• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 11 شهریور 1400
کد مطلب : 139401
+
-

پنجره پلمب شد

فصل نقل‌وانتقالات پرماجرای تابستانی امسال با چندین خرید دقیقه نودی به پایان رسید

پنجره پلمب شد

ساعت2:30 بامداد دیروز فصل نقل‌وانتقالات پرماجرای تابستانی امسال فوتبال اروپا با چندین خرید دقیقه نودی به پایان رسید. چیزی که فوتبال‌دوستان انتظار داشتند در روز آخر اتفاق نیفتاد و امباپه از پاریس به مادرید نرفت اما جابه‌جایی‌های ریز و درشت زیادی در روز پایانی صورت گرفت. سائول، هافبک وفادار اتلتیکو مادرید که یک‌بار به نشانه اثبات تعصبش قرارداد خود را 9ساله تمدید کرده بود، با بی‌مهری سیمئونه روبه‌رو شد و ترجیح داد فصل آینده را در باشگاهی دیگر سپری کند، باشگاهی که به‌تازگی قهرمان اروپا شده. این انتقال از اتلتی به چلسی 5میلیون یورو درآمد برای باشگاه مادریدی داشت. سیمئونه غیراز تمدید قرارداد خودش و دستیارانش، روزهای نقل‌وانتقالات شلوغی را پشت‌سر گذاشت. دی‌پائول، هافبک آینده‌دار آرژانتینی را با 35میلیون یورو از پالرمو خریداری کرد و 26‌میلیون یورو هم برای متئوس کونیا 26‌ساله و برزیلی داد که مدال طلای المپیک را گرفته بود. جذب گریزمان به‌صورت قرضی 10‌میلیون خرج بر داشت و مارکوس پائولو و بنژامن لکمته رایگان در آمد. اتلتی 71میلیون یورو در نقل‌وانتقالات خرج کرد و تنها 15میلیون فروش داشت. موسی دمبله و لوکاس توریرا با پایان یافتن قرارداد قرضی‌شان تیم را ترک کردند، ویتولو قرضی به ختافه رفت، گربیچ یکساله به لیل قرض داده شد، موراتا یک فصل دیگر هم در تورین ماند و یوونتوس برای او 10‌میلیون یوروی دیگر به مادریدی‌ها داد. نهون پرس قرضی به اودنیزه و آریاس قرضی به گرانادا دیگر خروجی‌های اتلتیکو بودند. سائول هم اگر بخواهد در چلسی بماند، 35میلیون یوروی دیگر به‌حساب اتلتی واریز خواهد شد. بقیه خریدهای روز آخر نقل‌وانتقالات به این شرح بود:
    باشگاه تاتنهام در بیانیه‌ای از فسخ توافقی قرارداد سرژ اوریه، مدافع راست ۲۸ساله و ساحل‌عاجی خود خبر داد. به این ترتیب اوریه می‌تواند پس از پایان مهلت نقل و انتقالات هم به‌عنوان بازیکن آزاد تیم جدید خود را انتخاب کند. اوریه در سال۲۰۱۷ با حدود ۲۵میلیون یورو از پاری‌سن‌ژرمن به اسپرز پیوسته بود.
   ژروم بواتنگ مدافع 32‌ساله و آلمانی سابق بایرن مونیخ با عقد قراردادی 2‌ساله به لیون رفت.
   رادامل فالکائو مهاجم 35‌ساله و سرشناس کلمبیایی با جدایی از گالاتاسرای به رایو وایکانو پیوست.
   پابلو سارابیا وینگر 29ساله و اسپانیایی پاری‌سن ژرمن که با آمدن مسی و ماندن دی‌ماریا و امباپه تقریبا از حضور در ترکیب تیم ناامید شده بود، با قراردادی قرضی و یکساله به اسپورتینگ لیسبون منتقل شد.
   فرانک ریبری که شایعاتی درباره رفتن او به لیگ‌های کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس مطرح شده بود، فعلا بازیکن آزاد است و قصد بازنشستگی ندارد. او می‌تواند به‌زودی به‌عنوان بازیکن آزاد خارج از پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی با هلاس ورونا در سری‌آ توافق کند.
   روبین اولسن دروازه‌بان 31‌ساله و سوئدی باشگاه آاس رم با قراردادی قرضی و یکساله به شفیلد یونایتد پیوست.
   اودسون ادوارد مهاجم 23‌ساله و فرانسوی سلتیک با عقد قراردادی 4‌ساله به ارزش 5/17‌میلیون یورو از کریستال پالاس سر درآورد تا برای سرمربی فرانسوی جدید این تیم یعنی پاتریک ویرا بازی کند.
   کارلوس وینیسیوس مهاجم 26‌ساله و برزیلی بنفیکا که دوره‌ای تقریبا ناموفق را در تاتنهام مورینیو تجربه کرده بود با قراردادی قرضی به‌مدت 2‌فصل به همراه گزینه خرید دائمی به پی‌اس‌وی‌ آیندهوون انتقال یافت.
   یاسین عدلی هافبک 21‌ساله و فرانسوی بوردو با امضای قراردادی 5‌ساله به میلان پیوست اما قرار است تا پایان فصل به‌صورت قرضی در باشگاه فرانسوی بماند.
   الکس رونارسون دروازه‌بان 26‌ساله و ایسلندی آرسنال به همراه بند خرید دائمی به اودهورلی بلژیک قرض داده شد تا درون دروازه تیم جدید کاوه رضایی بایستد.
   الکس کرال هافبک اهل جمهوری چک تیم اسپارتاک مسکو با قراردادی قرضی و یکساله به وستهم پیوست. در قرارداد این بازیکن بند خرید اختیاری نیز وجود دارد.
   جونیور مسیاس مهاجم 30‌ساله و برزیلی فصل گذشته کروتونه با عقد قراردادی قرضی به همراه بند خرید دائمی به میلان رفت.
   کیتا بالده مهاجم 26‌ساله و سنگالی موناکو با قراردادی قرضی و یکساله به کالیاری رفت.
   امرسون رویال مدافع 22‌ساله و برزیلی بارسلونا پس از 2‌ماه از انتقالش از بتیس به بارسلونا با قراردادی 5‌ساله به ارزش 25میلیون یورو به تاتنهام فروخته شد.
   ریس ویلیامز مدافع لیورپول به سوانزی در لیگ چمپیونشیپ قرض داده شد اما پیش از رفتن قراردادش را تا سال2026 تمدید کرد.
   آدمولا لوکمن وینگر 23‌ساله و انگلیسی لایپزیش آخرین بازیکن مهاجرت کرده لایپزیش در این فصل بود که به‌صورت قرضی به لستر در لیگ برتر اهدا شد.
   کریس ریچاردز مدافع 21‌ساله و آمریکایی بایرن مونیخ با عقد قراردادی قرضی به‌مدت یک‌سال به باشگاه سابق خود هوفنهایم بازگشت.
   زامبو انگیسا هافبک 25‌ساله و کامرونی فولام با عقد قراردادی قرضی به همراه بند خرید دائمی 15‌میلیون یورویی به ناپولی پیوست.
   دنیس پرائت هافبک 27‌ساله و بلژیکی لسترسیتی با قراردادی قرضی به همراه بند خرید دائمی به تورینو رفت.
   ریس نلسون هافبک 21‌ساله و انگلیسی آرسنال با عقد قراردادی قرضی و یکساله به فاینورد منتقل شد.
   ناتانیل چالوبا هافبک 26‌ساله و انگلیسی واتفورد با عقد قراردادی 2‌ساله به همراه گزینه تمدید برای سال سوم به فولام پیوست.

  قهرمان نقل‌وانتقالات
آرسنال را نگاه نکنید که بدون گل زده و امتیاز در ته جدول لیگ برتر جا خوش کرده؛ این تیم قهرمان فصل نقل‌وانتقالات است. آرتتا در این تابستان 150میلیون پوند صرف خرید بازیکن کرد. او به سبک تیم‌ها و مربیان وطنی کلی بازیکن را به سمت درهای خروجی هل داد و چندین بازیکن جدید خرید. تا آخرین ثانیه‌های بسته شدن پنجره هم دست‌بردار نبود و در روز پایانی با مبلغ 18میلیون یورو یک مدافع ژاپنی از سری‌آ خرید. تاکاهیرو تومیاسو مدافع ژاپنی بولونیا که به کاکرو یوگا شهرت دارد، معلوم نیست چندمین خرید آرتتا در خط دفاعی است. او سالیبا، پابلو ماری، تومیاسو، گابریل ماگالاش، بن وایت و داوید لوییس را برای قلب خط دفاعی خریده تا در کنار موستافی، چیمبرز، سوکراتیس و هولدینگ در این پست بازی کنند که البته یک‌سری از آنها بعدا مرخص شدند. او 3‌دروازه‌بان هم گرفته که 2‌تای آنها خرید قطعی و یکی قرضی بود. به ورودی‌های پرتعداد آرسنال نگاه کنید؛ بن وایت از برایتون (58میلیون یورو)، مارتین اودگارد از رئال مادرید (35میلیون یورو)، آرون رمزدیل از شفیلدیونایتد (28میلیون یورو)، سامبی لوکونگا از اندرلخت (17میلیون یورو)، نونو تاوارش از بنفیکا (8میلیون یورو) و تومیاسو از بولونیا (23میلیون یورو). حالا بدنیست نگاهی هم به خروجی‌های آرسنال داشته باشیم؛ متئو گندوزی و ویلیام سالیبا (مارسی- قرضی)، لوکاس توریرا (فیورنتینا- قرضی)، ویلیان (کورینتیانس- رایگان)، جو ویلوک (نیوکاسل 30میلیون یورو)، داوید لوییز (بدون تیم- اتمام قرارداد)، ریس نلسون (فاینورد- قرضی)، الکس رونارسون (او اچ لون- قرضی) و هکتور بلرین (رئال‌بتیس- قرضی). یعنی آرتتا در نقل‌وانتقالات تنها یک‌فروش 30میلیون یورویی داشت که این بازیکن هم در نیم‌فصل قبل قرضی به نیوکاسل رفته بود و حالا قراردادش قطعی شده. با این روند دو سه فصل دیگر آرسنال با این سرمربی می‌تواند ورشکسته شود. در روز پایانی هکتور بیرین که یکی از کاپیتان‌های تیم بود و همه عمر حرفه‌ای‌اش غیراز یک فصل حضور قرضی در واتفورد را در آرسنال بازی کرده بود، به اسپانیا برگشت. مدافع راست آرسنال یک‌سال به‌طور قرضی بدون بند خرید قطعی در بتیس بازی خواهد کرد. او محصول آکادمی بارسلوناست. بیرین در 239بازی با پیراهن آرسنال 9گل و 29پاس‌گل ثبت کرده بود. درباره خرید ژاپنی جدید توپچی‌ها هم باید به این موضوع اشاره داشت که خرید بازیکنان کره‌ای و ژاپنی علاوه بر کیفیت بالاتر آنها نسبت به همتایان آسیایی، از لحاظ بازاریابی در خاور دور دارای اهمیت است. با این‌حال تومیاسو مدافع خوبی هم هست. آرسنال قبلا بازیکنانی مثل ایناموتو، ریو میائیچی و تاکوما آسانو را با ملیت ژاپن به تیم خود اضافه کرده بود که هیچ‌یک از آنها به بازیکن مهمی تبدیل نشدند و صرفا جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای داشتند. تومیاسو 61بار با پیراهن بولونیا در سری‌آ بازی کرده است.

  خریدی که پس داده شد
بارسلونا با جیب خالی تا آخرین دقیقه‌های مهلت انقضای نقل‌وانتقالات در بازار پرسه می‌زد. چیزی که نصیب آنها شد خروج 2‌بازیکن آینده‌دار، جدایی قرضی یک‌ستاره گران‌قیمت و آمدن قرضی یک مهاجم ذخیره. شایعه شده بود بارسا برای خرید بازیکن محصول آکادمی خودش یعنی دنی اولمو 75میلیون یورو به لایپزیش پیشنهاد داده که واقعیت نداشت. آنها حتی موریبای 18ساله و استعداد ناب لاماسیا را از ترس اینکه مبادا در پایان فصل رایگان تیم را ترک کند با 15+7میلیون یورو به همین باشگاه آلمانی هدیه دادند. بردی که کاتالونیایی‌ها کردند این بود که از شر دستمزد نجومی گریزمان خلاص شدند و توانستند او را به باشگاه سابقش پس بدهند. انتقال گریزی علاوه بر اینکه 10‌میلیون یورو به خزانه باشگاه واریز کرد، می‌تواند 40میلیون دیگر هم فصل آینده با قطعی شدن این قرارداد قرضی با اتلتیکو به باشگاه برگرداند. البته خود بارسا همین بازیکن را 2 سال قبل با رقم 120میلیون یورو که رقم بند فسخ قراردادش بود از اتلتی خریده بود و این وسط دست‌کم 70میلیون یورو ضرر کردند؛ آن هم در شرایطی که 2‌سال حقوقی سرسام‌آور به او داده بودند. ابتدا گفته می‌شد گریزمان با ژائو فلیکس معاوضه می‌شود اما این اتفاق نیفتاد و فلیکس در مادرید ماند. تنها شکار بارسا در دقیقه‌های پایانی پیش از بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی خرید قرضی لوک دی‌یونگ از سویا بود؛ مهاجم هلندی مؤثری که در باشگاه و تیم ملی همیشه ذخیره است. حالا بارسلونا 2تا دی‌یونگ در رختکن دارد. گریزمان در 102بازی برای بارسا 35گل زد و 17پاس‌گل داد که 27تا از این گل‌ها گل تساوی‌بخش یا پیروزی تیم بود اما این اواخر هواداران او را هو می‌کردند. خط حمله رؤیایی باشگاه در ابتدای تابستان متشکل شده بود از مسی، گریزمان، ممفیس و آگوئرو و حالا چیزی که از این‌رؤیا باقی مانده بریتویت، ممفیس و لوک دی‌یونگ است. مسی به پاریس رفته، گریزمان به اتلتی برگشته، آگوئرو 2‌ماه دیگر مصدوم است و قراردادش هم در لحظه آخر به‌خاطر کوتاه آمدن آلبا و بوسکتس از بخشی از دستمزدشان اجازه ثبت پیدا کرده. لوک دی‌یونگ 31ساله در 2 فصل گذشته 69بار برای سویا به زمین رفت و توانست تنها 10گل و 2‌پاس‌گل به نام خودش ثبت کند.

  کینه مادرید از پاریس
پاری سن‌ژرمن به پیشنهاد 200میلیون یورویی رئال مادرید برای خرید امباپه اعتنایی نکرد و حتی به آن پاسخ هم نداد. فلورنتینو پرس که سر پروژه سوپرجام اروپا ناصر الخلیفی را در جبهه مقابل خودش می‌دید، حالا ته‌مانده رابطه دوری و دوستی با مالک قطری باشگاه فرانسوی را از دست رفته می‌بیند. بی‌اعتنایی پاریس توهین به مادریدی‌ها بود. خلیفی ترجیح داد یک فصل دیگر امباپه را به‌زور نگه دارد و از قید این همه پول بگذرد تا این بازیکن در ژانویه رسما باشگاه آینده‌اش را معرفی کند و در پایان فصل به‌طور رایگان جدا شود چون چیزی که قطری‌های پی‌اس‌جی به آن توجهی ندارند پول است. وقتی پول خارج از فوتبال به فوتبال تزریق می‌شود و یوفای همیشه‌فاسد چشمانش را می‌بندد نتیجه همین می‌شود که مسی، نیمار، امباپه و راموس به‌علاوه دوجین ستاره گران‌قیمت دیگر در یک تیم جمع می‌شوند و حقوق سالانه آنها از 500میلیون یورو هم بالا می‌زند. این ولخرجی‌ها در حالی است که همین باشگاه 300میلیون یورو در دوران کرونا زیان دیده و حق پخش تلویزیونی لیگ فرانسه هم پیش از آمدن مسی 40درصد کاهش داشته است. رئال مادرید نتوانست امباپه را بگیرد و به کاماوینگا در پستی دیگر قناعت کرد. رئالی‌ها حتی در ساعات پایانی مهلت نقل‌وانتقالات تابستانی وضعیت حسام عوار از لیون را هم پرس‌وجو کردند اما برای اقدام دیگر دیر شده بود. امباپه پس از منتفی شدن موضوع انتقالش به مادرید در اینستاگرام استوری گذاشت که «رویاهایت را برای بعد برنامه‌ریزی کن» و کمی بعد این استوری را پاک کرد. در همین حین که هواداران و مدیران رئال خودشان را به آب‌وآتش می‌زدند، پاریسی‌ها با خیال راحت سرگرم قطعی کردن آخرین خرید خود در پستی بودند که هنوز در آن ستاره بزرگی نداشتند. نونو مندس مدافع چپ ۱۹ ساله اسپورتینگ‌لیسبون با قراردادی قرضی و یکساله به ارزش ۷ میلیون یورو به پاری‌سن‌ژرمن پیوست. بند خرید ۴۰ میلیون یورویی در این قرارداد برای پی‌اس‌جی به چشم می‌خورد که مشکلی نیست؛ چون پول نفت و گاز به‌اندازه کافی هست! مندس که در فهرست پرتغال در یورو ۲۰۲۰ نیز حاضر بود، نخستین بازی خود را برای اسپورتینگ در ژوئن ۲۰۲۰ انجام داد و با انتقال مارکوس آکونیا به‌سویا، به بازیکن ثابت تیم پرتغالی بدل شد. نکته جالب آنکه با تمدید قرارداد در دسامبر ۲۰۲۰، بند فسخ قرارداد او از ۴۵ به ۷۰ میلیون یورو ارتقا یافته بود‌.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید