• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 شهریور 1400
کد مطلب : 139911
+
-

ایستگاهی برای پایش گردوغبار در غرب‌کشور

نخستین ایستگاه پایش گردوغبار غرب‌کشور باهدف انجام اقدام‌های پیشگیرانه در شهرستان بانه ‌کردستان راه‌اندازی شده‌است

ایستگاهی برای پایش گردوغبار در غرب‌کشور

فرحناز چراغی-خبرنگار
 
کردستان همواره به‌دلایل گوناگونی مانند نداشتن زیرساخت‌های صنعتی و کارخانه‌های آلاینده، جزو مناطق خوش آب وهوای ایران مطرح شده‌است، اما طی سال‌های اخیر و با ورود ریزگردها و همچنین سکون هوا و پایداری آن در فصل‌های پاییز و زمستان، کردستان نیز به جمع نقاط آلوده کشور پیوسته است؛ موضوعی که مسئولان مربوط را به چاره‌اندیشی وا داشته‌است.همچنین طی سال‌های اخیر نیز از شهرسنندج به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور یاد می‌شود. براین‌اساس طی چند روز اخیر برای پایش میزان گرد و غبار موجود در هوا، نخستین ایستگاه پایش گرد و غبار غرب کشور درشهرستان بانه استان کردستان به بهره‌برداری رسید.

اهمیت پایش گردوغبار در بانه
مدیرکل اداره هواشناسی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری با اشاره به راه‌اندازی نخستین ایستگاه پایش گردوغبار غرب‌کشور در بانه اظهار می‌کند: قرار است دومین ایستگاه پایشگر غبار نیز دراین شهرستان به بهره‌برداری برسد. 
«رحیم صدیقی» می‌گوید: ایستگاه مریوان نیز به‌منظور پایش پدیده گرد و غبار موجود در هوای دراین شهرستان در دست مطالعه و جانمایی است.
وی درباره ایستگاه پایش گرد و غبار بانه نیز می‌افزاید: با توجه به اینکه شهرستان بانه در نقطه صفر مرزی واقع شده، برای کنترل و انجام اقدام‌های پیشگیرانه گرد و غباری که از مرزهای غربی کشور وارد می‌شود، ایجاد این ایستگاه ضروری بود.
صدیقی درباره میزان اعتبارات صرف شده برای افتتاح این ایستگاه نیز عنوان می‌کند: برای جانمایی ایستگاه گرد و غبار بانه بیش‌از  ۶۰۰میلیون تومان از محل اعتبارات ملی هزینه شده‌است.
وی ادامه می‌دهد: این ایستگاه اندازه انواع گازهای صنعتی، خانگی و آلودگی‌های خودرویی انتشار یافته در محیط  و به‌طورکلی غلظت آلاینده‌های محیطی که همواره با توده و سامانه‌های هوایی وارد کشور می‌شود را می‌سنجد و سریع به استان و مرکز اعلام می‌شود تا هشدارهای لازم به مردم و دستگاه‌های مختلف مربوطه ابلاغ شود.صدیقی تصریح می‌کند: ایستگاه پایش گرد و غبار بانه به صورت برخط اطلاعات و داده ها را لحظه‌ای به سازمان هواشناسی کشور و استان ارسال می کند و این ایستگاه در محوطه اداره هواشناسی بانه جانمایی شد.وی می‌افزاید: این ایستگاه علاوه بر اینکه گرد و غبار و ذرات موجود در هوا را شناسایی و اندازه گیری می‌کند، در پیش‌بینی‌های هواشناسی هم موثر است.

ایستگاه‌های هواشناسی استان
مدیرکل هواشناسی استان ‌کردستان با بیان اینکه شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸هزارنفر در ۲۷۰کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده‌است، اظهار می‌کند: اداره‌کل هواشناسی کردستان دارای ۲۲ایستگاه هواشناسی شامل ۹ایستگاه سینوپتیک است که هرساعت یک‌بار تغییرات هواشناسی درآن اندازه‌گیری و ثبت می‌شود.
وی می‌افزاید: همچنین ۱۳ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۷۹ایستگاه باران‌سنجی و 3ایستگاه جاده‌ای است و این ایستگاه‌ها در طول شبانه‌روز پارامترهای هواشناسی را اندازه‌گیری و ثبت می‌کنند.
صدیقی همچنین میانگین بارندگی‌های کردستان در سال زراعی جاری را ۲۹۱میلیمتر اعلام می‌کند که نسبت به‌مدت مشابه سال‌گذشته (۵۱۹میلیمتر) ۴۴درصد و درمقایسه با دوره بلندمدت (۲۵ تا ۳۰سال قبل) حدود ۴۴۶میلیمتر (۳۵درصد) کاهش نشان می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید