خانهای برای کارآفرینی و خلاقیت
خانه استارتاپ کرج موفق شده در5سال اخیر در مسیر ایجاد اشتغال تابآور و توسعه اقتصادشهری گامهای موثری بردارد
زهرا اشرفزاده-خبرنگار
خانه استارتاپ شهر کرج، بهعنوان نخستین مرکز پیششتابدهی استارتاپی کشور، از سال1395 کار خود را آغاز کرد؛ خانهای که هدف از تشکیل آن ایجاد اشتغال پایدار و تابآور در استان البرز و توسعه اقتصادشهری به کمک استارتاپها یا همان کسبوکارهای نوپاست.
این طرح به همت مدیریت شهری کرج افتتاح و راهاندازی شد که در نوبه خود تجربهای بینظیر و بهعنوان یک مدل موفق در کشور محسوب میشود؛ خانه استارتاپ مکانی برای تبدیل «ایده» به «پدیده» و استقرار تیمهای استارتاپی است و افرادی که ایده دارند، میتوانند با تیمهای خود در خانه استارتاپ مستقر شوند و بهمدت چند ماه روی استارتاپشان به مطالعه و فعالیت بپردازند، همچنین در رویدادهای مختلف شرکت کنند و از تجربه کارآفرینان و نخبگان این حوزه بهره کافی را ببرند.
ظرفیتهای مناسب کرج
یکی از افرادی که بههمراه تیمش، ایده خود را به خانه استارتاپ کرج آوردهاست، میگوید: کرج هم مانند تهران، ظرفیتهای بالایی در بخش استارتاپی دارد. بسیاری از استارتاپهایی که امروز پرکاربرد شدهاند، پس از تثبیت در پایتخت، کرج را بهعنوان مقصد بعدی برای گسترش فعالیتهای خود انتخاب میکنند. از طرفی کرج برای استارتاپهایی که برای آغاز کار، سرمایه زیادی ندارند و کمخرج بودن برایشان خیلی اهمیت دارد، مزیت مناسبی است.
«رضا احمدی» میافزاید: ما یک تیم 4نفره هستیم که ایدهای برای رونق گردشگری در استان و سپس در سطح کشور داریم که متفاوتتر از سایر برنامههای فعلی است که طراحی شده خوشبختانه خانه استارتاپ این فضا را برای ما ایجاد کردهاست که بتوانیم در این مکان گردهم جمع شویم و روی طرح خود کار کنیم.
گسترش فرهنگ کارآفرینی
مدیر خانه استارتاپ کرج نیز تمرکز بر کسبوکارهای استارتاپی، دانشبنیان، فناورانه، نوآور و خلاق را از جمله دلایل راهاندازی این خانه عنوان میکند و میگوید: هدف ما در خانه استارتاپ این است که فرهنگ کارآفرینی را توسعه دهیم و جوانان را دعوت کنیم از تفکر حقوقبگیری دست بردارند و بهسوی تحقق ایدههای ارزشآفرینی و خلق ثروت حرکت کنند.
«فرشته کریمی» میافزاید: درمدت 5سالی که از آغاز فعالیت خانه استارتاپ کرج میگذرد، رویدادهای بسیار متعددی برگزار شده و بیشاز ۲۰هزارنفر به شکل تخصصی با رویدادها، خدمات و فرهنگ استارتاپی آشنا شدهاند. همچنین دراین مدت ایدههای بسیاری شکل گرفته که با کمک خانه استارتاپ تبدیل به پدیدههایی شدهاند و توانستهاند در کشور خلق ثروت کنند.وی با اشاره به برگزاری رویدادهایی باحضور سرمایهگذاران و مبتنی بر جذب این افراد، ادامه میدهد: این فرایند زمینهساز گردش نخبگان و حضور سالانه صدها نفر در خانه استارتاپ شدهاست.
در هرسال نزدیک به ۲۰تیم تخصصی در خانه استارتاپ مستقر میشوند و کارگاهها و دورههایی با هدف توانمندسازی آنها برگزار میشود. این تیمها پساز شکلگیری راهی شتابدهندههای بزرگ پایتخت میشوند.
یک الگوی موفق
کریمی اظهار میکند: استارتاپهای بسیاری فعالیت خود را از کرج آغاز کردهاند که برخی از آنها جایگاه ملی و حتی بینالمللی مناسبی دارند و فریلنسرهای (افرادی که بدون اینکه به سازمان یا شرکت مشخصی متعهد شوند، فعالیت حرفهای و تخصصی خود را برای مجموعههای مختلف انجام میدهند و بسته به نیاز، کارفرمای خود را تغییر میدهند) متعددی موفق به ایجاد اشتغال شدهاند. در واقع وجود خانه استارتاپ کمک کرده یک اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی در استان البرز و کرج شکل بگیرد و حتی از استانهای دیگر راهی کرج شوند.
مدیر خانه استارتاپ کرج با بیان اینکه فضای کاری، استودیو، اتاق جلسات، کافه و شرکت در نمایشگاههای ملی و بینالمللی نمونههای کوچکی ازخدماتی است که ازسوی شهرداری در اختیار جوانان و اعضای خانه استارتاپ قرارگرفته است، میگوید: موفقیتهای بهدست آمده سبب شده دستگاههای مختلف مانند اتاق بازرگانی، پارک علموفناوری، وزارت ارتباطات و استانداری دراین بخش ایفای نقش کنند.
کریمی ادامه میدهد: فعالیت خانه استارتاپ پیشزمینهای بود تا طرحهای دیگر اینچنینی مانند «خانه نوآوری» که با مشارکت شهرداری و معاونت علمی ریاستجمهوری راهاندازی شده، مرکز کارآفرینی اجتماعی کاج، مرکز شکوفایی صنایع فرهنگی و... با رویکرد جامع خانه استارتاپ شکل بگیرند.
آموزش کار مشارکتی
مدیر تجاریسازی جهاد دانشگاهی البرز آموزش کار گروهی و مشارکتی را ازجمله خدمات خانه استارتاپ کرج میداند و میگوید: با توجه به اینکه جوانان، دانشجویان، فارغالتحصیلان و دانشآموزان از ایدهپردازترین و خلاقترین قشرهای جامعه بهشمار میروند، لازم است در محیطهای شهری مرکزی وجود داشته باشد تا این افراد بتوانند ایدههای خود را مطرح کنند و با تشکیل گروه در مسیر جریانسازی در حوزه اقتصاد گام بردارند.
«ابوالقاسم قاسمپور» با اشاره به نحوه عضویت دراین خانه میافزاید: عضویت در خانه استارتاپ کرج به این شکل است که افراد ایده خود را با فرمت استارتاپی مطرح میکنند و گروه جذب و داوری خانه، ایده را بررسی میکنند. اگر این قابلیت وجود داشته باشد که ایده موردنظر تبدیل به یک کار تجاری شود، فرد انتخاب و در استارتاپ مستقر میشود و میتواند از امکانات خانه، حضور مشاوران باتجربه و کارآفرین بهره بگیرد و اگر نیاز به ارتباطات سازمانی لازم باشد، زمینهاش فراهم میشود.وی با اشاره به نقاط ضعف و قوت خانه استارتاپ کرج عنوان میکند: فضای کاری با بیشاز ۱۵ساعت فعالیت روزانه، قرارگیری در مرکز شهر، داشتن امکانات حداقلی کار اشتراکی، ارتباط با مراکز رشد و خانههای علم و فناوری، برگزاری رویدادهای متعدد، ارتباط با شخصیتهای کارآفرین و مشاوران مختلف، ازجمله ویژگیهای خانه استارتاپ کرج است.
نقاط ضعف خانه استارتاپ کرج
مدیر تجاریسازی جهاد دانشگاهی البرز با اشاره به نقاط ضعف خانه استارتاپ ادامه میدهد: یکی از نقاط ضعف کنونی این است که انتظارات موجود در حوزه منابع مالی بهصورت ایدهآل برای افراد شرکتکننده برآورده نمیشود و باید سرمایهگذاران بیشتری را جذب خانه کرد. ازسوی دیگر لازم است همه مراکز رشد و خانههای فناوری و کارآفرینی به این حوزه ورود کنند، چراکه خواسته افراد ایدهپرداز و نوآور به لحاظ ساختار علمی، تنها مرتبط با خانه استارتاپ نیست.
قاسمپور میافزاید: خانه استارتاپ دیدگاه کارآفرینی دارد و از ایدههای مطرح شده دراین عرصه حمایت میکند. همین موضوع سبب شده فرهنگ کارآفرینی در استان توسعه یابد و هرکدام از جوانان استان که ایده قابلتوجهی داشتند، خانه استارتاپ سعی کرده تا جایی که امکان دارد، ارتباط ایجاد و طرح و ایده را اجرایی کند. البته باید توجه داشت که سرمایهگذاری استارتاپی در ورود به دنیای کارآفرینی بیشتر بهصورت ریزش است و نباید انتظار داشت همه افرادی که وارد شدند، موفق شوند.
وی اضافه میکند: افرادی که وارد فضای کار اشتراکی میشوند، بهصورت دوره کارورزی و کارآموزی با هم نشست برگزار میکنند و کار مشارکتی و نوشتن طرح و ارتباطات را یاد میگیرند. همچنین اگر فرد دراین کار موفق نشود، اصول توانمند شدن را میآموزد تا بتواند به کارهای دیگر وارد شود و درآن به موفقیت برسد.