• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 شهریور 1400
کد مطلب : 139245
+
-

روی خط خبر / همه در یک کشتی نشسته‌ایم


محمدجواد ظریف، وزیر سابق امورخارجه، در نشستی مجازی که به‌منظور تقدیر از فعالیت‌های وی در طول 8سال گذشته در سِمت وزیر امورخارجه با حضور علی‌اکبر صالحی (رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی) و محمدجواد جهرمی (وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات) برگزار شد، تصریح کرد: ما باید چشم‌هایمان را بشوییم و بدانیم که همه ما در دنیا در یک کشتی نشسته‌ایم. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه بعضا تفکرات ما براساس پارادایم‌های بی‌معناست و باید در راه رفع این پارادایم‌ها و گسترش نگرش‌های جدید کوشش کنیم، در پاسخ به سؤالی در مورد نوار صوتی منتشرشده از او و اینکه آیا این نوار صوتی 3 ‌ساعت و نیم بوده یا بیشتر، گفت: این مصاحبه 7 ‌ساعت بود. نصف آن پخش شده و نصف دیگر آن را دوستانی که بخش اول را پخش کردند، صلاح ندانستند که منتشر کنند. وی ادامه داد: این قصه پرغصه‌ای است که بالاخره روزی مشخص می‌شود و در کل باید به هرحال این نیز بگذرد.

  دان شاپیرو به میز ایران پیوست
دان شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی به‌عنوان مشاور ارشد، به میز ایران در وزارت خارجه آمریکا پیوست. به گزارش فارس، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با اعلام این خبر گفت که شاپیرو روابط شخصی با تعداد زیادی از مقام‌های صهیونیستی ازجمله «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر  داشته و می‌تواند نقش کلیدی در هرگونه مذاکرات داشته باشد. قرار است که وی نقش هماهنگ‌کننده با رژیم صهیونیستی درباره جنبه‌های منطقه‌ای موضوع ایران داشته باشد. براساس اطلاعاتی که مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به آکسیوس داده، شاپیرو از هفته پیش کار خود را به‌عنوان مشاور ارشد تمام‌وقت برای رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران آغاز کرده است. شاپیرو پیش از دیدار بنت با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در واشنگتن بوده و در موضوعات متعدد به ارائه مشاوره به وزارت خارجه پرداخته است. اگرچه وی با نمایندگان هیات اسرائیلی دیداری نداشته است.

  پس از رفع تحریم‌ها در مورد FATF تصمیم می‌گیریم
ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در رابطه با سرنوشتFATF  در دولت سیزدهم گفت: کارگروه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، موضوع جداگانه‌ای است که در وزارت اقتصاد دنبال می‌شود؛ هرچند که وزارت امور خارجه پیگیر مباحث مالی در این زمینه است. او به برنا گفت: در توافق اولیه کارگروه اقدام مالی ۴۱درخواست از ایران داشت که ۳۹عدد آن اجرایی شده و 2مورد آن یعنی پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و مبارزه با تامین مالی تروریسم باقی مانده است. ایران در این دو مورد ابهام دارد زیرا پیوستن به این کنوانسیون‌ها سطحی از شفافیت تراکنش‌های مالی برای برخی از کشورهای خارجی ایجاد می‌کند که این مطلوب نظر ایران نیست. ابوالفضل عمویی بیان کرد: باید تحریم‌ها رفع شود و پس از آن در مورد FATF تصمیم می گیریم. پس از مشخص شدن مذاکرات وین ایران در زمینه FATF آماده گفت‌وگو است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :