• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13949
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nOY5
+
-

نقشه بانک‌ها برای جذب ارزهای خانگی

« سپرده ارزی؛ بفرمایید شعبه»  این تازه‌ترین روش تبلیغاتی یکی از بانک‌های خصوصی ایران برای جذب ارزهای خانگی است؛ اقدامی که پس از چراغ سبز دولت و بانک مرکزی به بانک‌ها برای تشویق مردم برای سپرده‌گذاری ارزهایشان آغاز شده و بانک‌ها دور تازه‌ای از رقابت را برای جذب دلارهای خانگی آغاز کرده‌اند.

نرخ سود سپرده‌های ارزی بسته به نوع ارز در شعب بانک‌ها هم متفاوت است، از 4 تا 5درصد که خطر گران‌تمام شدن قیمت منابع ارزی در بازار پولی و ارزی را تقویت می‌کند. اما شرط تازه رئیس‌کل بانک مرکزی برای بانک‌ها شائبه دستوری شدن سیاست‌های ارزی بانک‌ها را در جذب ارزهای خانگی تقویت می‌کند.

به گزارش همشهری، در یک هفته اخیر برخی بانک‌ها تبلیغات آشکاری را برای جذب دلارهای خانگی با سپرده ارزی آغاز کرده‌اند و حتی نرخ سود اعلام شده روی سایت رسمی بانک‌ها و شعب نشان می‌دهد احتمال جذب ارزهای در دست افراد با کسب سود تا ۶درصد هم ممکن شده است.

در تازه‌ترین واکنش به تلاش بانک‌ها، رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با مهر درخصوص رفتار برخی بانک‌ها در اعطای سود به سپرده‌های ارزی گفت: بانک مرکزی برای نرخ سود سپرده‌های ارزی سقفی را تعیین کرده که برای سپرده‌های دلاری 5درصد و برای یورویی ٤درصد تعیین شده و به بانک‌ها اعلام کرده هر قدر سپرده ارزی بگیرند، می‌تواند آن‌را نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کرده و سود دریافت کنند. 

ولی‌الله سیف  از سپرده گذاران خواست به 2پارامتر توجه کنند: نخستین پارامتر نرخ سود سپرده و دومین پارامتر میزان اعتمادی است که مردم به آن بانک دارند. اگر یک بانک معتبر نرخ سود پایین‌تری را ارائه دهد برای مردم قابل‌قبول‌تر از آن است که بانکی با اعتبار کمتر نرخ سود بالاتری بدهد؛ بانک مرکزی به این موضوع ورود نمی‌کند بلکه نرخ سودی که بانک می‌دهد را مبنا قرار داده و با آن نرخ سودی که اعلام کرده است به آنها سود می‌دهد.

ابهام اصلی اینجاست که مردم عادی چگونه می‌توانند در شرایطی که شاخص رتبه‌بندی بانک‌ها  اعلام نمی‌شود، تشخیص دهند که کدام بانک از اعتبار بیشتری نسبت به دیگری برخوردار است، افزون بر اینکه اعلام نرخ 5درصد برای سپرده‌های دلاری و 4درصد برای سپرده‌های یورویی به نوعی نشانه‌ای از سیاست ارز دستوری را به همراه دارد که عملا رقابت بانک‌ها را زیر سؤال می‌برد.

اظهارنظر رئیس‌کل بانک مرکزی در حالی صورت گرفته که هفته گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: یکی از سیاست‌های ما این بود که آن دسته از افراد که در خانه ارز دارند، ارزهای آنها را به سیستم بانکی هدایت کنیم که هرگاه ارز خود را نیاز داشتند با سود مناسب دریافت کنند و بانک مرکزی این را تضمین کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید