• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 14 شهریور 1400
کد مطلب : 139641
+
-

تمرکز بر وظایف وزارتخانه

چهره روز
تمرکز بر وظایف وزارتخانه

حجت‌الله عبدالملکی، مدیر جوانی است که با اعتماد سیدابراهیم رئیسی وارد کابینه دولت سیزدهم شده و از معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده. او بلافاصله بعد از گرفتن رأی اعتماد مردم دست به‌کار شناسایی و رفع مشکلات حوزه‌های تحت امر این وزارتخانه عریض و طویل شده و تا اینجای کار بر بسیاری از کاستی‌های موجود نیز دست گذاشته است. فعلاً از گفته‌های عبدالملکی مشخص است که او مسائل بزرگی را، نظیر تعداد واقعی بیکاران، شرایط معیشتی نیروی کار، وضعیت بنگاه‌ها، ناکارآمدی در بدنه شستا و بسیاری دیگر که تا قبل از این حرفی از آنها به میان نمی‌آمد یا با آمار و ارقام لاپوشانی می‌شد، شناخته و ابایی هم از آشکار کردن آنها ندارد، ظاهرا او به جای مصلحت‌اندیشی ترجیح می‌دهد توان موجود را برای رفع این کاستی‌ها به خدمت بگیرد. تا اینجای کار، از دیکته نانوشته وزیر جدید نمی‌توان غلطی گرفت، در ادامه نیز باید امیدوار بود که کار به همین منوال ادامه پیدا کند؛ اما، آنچه عبدالملکی در جلسه ویژه بررسی آسیب‌های اجتماعی کرونا، به‌عنوان «بهترین مدل برای پرداخت یارانه و کمک معیشتی به افراد آسیب‌دیده از کرونا» معرفی کرده، کار را برای امیدواری به نتایج رویکرد‌های خوب جناب وزیر سخت می‌کند.
حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: «هم‌اکنون بهترین مدل برای پرداخت یارانه و کمک معیشتی به افراد آسیب‌دیده از کرونا استفاده از ظرفیت کمیته امداد امام خمینی (ره) است، به این‌صورت که خانواده‌هایی که سرپرست آنها در اثر کرونا فوت کرده‌اند، باید تحت پوشش قرار بگیرند و بنابراین لازم است برای آزمون وسع و اقدامات حمایتی، منابعی به این نهاد تزریق شود.» البته که کمیته امداد در 4دهه گذشته همواره متولی کمک به نیازمندان بوده و در دوره کرونا نیز آنچه در توان داشته انجام داده؛ اما اولاً عبدالملکی به‌عنوان وزیر کار، متولی امور بخش بسیار بزرگ‌تری از اقتصاد و جامعه ایرانی است و ابزار، منابع و البته مسئولیت‌های بسیار بیشتر و بزرگ‌تری نسبت به کمیته امداد دارد و حداقل با توجه به اینکه دیگر در کمیته امداد مسئولیت ندارد، باید بر حل مشکل چندین هزار بنگاه آسیب‌دیده از کرونا، چندین میلیون شاغل فقیر، 5/5میلیون بیکار که آمار آن را خود او به‌روزرسانی کرده و برخی از آنها به دلایلی مختلف ازجمله واقعی نبودن مزد، تمایلی به اشتغال ندارند، تمرکز کند.
عبدالملکی در همین جلسه ویژه بررسی آسیب‌های اجتماعی کرونا به سیاست‌های مهمی نظیر کمک مالی به مشاغل به‌شرط حفظ نیروی کار و تداوم بیمه پردازی، توسعه مشاغل کرونا دوست همچون ICT و مشاغل خانگی، آموزش صاحبان کسب‌وکار برای ادامه حیات، و تکمیل زنجیره ارزش و... اشاره کرده که همگی در حوزه مدیریت وزارت کار است و هر لحظه نیازمندتر به عمل انقلابی. پس بهتر است وزیر جدید کار، با تصویر مثبتی که برای حل مشکلات حوزه تعاون، کار و رفاه از خود ایجاد کرده، بر همین کار متمرکز بماند و در شرایطی که کمیته امداد به‌خوبی از پس مسئولیت‌های خود برمی‌آید، زمینه را برای حمایت از معیشت دوم جمعیت کشور که مستقیم و غیرمستقیم از قانون کار و بازنشستگی متأثر هستند، فراهم کند.
سیاست‌های اول انقلاب برای حمایت از محرومان با اعانه کمیته امداد، نیاز آن روزهای جامعه ایرانی بود که با درایت حضرت امام (ره) اجرایی شد و در طول همه این سال‌ها نیز با همان خط‌مشی ادامه پیدا کرده؛ اما حالا جامعه ایرانی با ظرفیت‌های بزرگی که از نظر زیرساخت در آن ایجاد شده، نیازمند حل مشکلاتی است که عرصه را بر توسعه فردی و جمعی در حوزه اقتصاد تنگ کرده و از قضا بخش بزرگی از این مشکلات می‌تواند با تدبیر وزارت کار رفع شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید