• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 8 شهریور 1400
کد مطلب : 139126
+
-

فشار سنگین تورم خوراکی‌ها بر سفره فقرا


تورم، سفره مردم را هر ماه کوچک‌تر می‌سازد و فقیرترین‌ها برای خرید یک سبد کالاهای خوراکی و آشامیدنی در مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته حدود 60درصد بیشتر هزینه کرده‌اند. این وضعیت نگران‌کننده برای معیشت خانوارهایی است که دخل‌شان با خرج‌شان نمی‌خواند و ناچار هستند برای گذران امور برخی کالاها را از سبد مصرف‌شان حذف کنند. آیا سیاست فوری برای جلوگیری از کوچک‌تر‌شدن هرچه بیشتر سفره‌های مردم وجود دارد؟
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برای 3‌دهک پایین و فقیر جامعه به نزدیک 60درصد رسیده و حتی فقیرترین قشر جامعه با نرخ تورم بالاتر از نرخ تورم کل کشور مواجه است. این گزارش می‌افزاید:  نرخ تورم کل کشور در مرداد ماه ١٤٠٠ برابر ٤٥,٢درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٤.٦ درصد برای دهک‌ ششم تا 50درصد برای دهک دهم نوسان دارد. 
تغییرات تورم سالانه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٥٤.٨درصد برای دهک دهم تا ٥٩.٣درصد برای دهک دوم در مردادماه نوسان داشته در حالی که کمترین نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات به دهک اول به میزان 33درصد و بالاترین هم برای دهک دهم به میزان 48.8درصد به ثبت رسیده است. به این ترتیب بیشترین فشار تورم خوراکی‌ها را فقیرترین‌ها تحمل می‌کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید