• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 8 شهریور 1400
کد مطلب : 139088
+
-

مانع‌زدایی بازار موبایل با تغییر شیوه رجیستری

اجرای شیوه تازه رجیستری موجب تسهیل روند قانونی واردات گوشی‌های مسافری و رشد عرضه این کالا به بازار می‌شود

بازار
مانع‌زدایی بازار موبایل با تغییر شیوه رجیستری

با موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی احتمالا از هفته آینده شیوه جدیدی برای رجیستری گوشی‌های موبایل مسافری با تعیین مهلت یک‌ماه به این افراد اجرایی می‌شود که زمینه کاهش مشکلات رجیستری و رشد عرضه گوشی در بازار را فراهم خواهد کرد.
به گزارش همشهری، مشکلات رجیستری گوشی‌های مسافری در مبادی ورودی کشور موجب معطلی مسافران و غیرفعال شدن برخی گوشی‌های وارداتی که مراحل قانونی را طی نکرده بود شده است. علاوه بر آن شیوه قبلی رجیستری گوشی‌های موبایل مسافری موجب شد تا در سال گذشته بیش از 4هزار گوشی مسافری وارداتی توسط برخی افراد و اتباع خارجی به‌دلیل طی نکردن مراحل قانونی به هنگام ورود به کشور غیرفعال شود که چانه‌زنی برای رفع مشکل رجیستری این گوشی‌ها همچنان ادامه دارد. با دستور اخیر وزیر امور اقتصادی و داریی به گمرکات کشور مقرر شده است تا به جای الزام رجیستری گوشی‌های مسافری به هنگام ورود به کشور، مسافران مهلت یک‌ماهه‌ای برای پرداخت عوارض و رجیستر کردن قانونی این گوشی‌ها داشته باشند تا ضمن جلوگیری از ازدحام مسافران خسته در برخی مبادی ورودی مانند فرودگاه‌ها، مسافران فرصت زمانی مناسب برای رجیستر کردن این گوشی‌ها داشته باشند.
به‌گفته فعالان صنفی نیز این تغییر شیوه رجیستر کردن گوشی‌های مسافری زمینه رشد عرضه گوشی‌های وارداتی به بازار و تسهیل طی شدن فرایند قانونی برای انجام این کار را فراهم خواهد کرد و در صورت ثبات نرخ ارز و اهتمام بیشتر وارد‌کنندگان برای واردات و تصحیح نحوه توزیع گوشی‌های وارداتی می‌توان انتظار رشد عرضه، تثبیت و حتی کاهش قیمت برخی انواع گوشی‌های موبایل را داشت که این روزها به‌دلیل قیمت بالا و کاهش قدرت خرید مشتریان زمینه افت تقاضا و تشدید رکود بازار گوشی تلفن همراه را فراهم کرده است.

دستور وزیر اقتصاد به گمرک
وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از بازدید از گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) طی نامه‌ای به رئیس‌کل گمرک ایران اعلام کرد که باید فرایند واردات تجاری موبایل بدون نیاز به مراجعه حضوری و صرفاً از طریق یک درگاه غیرحضوری انجام شود تا از تشکیل صف‌های رجیستری تلفن همراه و کالاهای مشابه و یا مراجعه به سامانه‌های مختلف جلوگیری شود. احسان خاندوزی افزود: در بازدید میدانی از گمرک فرودگاه امام خمینی(ره)، درخصوص رجیستری تلفن همراه شکایات هموطنان از فرایند این موضوع
مشاهده شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد دریافت عوارض جهت رجیستری تلفن همراه به‌روش فعلی موجب ایجاد فساد به‌دلیل رانت انحصاری واردات شده و حق مسلم مسافرین را تضییع کرده است. از این‌رو مقتضی است با محوریت گمرک جمهوری اسلامی ایران، کارگروهی متشکل از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل و ظرف مدت 10روز فرایند مربوطه به‌نحوی تنظیم شود که ثبت کلیه تلفن‌های همراه مسافری به‌جز کالاهای لوکس (که مصادیق آن در کارگروه تعیین و اعلام می‌شود) و نیز فرایند واردات تجاری این محصول بدون نیاز به مراجعه حضوری و صرفاً از طریق یک درگاه غیرحضوری انجام و از تشکیل صف‌های رجیستری تلفن همراه و کالاهای مشابه  یا مراجعه به سامانه‌های مختلف جلوگیری شود.
همچنین ترتیبی اتخاذ شود تا تلفن‌های همراه مورد‌استفاده مسافرین (مستعمل) و یا هدیه‌های همراه مسافرین همانند کالاهای تجاری قلمداد نشده و با کمترین تشریفات و سریع‌ترین زمان رجیستر شوند.

تسریع رجیستری گوشی موبایل
معاون فنی گمرک ایران نیز با بیان اینکه پس از دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی مقرر شده تا ضمن هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه، فرایند رجیستری به‌طور کامل از مبادی ورودی گمرک حذف و کاملاً غیرحضوری انجام شود، گفت: بعد از اعمال تغییرات در فرایند رجیستری از سال گذشته تا‌کنون اینگونه بود که مسافر به‌هنگام ورود و قبل از خروج از مبادی ورودی، باید اطلاعات اولیه تلفن همراه را ثبت می‌کرد که این کار توسط گمرک و از طریق بارکدخوان در مدت زمان بسیار کوتاهی صورت می‌گرفت و مابقی فرایند، غیرحضوری بود. با این حال در بررسی‌های صورت‌گرفته از سوی گمرک ایران به این نتیجه رسیدیم که موضوع در کارگروهی مطرح و با توجه به دستور وزیر اقتصاد بر حذف فرایندهای زائد، همین فرایند نیز از مبادی ورودی حذف شود.
مهرداد جمال ارونقی افزود: پس از تشکیل کارگروه و بررسی ابعاد موضوع تا پایان هفته جاری و تأیید وزیر اقتصاد، این طرح از هفته آینده اجرایی می‌شود؛چرا که فرایند کنونی طرح رجیستری تلفن همراه در مبادی ورودی موجب سردرگمی زیادی بین مسافران شده بود؛ به‌عنوان نمونه مسافر ساعت ۴صبح به ایران می‌رسید و بدون اطلاع داشتن از لزوم رجیستری حضوری، پس از مدتی متوجه می‌شد که گوشی موبایل وارداتی او قطع شده است. پس از اینکه برای حل مشکل به گمرک مراجعه می‌کرد باز هم موبایل وصل نمی‌شد؛ چرا که گمرک در مبادی ورود اطلاعات را احراز نکرده بود. او با بیان اینکه متأسفانه این فرایند نارضایتی و معطلی زیادی را برای مسافران به‌وجود آورده و موجب قطع شدن گوشی‌های موبایل‌ زیادی شده بود، گفت: پس از بازدید وزیر امور اقتصادی و دارایی از محل انجام فرایند رجیستری گوشی تلفن همراه، مقرر شد ضمن هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه، فرایند رجیستری به‌طور کامل از مبادی وروی گمرک حذف شده و کاملاً غیرحضوری انجام شود؛ به شکلی که مسافر پس از مراجعه به کشور از داخل منزل به‌صورت برخط فرایند رجیستری را انجام دهد.
معاون فنی گمرک ایران تأکید کرد، طرح رجیستری حذف نمی‌شود بلکه این طرح در مبادی ورودی حذف و مسافران از صفر تا صد فرایند رجیستری را به‌صورت برخط در داخل کشور انجام می‌دهند و هر مسافر بعد از ورود به کشور بدون ارائه مشخصات در گمرک، مانند رویه قبلی، یک‌ماه فرصت دارد تا با ورود به سامانه نسبت به رجیستری اقدام کند. هچنین هر مسافر می‌تواند یک گوشی با خود آورده و با هر پاسپورت و کد ملی فقط یک گوشی رجیستر خواهد شد.

رشد عرضه و تثبیت قیمت گوشی
ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی و نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف کشور در گفت‌وگو با همشهری در مورد تغییرات شیوه جدید رجیستری گوشی تلفن همراه گفت: با اجرای شیوه جدید رجیستری گوشی‌های موبایل مسافری از هفته آینده، رجیستری گوشی از گمرکات به منازل  و ‌به‌صورت آنلاین منتقل می‌شود و مسافران مهلت یک ماهه‌ای برای پراخت عوارض و رجیستری گوشی دارند و مشکلات قبلی رجیستری گوشی در گمرکات مرتفع می‌شود.
ابراهیم درستی با بیان اینکه تعیین مهلت یک‌ماهه برای رجیستری گوشی‌های مسافری و رایزنی برای فعال شدن 4هزار گوشی غیرفعال مسافری زمینه رشد عرضه، ثبات و حتی کاهش قیمت گوشی در صورت تثبیت نرخ ارز را فراهم می‌کند، افزود: بر اساس درخواست‌هایی که اتحادیه برای تغییر نحوه رجیستری تلفن همراه داده بود، با دستور وزیر اقتصاد مقرر شده تا رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در گمرکات انجام نشود بلکه فرصتی یک‌ماهه به مسافران داده شود تا نسبت به رجیستری آنلاین گوشی‌های وارداتی اقدام کنند و این شیوه رجیستری احتمالا تا هفته آینده اجرایی می‌شود. او گفت: با تغییر شیوه رجیستری، مسافران باید شماره سریال گوشی را در سامانه اعلام و با پرداخت حقوق گمرکی آن را طی مدت حداکثر یک‌ماه رجیستر کنند. این در حالی است که قبلا باید فرایند زمانبر پرداخت حقوق گمرکی و رجیستری گوشی توسط مسافران در فرودگاه انجام می‌شد اما از هفته آینده شیوه جدید برای رجیستری همه انواع گوشی موبایل، تبلت و موبایل‌واره‌های سیم‌کارت‌خور اجرایی خواهد شد. درستی افزود: مانع‌زدایی از رجیستری گوشی موبایل در گمرکات کشور موجب افزایش عرضه گوشی به بازار می‌شود با وجود این باید سهم بازار 300تا 400وارد‌کننده رسمی گوشی تلفن همراه افزایش یابد؛ چرا که اکنون فقط 20شرکت وارد‌کننده رسمی بیش از 75درصد سهم بازار گوشی تلفن همراه را تامین می‌کنند و اگر تجار مشکل تامین ارز و بوروکراسی نداشته باشند، قادر به واردات تعداد بیشتری گوشی موبایل و رشد عرضه آن در بازار خواهیم بود. نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف کشور افزود: به وارد‌کنندگان نیز توصیه می‌کنیم تا گوشی‌های وارداتی را به‌صورت سبدی به واحدهای صنفی نفروشند تا این واحدها نیز قادر به نیاز مشتری باشند.
علاوه بر آن گوشی‌های وارداتی را در بین کسبه دارای پروانه کسب توزیع کنند و از عرضه گوشی به واسطه‌ها و دلال‌هایی که با دریافت عمده گوشی به این شیوه دلالی می‌کنند، خودداری شود.  درستی گفت: همچنین با اجرایی‌شدن طرح افق از زمانی که شرکت‌های وارد‌کننده گوشی را وارد و به واحد صنفی می‌دهند تا استفاده از آن توسط مصرف کننده آغاز شود، گوشی قابل رصد خواهد بود و دلال‌ها از بازار حذف می‌شوند. اجرای این طرح به نفع مغازه‌دار و خریدار است. او افزود: اجرای طرح افق از سال گذشته به‌طور آزمایشی شروع شده و با دوستان همتا و دیگران جلسه داشتیم که امیدواریم با تکمیل زیرساخت‌ها این طرح در نیمه دوم امسال اجرایی شود تا بسیاری از مشکلات کنونی عرضه عمده گوشی‌های وارداتی توسط برخی وارد‌کنندگان به واسطه‌ها و دلال‌ها مرتفع شود.

نیاز سالانه بازار به 15میلیون دستگاه گوشی موبایل
ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی گفت: حدود 4هزار دستگاه گوشی تلفن همراه که توسط مسافران یا اتباع خارجی وارد و عوارض گمرکی آن نیز پرداخت شده بود بعد از یک‌ماه قطع شد که با نامه‌نگاری اتحادیه از مسئولان درخواست کردیم تا تعدادی از نمونه سریال‌هایی که افراد با یک پاسپورت تنها یک گوشی وارد کرده بودند را ارسال کنیم که  مشکل این گوشی‌ها حل شود و این موضوع مورد‌موافقت قرار گرفته است. درستی تأکید کرد، مقرر شده تا اتحادیه نمونه شماره سریال گوشی‌های وارداتی را ارائه کند تا مشکل رجیستری یک گوشی که  افراد با یک پاسپورت سالی یک‌بار از مبادی قانونی وارد کرده‌اند حل شود. با انجام این کار مشکل تعداد زیادی از کسبه و مصرف‌کنندگان نیز حل خواهد شد. حداقل حدود نیمی از این گوشی‌ها مربوط به اتباع خارجی و حدود 2هزار گوشی نیز مربوط به مسافران است. به‌گفته نماینده ویژه وزیر صمت در اتاق اصناف کشور، نیاز ماهانه بازار به گوشی موبایل یک الی یک‌میلیون‌و200هزار دستگاه است اما در ایامی مانند عید و تابستان این نیاز بیشتر می‌شود که با این روند مصرف سالانه گوشی موبایل به 14تا 15میلیون دستگاه می‌رسد؛ چرا که برخی افراد نیز یک یا چند گوشی دارند. او افزود: شیوع کرونا، دورکاری و تدریس آنلاین نیز نیاز به گوشی‌های هوشمند و تبلت را افزایش داده  و بر این اساس باید در زمینه رجیستری اینگونه محصولات مانع‌زدایی شود که از اقدام اخیر وزیر اقتصاد تشکر می‌کنیم. درستی با اشاره به تأثیر‌پذیری کم بازار گوشی موبایل از افزایش اخیر نرخ ارز، گفت: به‌دلیل اشباع بازار و قیمت‌های بالا، افزایش اخیر نرخ ارز تأثیر چندانی بر افزایش قیمت‌ها در بازار گوشی تلفن همراه نداشته است؛ در واقع بازار گوشی موبایل به‌دلیل بالا بودن قیمت‌ها راکد است و وقتی قیمت‌ها بالا و رکود وجود داشته باشد، خریدار کمتر می‌شود. با وجود این امیدواریم قیمت دلار به ثبات برسد تا خرید گوشی و تبلت برای همه افراد آسان‌تر شود اما در صورتی که وارد‌کننده بخواهد با دلار کنونی گوشی وارد کند، قیمت بسیاری  از گوشی‌های موجود در بازار که با دلار قبلی وارد شده نیز افزایش خواهد یافت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید