• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 شهریور 1400
کد مطلب : 139958
+
-

گزارش همشهری از اعتراض صنعتگران اشتهاردی به تبعیض در قطعی برق

خاموشی‌های مشکوک در شهرک صنعتی اشتهارد

گزارش
خاموشی‌های مشکوک در شهرک صنعتی اشتهارد

صاحبان صنایع مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد استان البرز می‌گویند قطعی برق این شهرک تبعیض‌آمیز و مشکوک است و تقریباً هر روز بین 6تا 12ساعت تولید را متوقف می‌کند. در دوره بی‌برقی، سهمیه انرژی صنایع جیره‌بندی شد و تقریباً همه صنایع در همه مناطق کشور طعم تلخ خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده و غیرمترقبه را چشیدند، اما صنعتگران شهرک صنعتی اشتهارد می‌گویند وضعیت قطعی برق در این شهرک در مقایسه با سایر شهرک‌ها و مناطق صنعتی تبعیض‌آمیز و البته مشکوک است؛ به‌گونه‌ای که تولید را در این شهرک زمینگیر کرده است.
به گزارش همشهری، از اظهارات صنعتگران اشتهاردی چنین برمی‌آید که پیگیری‌های انجام شده برای اصلاح رویه خاموشی‌های بلندمدت در این شهرک بی‌نتیجه بوده و حتی حضور کارخانه‌های غذایی و دارویی و به‌خصوص خط تولید واکسن کرونا در این شهرک نیز نتوانسته است به بهبود وضعیت تأمین برق آن کمک کند.
 
معمای خاموشی‌های طولانی
کمبود برق در مقایسه با مصرف بالای انرژی در فصل گرما، وزارت نیرو را بر آن داشت تا با هماهنگی وزارت صنعت و سایر دستگاه‌ها، قطعی برق صنایع را با برنامه مشخص و منظم به‌منظور تأمین برق مشترکان خانگی و عبور از بحران در دستور کار قرار دهد. سوای از غائله فولاد و سیمان که در ‌ماه گذشته و با نخستین قطعی برق صنایع بزرگ فولادی و سیمانی رخ داد، سایر صنایع کوچک‌تر نیز از خسارت ناشی از خاموشی‌های مکرر گلایه‌مند شدند که مقرر شد این موضوع نیز با منظم کردن خاموشی‌ها و تقسیم آن میان مناطق مختلف مرتفع شود. آنگونه که صنعتگران شهرک صنعتی اشتهارد واقع در استان البرز به همشهری می‌گویند، این برنامه‌ریزی تقریباً به‌صورت کشوری انجام شده و اغلب شهرک‌ها و مناطق صنعتی با تعطیلی یک روز در هفته یا قطعی 5ساعته برق در 2روز هفته برق در برنامه عبور از بحران کمبود برق همکاری می‌کنند، اما در شهرک صنعتی اشتهارد به طرز عجیبی برق صنایع به‌صورت روزانه 6تا 12ساعت قطع می‌شود و هیچ مرجعی نیز پاسخ شفافی برای این وضعیت ارائه نمی‌دهد. برخی از صنعتگران شهرک صنعتی اشتهارد در گفت‌وگو با همشهری می‌گویند که همکاران آنها در سایر شهرک‌های صنعتی استان البرز و سایر استان‌ها، در کل هر هفته یک روز یا 2نوبت 5ساعته مشمول خاموشی هستند و اختلال چندانی در روند تولید آنها ایجاد نشده است؛ درحالی‌که از اول خرداد تاکنون، صنایع شهرک صنعتی اشتهارد در اکثر روزها طعم بی‌برقی را چشیده‌اند و گویی کل کمبود برق استان باید از این شهرک تأمین شود.

بیکاری پنهان در خاموشی صنایع
یکی از فعالان حوزه ریخته‌گری در شهرک صنعتی اشتهارد با انتقاد نسبت به قطعی تبعیض‌آمیز برق در این شهرک به همشهری می‌گوید: از مجموع هزار و 380واحد صنعتی موجود در این شهرک، حدود هزار واحد مشغول فعالیت هستند، اما به‌دلیل قطعی طولانی‌مدت و مکرر برق در ساعات طلایی تولید، عملاً ظرفیت تولید آنها به نصف کاهش پیدا کرده و نیروی کار آنها عملاً در این ساعات بیکار هستند. او با اشاره به هزینه‌های غیرمترقبه خاموشی برای صنایع، می‌افزاید: هزینه بیکاری نیروی کار در ساعات طلایی تولید وضعیت واحدهای صنعتی را نامساعد کرده؛ چراکه برق اضطراری صنایع کوچک، توان پشتیبانی از تولید را ندارد و از نظر اقتصادی نیز استفاده از آن به‌دلیل قیمت بالای گازوئیل و هزینه نگهداری مقرون به صرفه نیست. از این رو، صنایع در کل دوره قطعی برق با کارگران که طبق برنامه در کارخانه حاضر می‌شوند هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند و باید حقوق و حق بیمه آنها را طبق مسئولیت قانونی و اجتماعی بپردازند. این صنعتگر می‌گوید: تاکنون در واحدهای صنعتی اشتهارد، تعدیل نیروی کار انجام نشده و تمایلی هم برای این کار وجود ندارد؛ چراکه این نیروی کار هم جزو سرمایه واحدهای صنعتی است، اما با استمرار قطعی تبعیض‌آمیز برق در این منطقه، صنایع به سمت ورشکستگی سوق پیدا کرده‌اند و برخی از فعالان به‌دنبال تعطیلی کامل کسب‌وکار خود هستند که بیکاری کارگران هم از تبعات آن است. او با اشاره به اینکه صنایع دارویی و غذایی نیز در این شهرک فعالیت می‌کنند و حتی تولید واکسن کرونا نیز در این شهرک انجام می‌شود، می‌افزاید: حتی اگر کسب‌وکار صنعتگران شهرک صنعتی اشتهارد برای مسئولان استانی اهمیتی ندارد، لااقل برای سلامت جامعه، باید ماجرای قطعی برق این شهرک اصلاح شود نه اینکه رویه تبعیض‌آمیز و مشکوک قطعی طولانی‌مدت برق ادامه پیدا کند.

ابهام در قطعی برق اشتهارد
صنعتگران اشتهاردی می‌گویند: هیچ مرجعی در استان البرز پاسخ روشنی در مورد تبعیض در قطعی برق شهرک صنعتی اشتهارد نمی‌دهد و مسئولان استانی نیز در اظهارات خود به مسائل عمومی نظیر خسارت خاموشی به صنایع بسنده می‌کنند. پیش از این تسنیم نیز در اواسط تیرماه با انتشار جدول خاموشی 6ساعته در شهرک صنعتی اشتهارد، از بی‌نتیجه بودن پیگیری این اتفاق خبر داده بود. همچنین فرماندار اشتهارد که به‌گفته صنعتگران این منطقه، در ماه‌های اخیر بارها در جریان مشکل قطعی برق تبعیض‌آمیز شهرک صنعتی اشتهارد قرار گرفته است، روز 21مرداد در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرک، فقط به اظهار نگرانی صنعتگران اشتهاردی از قطعی برق کفایت کرده و از پیگیری رفع این مشکل در سطح استان و کشور از سوی استاندار خبر داده بود؛ درحالی‌که فعالان صنعتی شهرک صنعتی اشتهارد می‌گویند کارشان در قطعی مکرر برق از نگرانی گذشته و عملاً زمینگیر شده‌اند و حالا بیش از هر چیز دنبال پاسخ این سؤال هستند که چرا قطعی برق در این شهرک باید متمایز از سایر شهرک‌ها و به‌صورت روزانه باشد.

شیطنتی به نام خاموشی احتمالی
جدای از اینکه صنعتگران شهرک صنعتی اشتهارد نسبت به تبعیض‌آمیز بودن قطعی مداوم و طولانی‌مدت برق در این شهرک معترض هستند، انتشار برنامه خاموشی‌ صنایع با عنوان «خاموشی احتمالی» را نیز شیطنت‌آمیز و البته یک بازی حقوقی می‌دانند که دست صنایع برای پیگیری خسارت‌های ناشی از قطعی برق را می‌بندد؛ به‌عنوان مثال، در برنامه خاموشی اعلام شده برای شهرک صنعتی اشتهارد در هفته سوم شهریور (از 13تا 18شهریور) اعلام شده است که مناطق صنعتی و حتی مسکونی اشتهارد «کل روزهای هفته» از ساعت «12تا 19» با خاموشی احتمالی مواجه خواهند شد. در این وضعیت به‌دلیل شرایط خاص اغلب صنایع شهرک اشتهارد عملاً بدون قطعی برق نیز باید فعالیت‌ها متوقف شود؛ چراکه خطوط تولید اغلب صنایع این شهرک باید قبل از قطع برق، از مدار خارج شوند و موارد اولیه‌ای در آنها باقی نماند؛ در غیراین صورت، با خاموشی یکباره آنها حین فعالیت هم حجم قابل‌توجهی از مواداولیه هدر می‌رود و هم خسارت‌های سنگینی به تجهیزات خطوط تولید وارد خواهد شد. با این تفاصیل، حتی اگر برق صنایع اشتهارد در ساعت اعلامی قطع نشود، صنایع قادر به فعالیت در این بازه زمانی نیستند و باید تا زمان اطمینان از جریان مستمر برق، خطوط تولید خود را خاموش نگه‌ دارند. نکته دیگر اینکه برخی از خطوط تولید در صنایع اشتهارد به‌خصوص خطوط تولید لوله‌های پلی‌اتیلن و فولاد و صنایعی نظیر ریخته‌گری، راه‌اندازی دوباره‌شان بعد از قطعی برق تا چند ساعت به طول می‌انجامد و عملاً صنایع باید زمان بیشتری نسبت به قطعی برق بیکار و معطل بمانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید