتی انجام داده است؟
 زهرا شمس احسان: منطقه‌20 با وجود پیشینه غنی، بناهای ارزشمند تاریخی، کوه‎ بی‎‌بی‌شهربانو و تپه و نقش برجسته چشمه علی و... متأسفانه آنچنان‌که شایسته نام و فرهنگ و تاریخ آن است، به افکار عمومی معرفی نشده و این ظرفیت‎های عظیم گردشگری مغفول مانده است. در شرایط کنونی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی پایدار مدیریت شهری که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر فعال‌شدن اقتصاد شهر اثرگذار خواهد بود، حوزه گردشگری است که باید نسبت به این بخش اهتمام لازم صورت بگیرد.  تعطیلی مراکز بهاران و گرمخانه‌ها و تعیین تکلیف طرح پیرامون حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع)، مشکلات دیگری هستند که برای رفع آنها چه کاری انجام شده است؟ 
نرگس معدنی‌پور: سال‌ها مجموعه کوثر3 در منطقه فعال بود و 60زن سرپرست خانوار هم در آن کار می‌کردند که اخیراً در پی صدور اخطاریه از سوی شهرداری منطقه این مجموعه تعطیل شده است. از شهردار تقاضا دارم در اسرع وقت این موضوع را پیگیری کند.
علی‌اصغر قائمی: حوالی پروژه شهید رستگاری، سایت دپوی زباله قرار دارد که غیررسمی توسط زباله‌گردها ایجاد شده و زمین آن هم تصرف غیرقانونی است. شهرداری برای تعیین تکلیف این سایت چه اقدامی کرده است؟
علیرضا نادعلی: موضوع ماجرای مهاجران در قانون محل بحث است اما با توجه به اینکه شهرداری وظیفه اداره‌کردن شهر را بر عهده دارد و بخشی از شهروندان تهرانی به‌ویژه شهر‌ری را خانواده‌های مهاجران تشکیل می‌دهند، این سؤال مطرح است که شهرداری چه خدماتی به این گروه از شهروندان ارائه می‌دهد؟
حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری:  آمار ارائه شد که 454هزار نفر در ری ساکن هستند این یعنی یک میلیون و 362هزار مترمربع فضای سبز باید اضافه شده باشد. این در حالی است که اگر ساکنان داخل محدوده را بیش از 387هزار نفر درنظر بگیریم، باید یک میلیون و 161هزار مترمربع فضای سبز ‌اضافه شده باشد. در گزارش‌ها از یک بوستان 80هکتاری صحبت شد که می‌شود 80هزار مترمربع و نیز تجهیز بوستان‌هایی که از قبل بوده، لذا درخواست دارم برایمان بگویید 3متر سرانه فضای سبز چگونه محاسبه شده است؟
احمد صادقی: شهردار منطقه می‌بایست به‌عنوان زبان مردم ری از انتقال صنایع مزاحم تهران به ری،  از  انتقال فاضلاب تهران به ری، از صنایع آلاینده سیمان و پالایشگاه و...  می‌گفت. باید در این گزارش گفته می‌شد که به جهت تصمیمات غلط، ری که یک شهر تاریخی و مذهبی است، تبدیل به یک شهر بی‌دفاع و بدون هویت تاریخی و مذهبی شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید