• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 14 شهریور 1400
کد مطلب : 139627
+
-

نشسته با طلا

در روز پایانی پارالمپیک توکیو، والیبال نشسته ایران طلای همیشگی‌اش را تکرار کرد و عزیزی‌اقدم نیز در پاراتکواندو طلا گرفت تا ایران با 12طلا و 11‌نقره بهترین عملکردش در تاریخ را به ثبت برساند

نشسته با طلا

در روز دوازدهم و پایانی بازی‌های پارالمپیک توکیو برای ورزش ایران، تیم شروع خوبی نداشت ولی هرچه به پایان روز نزدیک شدیم به تعداد مدال‌های کاروان ایران اضافه شد. در مهم‌ترین فینال روز گذشته والیبالیست‌های ایران با اقتدار هفتمین طلای خودشان را از بازی‌های پارالمپیک کسب کردند تا به رکوردی بی‌نظیر دست پیدا کنند. والیبال نشسته ایران از پارالمپیک 1988سئول تا امروز طی 9دوره صاحب 7طلا و 2نقره در پارالمپیک شده است. دیروز در آخرین روز از رقابت‌های پارالمپیک همچنین یک طلا در پاراتکواندو نصیب ایران شد که اصغر عزیزی‌اقدم این مدال باارزش را کسب کرد. ایران همچنین در دوومیدانی به 2مدال نقره رسید تا با 2طلا و 2نقره در روز پایانی جمع مدال‌های کاروان ایران به 12طلا، 11نقره و یک برنز برسد. با این آمار، کاروان ایران در پارالمپیک 2020، بهترین نتیجه تاریخ را گرفت و از رکورد سیدنی عبور کرد. ایران در پارالمپیک سیدنی 12‌طلا، 4‌نقره و 7‌برنز کسب کرده بود. البته ورزشکاران در توکیو نتوانستند از لحاظ تعداد هم رکورددار شوند و با 24‌مدال تنها به رکورد پارالمپیک‌های لندن و ریو رسیدند. دیروز ایران در تیراندازی با کمان و در میکس ریکرو شانس کسب مدال داشت که تیم زهرا نعمتی و غلامرضا رحیمی در نیمه‌نهایی به ایتالیا و در رده‌بندی به چین باختند. در پاراتکواندوی زنان نیز رایحه شهاب با شکست در بازی رده‌بندی از کسب مدال برنز بازماند.

  پرتاب فرج‌زاده به مدال نرسید
مرحله نهایی مسابقات پرتاب وزنه پارالمپیک در ماده F۳۴ صبح روز گذشته برگزار شد که سیامک صالح فرج‌زاده، نماینده کشورمان با پرتاب ۱۰متر و ۸۰سانتی‌متر در رده ششم قرار گرفت. هر 3مدال این ماده به نمایندگان کشورهای عربی رسید. احمد هندی از اردن با پرتاب ۱۲متر و ۲۵سانتی‌متر قهرمان شد و رکورد جهان را شکست. عزیزالدین نوری با ۱۱/۵۵ و عبدالغدیر عبدالرحمان از قطر با ۱۱/۳۶متر دوم و سوم شدند.

  ساره جوانمردی حذف شد
ساره جوانمردی در روز دوازدهم بازی‌های پارالمپیک توکیو نماینده ایران در رقابت‌های تپانچه ۵٠ متر 4p مختلط کلاس 1SH بود. جوانمردی که چند روز پیش توانسته بود مدال طلای تپانچه بادی ١٠متر زنان را کسب کند این‌بار در کسب مدال ناکام بود و از دور مسابقات حذف شد. ساره جوانمردی دارنده ۴مدال طلای رقابت‌های آسیایی، در پارالمپیک ٢٠١٢ نیز توانسته بود مدال برنز تپانچه ۵٠متر مختلط را کسب کند ولی در توکیو دستش به مدال نرسید و با تک‌مدال طلای 10متر کارش را تمام کرد.

   بهروزی‌راد هفتم شد
فینال مسابقات قایقرانی ۲۰۰متر انفرادی پارالمپیک توکیو در ماده KL۳ در «سی فارست واتروی» توکیو برگزار شد. شهلا بهروزی‌راد نماینده ایران با ثبت زمان ۵۲/۷۸۹ ثانیه در بین 7ورزشکار راه‌یافته به فینال مسابقات به‌عنوانی بهتر از هفتمی نرسید و به این ترتیب به کارش پایان داد. در این ماده «لائورا» از بریتانیا با زمان ۴۹/۵۸۲ثانیه از خط پایان گذشت و قهرمان شد. ورزشکاران فرانسه و آلمان هم دوم و سوم شدند. اسلام جاهدی، دیگر نماینده ایران در مسابقات پاراکانو انفرادی VL۲ بود که با ثبت زمان ۵۸/۰۵۷ چهارم شد و نتوانست به فینال راه یابد.

   تیری که از چله افتاد!
مسابقات تیمی میکس تیراندازی با کمان بازی‌های پارالمپیک در رشته ریکرو، روز گذشته در پارک یومنوشیما شهر توکیو برگزار شد. زهرا نعمتی و غلامرضا رحیمی ترکیب تیم میکس ریکرو ایران را در این دوره از بازی‌ها تشکیل می‌دادند که پس از استراحت در دور نخست با غلبه بر بریتانیا راهی نیمه‌نهایی شدند. تیم ایران در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف تیم ایتالیا رفت اما با شکست در این مسابقه به فینال نرسید. در این مسابقه خطای غلامرضا رحیمی و تیری که از چله به زمین انداخت باعث شکست و ناکامی ایران در راهیابی به فینال شد. نعمتی و رحیمی مسابقه رده‌بندی را مقابل چین برگزار کردند که با شکست 6بر 2 از رسیدن به مدال برنز بازماندند. در پارالمپیک ریو2016 تیم میکس تیراندازی با کمان ایران به مدال نقره رسیده بود.

  رایحه شهاب، بازنده سربلند
در روز دوازدهم بازی‌های پارالمپیک رایحه شهاب در وزن 58+ کیلوگرم پاراتکواندو روی شیاپ‌چانگ رفت. شهاب با پیروزی در مقابل «دانیلا آندریا مارتینز مارسیکال» از مکزیک و «رجایی آکرماش» از مراکش و شکست در مقابل گل‌جونوی نایمووا از ازبکستان به دیدار رده‌بندی راه یافت. تکواندوکار کشورمان برای دستیابی به مدال برنز با «ایمی تروسدیل» از بریتانیا روبه‌رو شد و در راند اول از این حریف پیش افتاد اما در پایان با نتیجه 41 بر31 شکست خورد و با وجود شایستگی نتوانست به مدال برنز برسد.

  دهمین نقره برای بیت‌سیاح
اولین مدال کاروان ایران در روز دوازدهم بازی‌های پارالمپیک توکیو توسط صادق بیت‌سیاح در پرتاب نیزه به‌دست آمد. صادق بیت‌سیاح در پرتاب نیزه کلاس 41 Fبا پرتاب 43متر و 35سانتی‌متر به‌عنوان دوم رسید و مدال نقره را از آن خود کرد. «سون» از چین با پرتاب 47متر و 13سانتی‌متر قهرمان شد و «ویلدان» از عراق با 41متر و 39سانتی‌متر به‌عنوان سوم دست یافت.

  والیبال فقط یک ست باخت
یازدهمین مدال طلای کاروان پارالمپیک ایران توسط والیبالیست‌ها به‌دست آمد. در آخرین شب بازی‌های پارالمپیک برای ایرانی‌ها، فینال مسابقات والیبال بین تیم‌های ایران و روسیه برگزار شد. تیم ایران پیش از رسیدن به فینال تیم‌های آلمان، برزیل، چین و بوسنی را بدون اینکه حتی یک ست از دست بدهد از پیش رو برداشته بود. تیم والیبال نشسته ایران، پرافتخارترین تیم جهان که در 8حضور قبلی خود در بازی‌های پارالمپیک همیشه فینالیست بوده در فینال دیروز نیز با نتیجه 3بریک روسیه را شکست داد تا هفتمین طلای خودش را از بازی‌های المپیک کسب کند. این طلا نخستین طلای تیمی ایران در بازی‌های پارالمپیک توکیو بود.

   نقره یازدهم به سجاد رسید
در ادامه مسابقات پارادوومیدانی در ماده پرتاب وزنه ایستاده63F سجاد محمدیان با 8ورزشکار رقابت کرد و در نهایت به مدال نقره رسید. در این رقابت‌ها که در استادیوم المپیک توکیو برگزار شد، محمدیان با پرتاب 14متر و 88سانتی‌متر عنوان دوم را از آن خود کرد و جمع مدال‌های نقره ایران را به عدد11رساند. «دیویس» از بریتانیا با 15متر و 33سانتی‌متر عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و «فیصل» از کویت با 14متر و 13سانتی‌متر سوم شد.

   پایان طلایی
و اما آخرین رقابت ایران در پارالمپیک توکیو هم با مدال طلا به پایان رسید و پاراتکواندو با مدال طلای عزیزی‌اقدم پایان خوشی را برای کاروان ما رقم زد. اصغر عزیزی‌اقدم در دیدار فینال وزن 75+ کیلوگرم مسابقات پاراتکواندو به مصاف ایوان میکولیچ از کرواسی رفت. حریف کروات در راند اول این مبارزه با نتیجه 6 بر یک پیروز شد اما در راند دوم عزیزی‌اقدم فوق‌العاده کار کرد و 9بر یک به پیروزی رسید. در راند سوم نیز برتری3 بر 2 میکولیچ رقم خورد اما این مانع از برتری عزیزی‌اقدم نشد و او در نهایت با نتیجه 12بر 10برنده از میدان خارج شد و مدال طلا را کسب کرد. این دوازدهمین و آخرین طلای ایران در پارالمپیک توکیو بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید