• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 17 شهریور 1400
کد مطلب : 139960
+
-

اجرای «در انتظار گودو» تمدید شد

فروش حداقلی

این روزها تماشاخانه‌ها کمترین اجراهای نمایشی را دارند

فروش حداقلی

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

شاید آغاز اکران فیلم‌های جدید در سالن‌های سینما، گیشه را تا حدودی از بی‌رونقی خارج کرده، اما سالن‌های تئاتر همچنان کمترین اجراها را دارند و تماشاگران علاقه‌مند نمی‌توانند اجرای نمایش‌ها را تماشا کنند و بسیاری از گروه‌های نمایشی در انتظار بهتر شدن شرایط برای آغاز اجراهایشان هستند.
بیشتر سالن‌های نمایشی با توجه به شرایط موجود و ریسک تمرین و هزینه اجرا و مشخص نبودن وضعیت تعطیلی‌ها ترجیح می‌دهند، اجرایی نداشته باشند. تماشاخانه‌داران هم به‌دلیل پرداخت اجاره‌های هنگفت و هزینه‌های جاری ترجیح می‌دهند شرایط برای بازگشایی بهتر شود. پیش از این تماشاخانه‌های خصوصی با داشتن 2یا 3سالن، میزبان بیشترین اجراها بودند، اما حالا با توجه به وضعیت و ریسک اجرا و حضور تماشاگران ترجیح می‌دهند در نهایت 2اجرا داشته باشند. بلیت نمایش‌های روی صحنه از کف 40تومان آغاز و تا سقف 60تومان به فروش می‌رسد.
با شیوع شدت ویروس کرونا، ناتوانی در مدیریت این اپیدمی و واکسیناسیون دیرهنگام، حتی اجرای نمایش در فضاهای باز به سبب عدم‌مراجعه تماشاگران هم ناکام ماند. در 2سال گذشته تنها یک یا 2 گروه به اجرای نمایش در فضای باز پرداختند که یکی از آنها امیررضا کوهستانی بود. کوهستانی سال گذشته و امسال «در انتظار گودو» را در فضای باز باغ کتاب روی صحنه برد؛ نمایشی که تا 24شهریور‌ماه اجرایش تمدید شده است.
ظرفیت صندلی‌های این نمایش برای 240تماشاگر است که در بهترین حالت 140تماشاگر بلیت خریداری می‌کنند. این نمایش با بازی 4بازیگر زن هر شب ساعت 20اجرا می‌شود. نمایشی با قیمت بلیت 70هزار تومان، سایت خرید بلیت با تمدید اجرا باز شده و با نگاهی به سایت فروش بلیت، بلیت‌های نمایش برای روز‌های آتی در حال رزرو شدن است.
در میان نمایش‌های اندکی که این روزها اجرا می‌شود، بازیگران و کارگردان این اثر نمایشی شناخته شده‌اند  و با توجه به فضای باز برای اجرا توانسته جزو پرفروش‌های تئاتر باشد.
علاوه بر اجراهای صحنه‌ای، این روزها نمایشنامه‌خوانی از برنامه‌هایی است که در تماشاخانه‌ها برگزار می‌شود. 20شهریور، علی خواجه‌بار قرار است «خانه عروسک» ایبسن را در مهرگان نمایشنامه‌خوانی کند. تا 19شهریور هم مهرگان میزبان اجرای نمایشنامه‌خوانی «اشباح» است.

اجراهایی که 15شب روی صحنه هستند
بیشتر نمایش‌ها اجراهای خود را تا نیمه دوم شهریور به پایان رساندند و برخی از سالن‌ها از نیمه دوم شهریور تا اوایل مهر‌ماه نمایش جدید خواهند داشت. با توجه به وضعیت موجود تعداد اجراها از 30شب اجرا به 10تا 15اجرا رسیده است.
نمایش- کروگرافی «دارائیت A نامساوی A» به کارگردانی بهناز متولی‌باشی‌نائینی دوشنبه ۱۵شهریور تا یکم مهر در تماشاخانه سپند روی صحنه است. نمایش «ب ن چ» هم از 21شهریور تا نیمه دوم مهر‌ماه در تماشاخانه هیلاج روی صحنه می‌رود. این تماشاخانه از شب گذشته هم میزبان «یک ساعت در سن پیر» شده است. فیروزه اصفهانی‌زاده این نمایش را براساس اثر مارتین مک دونا نوشته و شاهرخ دریانورد کارگردانی کرده است. پردیس شهرزاد هم از 21شهریور نمایش «نت آخر» حسین تبریزی را میزبانی می‌کند.
شهرزاد تا 22شهریور هم «تابوت» سناتور حسینی، را روی صحنه دارد. «درخت شیشه‌ای آلما» هم تا پایان شهریور در نوفل‌شاتو اجرا می‌شود؛ نمایشی که این روزها بازخورد خوبی از تماشاگران داشته؛ هر چند با نگاهی به سایت فروش بلیت نتوانسته مانند دیگر آثار نمایشی فروش مطلوبی داشته باشد. «قصه شهرزاد به روایت سنمار» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی، چهارشنبه، هفدهم شهریورماه در پردیس تئاتر شهرزاد اجرای خود را شروع می‌کند. «بگذار دیوانه بمانم» به کارگردانی مهران باقری، تا هفتم مهر‌ماه در تماشاخانه سیمرغ روی صحنه است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید