• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 11 شهریور 1400
کد مطلب : 139394
+
-

خبرهای کوتاه/ بلایای طبیعی ۲میلیون کشته در جهان برجای گذاشت

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد: حوادث جوی و بلایای طبیعی در ۵۰سال گذشته به مرگ 2میلیون انسان منجر شده است. به‌گزارش رویترز، در گزارش سازمان ملل آمده است: تعداد حوادث جوی از قبیل سیل و موج گرما ناشی از تغییرات اقلیمی طی ۵۰سال گذشته افزایش 5برابری داشته که به مرگ بیش از 2میلیون انسان منجر شده و خسارت 3.64تریلیون دلاری برجا گذاشته است. سازمان جهانی هواشناسی(WMO) اعلام کرده است: اطلس موجود، جامع‌ترین بررسی مرگ‌ومیرها و تلفات اقتصادی ناشی از آب و هوا و حوادث شدید آب و هوایی است که تاکنون تهیه شده است. این سازمان حدود ۱۱هزار مورد بلایا بین سال‌های۱۹۷۹تا۲۰۱۹ میلادی ازجمله فجایع بزرگی مانند خشکسالی اتیوپی در سال۱۹۸۳ را که مرگبارترین حادثه با ۳۰۰هزار قربانی بود و طوفان کاترینا در سال۲۰۰۵ را که بیشترین هزینه را داشت و خسارت 163.61میلیارد دلاری برجا گذاشت، مورد بررسی قرار داده است.

  کاهش 15درجه‌ای دما در برخی استان‌ها
سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران و کاهش محسوس دما بین ۱۰ تا ۱۵درجه سانتی‌گراد در برخی استان‌ها، طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر و افزایش ارتفاع موج تا 2.5متر در دریای خزر هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی‌رنگ اعلام کرد: از بعدازظهر جمعه (۱۲شهریورماه) تا اواخر وقت شنبه (۱۳شهریورماه) بارش باران، وقوع رعد و برق، وزش باد شدید و کاهش محسوس دما بین ۱۰ تا ۱۵درجه سانتی‌گراد در استان‌های گیلان و مازندران پیش‌بینی می‌شود. وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج بین 1.5 تا ۲متر در سواحل و در فراساحل تا 2.5متر در نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان پیش‌بینی شده است. براساس این اعلام روز جمعه در استان‌های گلستان، شمال آذربایجان‌غربی، شمال آذربایجان‌شرقی، اردبیل، خراسان‌شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و ارتفاعات هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و شمال و شرق خوزستان و شنبه (۱۳شهریورماه) در استان‌های گلستان، خراسان‌شمالی، اردبیل، هرمزگان، شمال استان‌های قزوین و زنجان، جنوب و غرب فارس و جنوب سیستان و بلوچستان بارش باران و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

  سازمان جنگل‌ها در 5ماه گذشته اعتبار نگرفته
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در 5ماه گذشته هیچ اعتباری به این سازمان تخصیص نیافته و متعاقب آن پرداخت حقوق نیروهای حفاظتی تحت‌الشعاع قرار گرفته است. به‌گزارش ایسنا مسعود منصور، در چهارمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری برنامه اقدام منابع طبیعی در سال۱۴۰۰ گفت: منابع طبیعی از سال گذشته که سال جهش تولید نامگذاری شد با مشارکت مردم در زمینه‌های مختلف ازجمله کاداستر اراضی ملی، شناسایی ذخیره‌گاه‌های جنگلی، توسعه گیاهان دارویی، زراعت چوب، جنگلکاری اقتصادی، آبخیزداری، مقابله با بیابان‌زایی، احیای مراتع، تشدید اقدامات حفاظتی و... عملکرد چشمگیر و چندبرابری داشت که باید از سوی روابط‌ عمومی و دفتر ترویج، به‌نظر افکار عمومی و مسئولان رسانده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید