• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 11 شهریور 1400
کد مطلب : 139398
+
-

طلای هشتم در دستان افروز

پرتابگر نیزه دیروز با رکوردشکنی در توکیو قهرمان شد و گفت از حالا برای مدال و رکورد جدید بازی‌های پاراآسیایی و پارالمپیک پاریس تمرین می‌کند

طلای هشتم در دستان افروز

هشتمین مدال طلای ایران در بازی‌های پارالمپیک توکیو با رکوردشکنی به‌دست آمد. سعید افروز دیروز صبح در کلاسF34 پرتاب نیزه روی سکوی قهرمانی رفت. او با پرتاب 40متر و 5سانتی‌متر هم مدال طلای بازی‌ها را گرفت و هم رکورد جهان را شکست. پرتابگرانی از چین، مراکش، فرانسه، کلمبیا، پاپوا گینه، تونس و عراق رقیب افروز بودند اما او در همان پرتاب اول از بقیه پیش افتاد. 39متر و 48سانتی‌متر در پرتاب اول، 39:40 متر در پرتاب دوم و رکوردشکنی در پرتاب سوم. با پرتاب سوم بود که افروز مدال طلایش را قطعی کرد. پرتاب چهارم هم 39:67 متر بود. افروز از پرتاب پنجم و ششم انصراف داد. نفر دوم مائوریسیو والنسیا از کلمیبا بود که با پرتاب 37متر و 84سانتی‌متر مدال نقره گرفت.افروز بعد از قهرمانی در توکیو گفت که چقدر این طلا برایش ارزش دارد: «این مدال برای من خیلی مهم است. چون برای رسیدن به آن خیلی تلاش کردم. خوشحالم که با شکستن رکورد جهان این مدال را گرفتم. در کلاس ما رکورددار جهان و پارالمپیک حضور داشتند و کارم خیلی سخت بود.» او مطمئن است که مردم از مدالش خوشحال شده‌اند: «قبل از اینکه به توکیو بیایم، مردم برای من خیلی انرژی مثبت می‌فرستادند و می‌گفتند حتی اگر مدال هم نگیری، با حضور در پارالمپیک کار بزرگی کرده‌ای. اطمینان دارم امروز با موفقیت من مردم خیلی خوشحال شده‌اند و از عملکردم راضی هستند.» پارالمپیک برای افروز تمام‌شده و او برای مسابقات بعدی آماده می‌شود: «یکی دو‌ماه استراحت می‌کنم و بعد برای مسابقات جهانی و پاراآسیایی و بعد از آن برای بازی‌های پارالمپیک پاریس آماده می‌شوم. می‌خواهم در پاریس بهتر نتیجه بگیرم و رکورد بشکنم. رسیدن به نتیجه بهتر تمرین بیشتر می‌خواهد. وظیفه من فقط تمرین است و نتیجه با خداست. امروز هم می‌دانستم که اگر خدا بخواهد نتیجه می‌گیرم و فقط از او مدد گرفتم.»
 
شجاعی: در رشته غیرتخصصی مسابقه دادم
دیروز رقیه شجاعی هم در تفنگ 10متر درازکش مختلط مسابقه داد. او در رقابت با 47تیرانداز با امتیاز 626/2 در رده39 قرار گرفت و نتوانست به فینال برسد. شجاعی دیروز بعد از مسابقه گفت این رشته تخصصی‌اش نبوده است:«انتظار صعود به فینال را نداشتم چون این رشته تخصصی من نیست. فقط چند جلسه در این رشته تمرین کرده بودم. رشته من تفنگ ایستاده است.» او روزهای گذشته در تفنگ بادی 10متر ششم شده بود. عصر دیروز هم وحید علی نجیمی در دوی 400متر دوید و در گروه مقدماتی به رتبه چهارم رسید.

  روز شلوغ ایرانی‌ها
برخلاف دیروز که فقط 3ورزشکار ایرانی در پارالمپیک مسابقه داشتند، امروز روز شلوغی برای ایرانی‌هاست. 7نفر امروز در توکیو به میدان می‌روند و تیم ملی والیبال نشسته هم در نیمه‌نهایی مسابقه مهمی دارد. در یکی از مهم‌ترین مسابقات امروز زهرا نعمتی رقابت می‌کند. او که یکی از شانس‌های اصلی مدال طلای ایران است، در تیروکمان و ریکرو انفرادی مسابقه دارد. نعمتی اگر بتواند از مرحله یک‌شانزدهم صعود کند، برای گرفتن مدال طلا روز شنبه با 7تیرانداز دیگر مسابقه می‌دهد. نعمتی مدال طلای بازی‌های پارالمپیک لندن و ریو را دارد و به‌دنبال طلای سوم است. مهدی اولاد و نورمحمد آرخی هم در فینال پرتاب دیسک حضور دارند. علی پیروج هم در فینال پرتاب نیزه مسابقه می‌دهد. ایران 2نماینده هم در مسابقات قایقرانی دارد. اسلام جاهدی و شهلا بهروزی‌راد در مقدماتی پاراکانو پارو می‌زنند.
 
همه نگاه‌ها به مهرزاد
والیبال نشسته امروز در نیمه‌نهایی بازی دارد. تیم ایران 3بازی مرحله گروهی را بدون شکست و بدون از دست دادن حتی یک ست برده و امروز در نیمه‌نهایی با بوسنی بازی دارد. بوسنی رقیب اصلی ایران است و به‌خاطر همین بازی امروز به فینال زودهنگام 2تیم تعبیر شده است. بیشتر فینال‌های مسابقات چند سال اخیر والیبال نشسته را ایران و بوسنی برگزار کرده‌اند ولی حالا آنها در نیمه‌نهایی باید با هم روبه‌رو شوند. ایران که 6مدال طلا و 2نقره بازی‌های پارالمپیک را دارد، خیلی امیدوار است که در توکیو هم روی سکوی قهرمانی برود. در تیم ایران مرتضی مهرزاد با قد 246سانتی‌متری بیشتر از بازیکنان دیگر مورد توجه است. دیروز ورزش3 گزارشی با این عنوان داشت: «دومین مرد بلندقامت جهان به‌دنبال کسب مدال طلای پارالمپیک برای ایران.» این گزارش را تام دیسنت درباره مهرزاد نوشته و در نشریه سیدنی مورنینگ هرالد چاپ شده است. دیسنت مهرزاد را تایگر وودز و راجر فدرر والیبال نشسته معرفی کرده و قد او را با درهایی که در استرالیا ساخته می‌شود، مقایسه کرده است: « ارتفاع یک در استاندارد در استرالیا 204سانتی‌متر است و طول پرش برنده مدال طلای المپیک اخیر 237سانتی‌متر.» دیسنت اشاره‌ای هم به بازی مهرزاد در فینال بازی‌های پارالمپیک ریو کرده است. در آن بازی مهرزاد 28امتیاز گرفت و با آبشارها و دفاعش به قهرمانی ایران کمک کرد: «قد مهرزاد در حالت نشسته روی زمین 196سانتی‌متر است و بالاترین ارتفاع آبشارش به 230سانتی‌متر می‌رسد.» قد مهرزاد و تسلطی که او در بازی دارد، کابوس همه حریفان است. باید دید عصر امروز او در بازی با بوسنی می‌تواند به تیم کمک کند تا ایران یک‌بار دیگر به فینال پارالمپیک برسد. ایران اگر این بازی را ببرد شنبه در فینال با برنده روسیه و برزیل بازی می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید