• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 8 شهریور 1400
کد مطلب : 139122
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/L9OKj
+
-

دوای برخط

دوای برخط

فاطمه عباسی

 خیلی از ما این روزها که بسیاری از بیماران کرونایی در خانه قرنطینه شده‌اند و برای تهیه دارو با مشکل رفت‌وآمد به داروخانه‌ها مواجه‌اند، به این فکر کرده‌ایم که‌ای کاش می‌شد دارو را هم، مانند بسیاری از کالاهای دیگر به‌صورت آنلاین تهیه کرد تا افراد مبتلا کمتر مجبور باشند در بین مردم تردد کنند و نیاز به داروی خود را از این طریق برآورده کنند.
 اما این امکان هنوز به‌وجود نیامده و براساس آیین‌نامه سازمان غذا و دارو، داروخانه‌های آنلاین و دارای مجوز فروش اینترنتی، صرفا مجاز به فروش کالاهای بهداشتی، آرایشی و مکمل‌های تغذیه‌ای، شیرخشک، فراورده‌های طبیعی و سنتی و ملزومات مصرفی پزشکی هستند و غیراز این موارد اجازه فروش دارو‌های دیگر را ندارند.
البته مدتی است که دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی در حال جمع شدن است و علاوه بر آن نسخه‌های الکترونیکی هم جایگزین نسخه‌های کاغذی شده‌اند که گام مثبتی در جهت حذف کاغذبازی بوده است. اما این طرح نیز هنوز با مشکلاتی مواجه است ازجمله اینکه پزشکان جهادی که به شهرها و استان‌های دیگر می‌روند فقط می‌توانند تعداد محدودی نسخه بنویسند و در شهری که مجوز نظام پزشکی گرفته‌اند مجاز به‌کار مداوم هستند.
 حذف دفترچه‌های بیمه نیز فعلا تنها برای بیمه تامین اجتماعی در حال اجراست و افراد با بیمه‌های دیگر این امکان را ندارند و باید همچنان همراه با دفترچه به پزشک یا داروخانه مراجعه کنند. این در حالی است که با رفع این مشکلات و یکپارچه‌سازی‌ نظام سلامت بسیاری از معضلات پزشکان و بیماران برطرف می‌شود. همچنین صف‌های طولانی و ازدحام جمعیت به‌خصوص در داروخانه‌ها که می‌تواند منجر به بحران‌های بزرگ‌تر کرونا شود نیز با دادن مجوز به داروخانه‌های آنلاین تنها با یک مدیریت صحیح برچیده خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید