• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 15 شهریور 1400
کد مطلب : 139720
+
-

پیشگیری ۵۰ درصدی واکسن از کرونای مزمن

براساس نتایج تحقیقات بالینیکه مجله مشهورو معتبر لنست منتشر کرده، تزریق 2 دوز واکسن کووید-۱۹ می‌تواند احتمال ابتلا به کرونای مزمن را تقریبا نصف کند

پیشگیری ۵۰ درصدی واکسن از کرونای مزمن

براساس تحقیقات جدید، افرادی که 2 دوز کامل واکسن را دریافت کرده‌اند، درصورت ابتلا به عفونت کووید-19تا 49درصد کمتر مبتلا به نوع مزمن این بیماری می‌شوند.
محققان کالج کینگ لندن، داده‌های مشترکینی که علائم، جواب آزمایش‌ها و شرایط واکسیناسیون خود را در برنامه مطالعه علائم بیماری ZOE در انگلیس در مدت زمان 8دسامبر2020 تا 4ژوئیه2021 ثبت کرده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این داده‌ها شامل یک میلیون‌و249هزار نفر که یک دوز و 971هزارو504نفر از گروه بزرگسالان بریتانیایی بود که 2دوز واکسن را دریافت کرده بودند.
این مطالعه که روز گذشته در مجله علمی معتبر لنست منتشر شد، نشان می‌دهد که واکسیناسیون کامل در کنار کم کردن خطر ابتلا به بیماری کووید-19، خطر ابتلا به کووید مزمن را هم تقریبا به نصف کاهش می‌دهد. همچنین تعداد کمتر بستری (تا 73درصد کمتر) و بروز علائم کمتر (تا 31درصد کمتر) در میان واکسینه‌شدگان مشاهده شد.
رایج‌ترین علائم مشاهده شده در واکسینه شده‌های مبتلا نیز مشابه واکسینه نشده‌ها بود که شامل از دست دادن بویایی، سرفه، تب، سردرد و خستگی می‌شود. با این حال همه این علائم خفیف‌تر بوده و کمتر توسط افرادی که واکسینه شده‌اند، گزارش شده است. عطسه تنها علامتی بود که بیشتر در افراد واکسینه شده با کووید -19گزارش شد.
این در حالی است که اکثر افراد ساکن در مناطق محروم، پس از دریافت تنها یک دوز واکسن، بیشتر در معرض خطر عفونت بودند. در این تجزیه و تحلیل مشخص شد که سن به تنهایی عامل خطر نبوده و افرادی که شرایط بهداشتی نامناسب و ضعف سیستم ایمنی داشتند تا دوبرابر بیشتر در معرض ابتلا به عفونت کووید-19پس از واکسیناسیون با یک دوز قرار می‌گرفتند.
دکتر کلر استیوز، سرپرست تیم تحقیق کالج کینگ لندن می‌گوید: از نظر بار سنگینی که کووید-۱۹ بر دوش جهان گذاشته است، خبر خوب این است که تحقیقات نشان داده واکسیناسیون کامل، خطر ابتلا به ویروس را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و حتی درصورت ابتلا به این بیماری، بیمار دچار علائم طولانی مدت و مزمن نمی‌شود.
با این حال، در میان افراد ضعیف جامعه، افراد مسن و کسانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند، خطر هنوز به میزان قابل توجهی وجود دارد و باید برای واکسیناسیون سوم و تقویت‌کننده فورا در اولویت قرار گیرند.
پروفسور تیم اسپکتور از کالج کینگ لندن و محقق ارشد مطالعه COVID ZOE نیز می‌گوید: واکسیناسیون به 2طریق شانس ابتلای افراد به بیماری طولانی مدت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ اول، با کاهش 8تا10برابری خطر ابتلا و بروز هرگونه علامت و سپس درصورت ابتلا با نصف کردن خطر تبدیل بیماری به عفونت طولانی‌مدت.
طبق مشاهدات ما عفونت‌های بعد از 2دوز واکسن بسیار ملایم‌تر هستند؛ بنابراین واکسن‌ها واقعا بیماری را به سمت بهتر شدن تغییر می‌دهند. ما باید مردم را تشویق می‌کنیم تا در اسرع وقت دومین دوز واکسن خود را دریافت کنند.
ساجد جاوید، وزیر بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی انگلیس نیز می‌گوید: واکسن‌های موجود علیه کووید‌-19 جان بیش از 5هزار و100 نفر را در انگلیس  نجات داده و از بیش از 24میلیون عفونت در انگلیس جلوگیری کرده است. این تحقیقات دلگرم‌کننده است و نشان می‌دهد واکسن‌ها نه‌تنها از مرگ‌ومیر جلوگیری می‌کنند بلکه می‌توانند ابتلا به کووید مزمن را نیز کاهش دهند.
با گذشت مدت زمان زیادی از برنامه واکسیناسیون علیه    کووید-19در دنیا، حالا دیگر برای همه واضح و روشن است که واکسن‌ها یک دیوار دفاعی خوب در برابر ویروس می‌سازند و بهترین راه برای محافظت از افراد در برابر ابتلا به کووید وخیم است. برای ایمنی همه مردم جامعه، بهتر است افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند در زمان مقرر برای دریافت دوز دوم نیز اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید