• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 15 شهریور 1400
کد مطلب : 139748
+
-

بازگشت دزدان محبوب خانه اسکناس

جزئیاتی از حاشیه و متن فصل پنجم سریال محبوب «خانه اسکناس»

بازگشت دزدان محبوب خانه اسکناس

آرش نهاوندی- روزنامه نگار

روز سوم سپتامبر علاقه‌مندان به سریال «خانه اسکناس» با به‌روز کردن صفحه اینترنتی نتفلیکس به تماشای نخستین قسمت‌های فصل پنجم این سریال نشستند؛ سریالی که قهرمانان آن، دزدان اسطوره‌ای اسپانیایی هستند که با پوشیدن ماسک‌هایی که به چهره سالوادر دالی شباهت دارد، موجی از هیجان، نگرانی و ترس توأم با همذات‌پنداری را به خانه مخاطبان خود می‌برند. از روز جمعه نیمی از قسمت‌های سریال «خانه اسکناس» روی پلتفرم اینترنتی نتفلیکس انتشار یافته است. تا‌کنون روزنامه‌ها، رسانه‌ها و سایت‌های هندی، بیشترین واکنش‌ها و مطالب را درباره قسمت‌های انتشاریافته از فصل پنجم «خانه اسکناس» نوشته‌‌‌اند و تنها «تلگراف» چاپ بریتانیا از نشریات معتبر انگلیس همزمان با همتایان هندی خود مطلبی را در واکنش به فصل پنجم سریال «خانه اسکناس» منتشر کرده است. مطلبی نیز در سایت تی‌وی لاین درباره قسمت‌های اول فصل پنجم این سریال محبوب اسپانیایی ساخته نتفلیکس انتشار یافته است و به‌نظر بسیاری از سایت‌ها و نشریات همچنان در انتظار پایان فصل پنجم این سریال هستند تا بتوانند نظر نهایی خود را درباره «خانه اسکناس» ارائه دهند.
تعدادی از منتقدان با دیدن قسمت‌ اول فصل پنجم سریال «خانه اسکناس» اینطور نظر داده‌اند که در این فصل از سریال نیز همچون فصل‌های قبلی، آمیزه‌ای از صحنه‌های خیانت، سکانس‌های جنگ و گریز به شیوه‌ای جدید و در قالب یک طرح پیچیده داستانی به تصویر کشیده شده است. یک‌سری از منتقدان نیز بر این باورند که در قسمت‌های آغازین فصل پنجم همچنان به خوبی مبارزه دزدان برای بقا و با استفاده از یک فیلمنامه بسیار پیچیده به تصویر کشیده شده است. در برخی از نقدها ویژگی فصل پنجم «خانه اسکناس» اینطور شرح داده شده است: «خانه اسکناس» در فصل آخر خود از نفس نمی‌افتد و همچنان با پرتاب یک نارنجک سنگین هیجان را در قلب تماشاگران تداوم می‌بخشد و همه‌‌چیز را می‌سوزاند. گروه دزدان دوست‌داشتنی پروفسور همچنان با سرعت به‌کار خود ادامه می‌دهند و در برطرف کردن چالش‌ها و مخمصه‌های پیش‌رو منتظر کسی نمی‌مانند و سریع دست به‌کار می‌شوند.

پروفسور پلن بی‌دارد
برخی از سایت‌هایی که درباره نیمه اول فصل پنجم «خانه اسکناس» گزارش نوشته‌اند به این مسئله اشاره کرده‌اند که فصل پنجم این سریال آغازی غیرمنتظره دارد. گروه دزدان قرمزپوش که با نقابی به شکل چهره «دالی» بر صورت، عنوان«بلا چاو»(برگرفته از نام یک آهنگ ایتالیایی ضد‌فاشیستی) را به‌خود داده‌اند، این بار در فصل پنجم به‌نظر می‌رسد در مخمصه‌ای جدی گیر افتاده باشند و کسی نمی‌داند که آیا این بار آنان در مقام ضد‌قهرمانانی محبوب مردم، خواهد توانست از مخمصه‌ای که در آن گرفتار آمده‌اند، بگریزند یا اینکه این پایان راه آنان خواهد بود. «پروفسور» رئیس و مغز متفکر این گروه نیز خود در تله‌ای گرفتار شده است؛ به همین‌خاطر این سؤال در ذهن بسیاری از تماشاگران این سریال پرتعلیق شکل گرفته که آیا پروفسور«پلن‌بی» برای فرار از وضعیتی که در آن گرفتار شده دارد یا خیر.  فصل چهارم «خانه اسکناس» در حالی به پایان رسیده بود که «آلیسیا سیرا» بازرس سابق پلیس توانسته بود با نفوذ به گروه دزدان خود را نزد پروفسور برساند و درحالی‌که نیروهای پلیس برای حمله به ضرابخانه سلطنتی اسپانیا خود را آماده کرده بودند، سر پروفسور را با هفت‌تیر نشانه بگیرد. بسیاری بازی «آلوارو مورته» در نقش پروفسور را در ابتدای فصل پنجم با اشاره به صحنه‌ای که وی خونسردی خود را پس از اصابت گلوله شلیک شده از هفت‌تیر «آلیسیا سیرا» به پایش، حفظ می‌کند و در عین حال به‌طور استادانه‌ای خشم خود را در پس ظاهر خونسرد خویش پنهان می‌کند، ستوده‌‌‌‌اند و پروفسور را شخصیتی توصیف کرده‌اند که محکوم به موفقیت است. اما موقعیت خطیری که پروفسور در آن گیر افتاده باعث ایجاد پرسش‌های زیادی درباره سرنوشت گروه دزدان در اذهان منتقدان و تماشاگران شده است. برخی معتقدند از آنجایی شخصیت «توکیو» راوی داستان «خانه اسکناس» است در انتها او تنها فردی خواهد بود که از ساختمان ضرابخانه سالم بیرون می‌آید. برخی دیگر نیز بر این باورند که پروفسور دست آخر«طرح جایگزین» را مانند همیشه رو می‌کند و خواهد توانست در انتها خود و اعضای گروهش را به سلامت از مخمصه نجات دهد. برخی دیگر بر این باورند که پروفسور با استفاده از ذهن خلاق، شخصیت قوی و نفوذ کلام خود خواهد توانست به‌صورت نامنتظره‌ای «آلیسیا سیرا» را جذب گروه کند.

کشته شدن بی‌جواب نایروبی
یکی از نقدهایی که به پایان فصل چهارم این سریال شده و همچنان با آغاز فصل پنجم این سریال نیز ادامه دارد، کشته شدن نایروبی با بازی «آلبا فلورس» در آخر فصل چهارم این سریال و در نتیجه محروم کردن تماشاگران از حضور یکی از محبوب‌ترین ضد‌قهرمانان این سریال و همچنین محروم کردن پروفسور از مهره‌ای قابل اتکاست. بسیاری کشته شدن نایروبی در این سریال را بلاوجه دانسته‌‌اند، برخی از منتقدان با توجه به اهمیت نایروبی در گروه، حذف دردناک وی را عاملی دانسته‌اند که در ادامه به‌احتمال زیاد به تضعیف گروه دزدان خواهد انجامید. اما «خسوس کلمنار» که کارگردانی فصل پنجم این سریال را بر‌عهده دارد، نظرش متفاوت است. او می‌گوید: نایروبی قطعا در فصل پنجم وضعیت بسیار سخت و دشواری پیدا می‌کرد. نایروبی به نوعی محور و قلب گروه محسوب می‌شد. بر این باور هستم که شخصیت نایروبی در فصل پنجم نمی‌توانست خود را با اتفاقات داستان وفق دهد؛ چراکه در فصل پنجم دزدان قرار است به‌طور مستقیم با پلیس و نیروهای امنیتی رو در رو شوند. نایروبی اما شخصیت متفاوتی داشت که آن  مناسب رویارویی‌های مستقیم نبود.

این خبر را به اشتراک بگذارید