• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 9 شهریور 1400
کد مطلب : 139160
+
-

پلی به گردشگری چهارفصل در اردبیل

توسعه زیرساخت‌های لازم برای بهره برداری بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری اردبیل خواست فعالان این حوزه است

پلی به گردشگری چهارفصل در اردبیل

پوپک قاسمی-خبرنگار

استان اردبیل ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری دارد و تا پیش‌از همه‌گیری ویروس کرونا، سالانه گردشگران داخلی و خارجی فراوانی جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این استان را به‌عنوان مقصدی برای سفر انتخاب می‌کردند؛ موضوعی که سبب شد درسال‌های اخیر توجه بیشتری نسبت به توسعه زیرساخت‌های این حوزه اعمال شود و سرمایه‌گذاران نیز رغبت افزون‌تری برای حضور دراین استان از خود نشان دهند.
بعد از تجربه موفق ساخت پل معلق در مشگین‌شهر که توانست توجه بسیاری به خود جلب کند و گردشگران فراوانی را به‌سوی خود بکشد، ساخت نخستین پل قوسی تمام‌شیشه‌ای جهان در «هیر» استان اردبیل را می‌توان به‌عنوان نقطه‌عطفی در توسعه گردشگری این منطقه به‌حساب آورد.
هرچند برخی چنین مطرح می‌کنند که ساخت پل معلق شیشه‌ای در مرکز استان می‌تواند رقیبی برای شهرستان مشگین‌شهر باشد و رونق گردشگری این منطقه را تحت‌تأثیر قرار دهد، اما به‌دلیل استقبال مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه گردشگری اردبیل و همچنین در خواست‌های مردمی، این پل در هیر و با هدف توسعه متوازن گردشگری در همه نقاط استان ساخته شد؛ طرحی که درصورت رفع مشکلات موجود، می‌تواند به‌عنوان وزنه قابل‌اتکایی در گردشگری استان اردبیل مطرح شود.

مشکلات موجود
همه ویژگی‌های منحصربه‌فرد این طرح که توانسته توجه گردشگران را به خود جلب کند درحالی‌است که برخی مشکلات موجود، مانع رسیدن این مجموعه به ظرفیت‌های حداکثری خود درمسیر در توسعه گردشگری استان و این منطقه از اردبیل شده‌ و نیازمند رسیدگی روزافزون است.
یک شهروند اردبیلی که درمسیر پل معلق شیشه‌ای هیر حضور دارد، می‌گوید: پل معلق هیر برای مسافران غیربومی جاذبه‌ای فوق‌العاده مهیج به‌حساب می‌آید، اما تأمین نشدن زیرساخت‌هایی مانند راه دسترسی مناسب، زمینه‌ساز بروز اختلال در رفت و آمد و به‌تبع آن، نارضایتی گردشگران می‌شود که انتظار داریم مسئولان این مشکل را هرچه سریع‌تر رفع کنند.
«رسول پاشایی» می‌افزاید: دسترسی به اینترنت در مکان‌های گردشگری تأثیر زیادی در معرفی این اماکن و به‌دنبال آن حضور گردشگران بیشتر و رونق اقتصاد منطقه دارد، اما دراین مجموعه گردشگری تعداد نقاط کور اتصال به شبکه اینترنت نسبتا قابل‌توجه است. البته به‌نظرم این مشکل با تقویت دکل‌های مخابراتی موجود یا نصب دکل‌های جدید به‌راحتی قابل حل است و امیدواریم این مشکل به‌زودی برطرف شود.

نبود تابلوهای راهنمایی
یکی دیگر از گردشگرانی که از زنجان آمده و محو تماشای زیبایی‌های طبیعی هیر، که از روی پل شیشه‌ای و مهیج این منطقه به‌خوبی قابل مشاهده‌است، شده درباره ویژگی‌های این منطقه گردشگری می‌گوید: حیف است که با وجود این‌همه جاذبه گردشگری منحصربه‌فرد دراین منطقه، مشکلات موجود در طرح‌های گردشگری این‌چنینی سبب شود گردشگران از سفر به اینجا لذت کافی نبرند و ذهن‌شان درگیر کمبودها و ضعف‌های زیرساختی شود.
«کمال زلفی‌نژاد» با بیان اینکه مسئولان نباید اجازه دهند قابلیت‌های گردشگری موجود دراین منطقه تحت‌تأثیر کمبودهای زیرساختی قرار گیرد، می‌افزاید: نبود تابلوهای راهنمایی در جاده سرچم (از سمت اردبیل و خلخال) باعث سردرگمی گردشگران می‌شود و نصب یک تابلو می‌تواند در راهنمایی گردشگران موثر باشد.

راهبرد توسعه زیرساخت‌ها
مسئول مجموعه گردشگری هیر درباره مشکلات موجود دراین مجموعه به خبرنگارهمشهری می‌گوید: ساخت پل شیشه‌ای فقط یکی از فازهای این طرح گردشگری است و بقیه فازها شامل مجتمع‌های تجاری،‌ خدماتی و رفاهی خواهد بود و بسیاری از نواقص در آینده نزدیک رفع خواهد شد و گردشگران با آسایش بیشتری از زیبایی‌های این منطقه لذت خواهند برد.
«حسین عباسی‌نیا» می‌افزاید: مهم‌ترین راهبرد تدوین شده دراین مجموعه، توسعه زیرساخت‌های گردشگری دراین منطقه و فراهم کردن امکانات بهتر برای استفاده مردم از جاذبه‌های گردشگری این منطقه در همه فصول سال است و نمی‌خواهیم به گردشگری فصلی محدود شود.
وی ادامه می‌دهد: گردشگری فصلی مهم‌ترین ضعف گردشگری در استان اردبیل است که ضرر و زیان زیادی برای سرمایه‌گذاران و محروم شدن مردم از امکانات گردشگری ویژه این استان دارد.
عباسی‌نیا عنوان می‌کند: پیشنهاد مشخص ما این است که راه دسترسی درون‌شهری از میدان اصلی شهر، بهسازی و آسفالت آن نوسازی شود. همچنین راه دسترسی ایجاد شده از جاده شبلی که درحال‌حاضر به‌صورت خاکی و غیرایمن است و سبب ایجاد گرد و خاک و نارضایتی گردشگران می‌شود ترمیم شود.
وی تصریح می‌کند: با توجه به شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مجموعه گردشگری در بیشتر تعطیلات آخر هفته به‌دلیل محدودیت‌های کنونی سفر، میزان استقبال مردم کم‌تر از ظرفیت‌های این منطقه گردشگری است.
عباسی‌نیا اضافه می‌کند: با این وجود محدودیت‌هایی را برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا تدارک دیده‌ایم، به‌طوری‌که با وجود ظرفیت هزارنفری پل معلق شیشه‌ای هیر، از تردد بیش‌از 200نفر در لحظه روی پل جلوگیری می‌شود.

لزوم همکاری مسئولان با سرمایه‌گذاران گردشگری
نماینده استان اردبیل درمجلس شورای‌اسلامی نیز بر فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری درمنطقه هیر تأکید می‌کند و می‌گوید: مسئولان مربوط دراستان باید با سرمایه‌گذاران طرح‌های گردشگری نهایت همکاری را داشته باشند تا بتوان با رفع چالش‌های زیرساختی موجود، به خروج گردشگری استان از حالت فصلی و چهارفصل شدن آن کمک کرد.
«صدیف بدری» می‌افزاید: برخی مشکلات زیرساختی موجود در مجموعه گردشگری پل معلق هیر به‌دلیل وجود معارض بوده‌است که امیدواریم با مشارکت مردم، موانع زیرساختی موجود هرچه سریع‌تر رفع شود.
وی عنوان می‌کند: راه‌ندازی کامل این طرح گردشگری تحول عظیمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه ایجاد می‌‌کند که برای توسعه گردشگری و اقتصادی استان اردبیل از اهمیت راهبردی ویژه‌ای برخوردار است.

چالش کمبود اعتبار
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل نیز ساخت پل معلق شیشه‌ای هیر را نقطه عطفی در توسعه گردشگری در مرکز استان می‌داند و می‌گوید: علت نیمه‌تمام ماندن جاده دسترسی این طرح، کمبود اعتبار است که پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم برای رفع مشکلات موجود انجام شده‌است و در اسرع وقت تکمیل می‌شود.
«نادر فلاح» اظهار می‌کند: خیابان‌های شهر هیر ظرفیت حجم مسافران پیش‌بینی شده برای این مجموعه را ندارند و باید در طرح جامع شهر هیر این موضوع به‌صورت کارشناسی و قانونی درنظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه ۵هکتار زمین برای ساخت پارکینگی با ظرفیت ۲هزار خودرو دراین مجموعه گردشگری درنظر گرفته شده‌است، اضافه می‌کند: همه دستگاه‌های اجرایی استان برای به حداکثر رسیدن ظرفیت‌های گردشگری این منطقه باید نهایت همکاری و مشارکت را داشته باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید