• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 6 شهریور 1400
کد مطلب : 138850
+
-

رکورد جان‌باختگان کرونا در قم شکسته شد

روح‌الله کریمی- خبرنگار

کرونا خانه به خانه سرک می‌کشد و قربانیانش را انتخاب می‌کند. نحوه شکارش هم سریالی و زنجیره‌ای است. یک مهمانی خانوادگی یا اجتماع بزرگ‌تر، این قاتل ناخوانده را به طمع می‌اندازد. پیر و جوان و مرد و زن هم ندارد. نفس را بند می‌آورد و جان از همه می‌گیرد. روایت مرگ و زندگی مدام تکرار می‌شود. هم‌اکنون همه مناطق شهری قم از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد، اما منطقه پردیسان به‌دلیل سکونت ده‌ها هزار نفر در آپارتمان‌ها وضعیت بدتری دارد. مدیر یکی از مجتمع‌های مسکونی در پردیسان به همشهری می‌گوید: در پیک‌های قبلی به‌ندرت شاهد ابتلای ساکنان مجتمع به کرونا بودیم، اما اکنون بیش از 30درصد ساکنان مجتمع به ویروس مبتلا شده و هر روز بر تعداد این افراد افزوده می‌شود. وی می‌افزاید: البته این تعداد براساس خوداظهاری ساکنان به‌دست آمده و تعدادی از خانواده‌ها که علائم ابتلا به کرونا را دارند در واحدهای خود قرنطینه شده و به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.

بستری‌ها بیشتر از ترخیص‌ها
در روزهای گذشته اخباری در برخی رسانه‌ها منتشر شد که از کاهش روند ابتلا و بستری بیماران کرونایی در قم حکایت می‌کند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با رد این اخبار به همشهری می‌گوید: حدود هزار بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند که وضعیت بیش از 220نفر از آنها وخیم گزارش شده است.
محمدرضا قدیر با اشاره به بستری موقت حدود 1300بیمار می‌افزاید: تعداد بستری‌ها از تعداد ترخیصی‌ها بیشتر است و ما مرتب در حال اضافه کردن تخت‌های بیمارستانی هستیم. سعی کردیم هیچ‌یک از بیماران مبتلا به کرونا که نیاز به بستری دارند پشت درهای بیمارستان نمانند، ولی وضعیت قم از نظر شیوع و بستری خوب نیست. در حال ایجاد بیمارستان تنفسی با همکاری ارتش هستیم و قرار شد بانک جامع اکسیژن با همکاری خیران ایجاد شود تا بیمارانی که به‌دلیل نیاز به اکسیژن مجبور هستند در مراکز درمانی بستری شوند از خدمات این بانک بهره‌مند شوند.
او با ابراز نگرانی از کاهش استقبال گروه‌های هدف از واکسیناسیون، می‌گوید که بیش از 90درصد بیمارانی که در مراکز درمانی قم بستری هستند، واکسن نزده‌اند.

رکورد پیک‌های قبلی شکسته شد
برای نخستین‌بار در قم تعداد فوتی‌های روزانه بیماران کرونایی به عدد25 رسیده است. بستری‌شدگان هفتگی مبتلایان کرونا هم به حدود هزار نفر افزایش یافته است. هفته گذشته بیش از 5هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در قم شناسایی شد و روز سوم شهریور از 1884مورد تست انجام شده، 1254مورد مثبت بود که رکورد جدیدی در آمار روزانه مبتلایان محسوب می‌شود. موارد مثبت شناسایی شده به حدی زیاد است که امکان رهگیری دقیق مبتلایان توسط تیم‌های نظارتی وجود ندارد.
بررسی‌های خبرنگار همشهری نشان می‌دهد، بسیاری از مردم قم با وجود اینکه همه اعضای خانواده، نشانه‌ها و علائم ابتلا به ویروس کرونا را دارند، ولی برای انجام آزمایش و ویزیت به مراکز نمونه‌گیری و بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند. کارشناسان مرکز بهداشت قم می‌گویند که با فرض شرایط ثابت و درگیر نشدن با ویروس جدید، پیش‌بینی می‌شود قم تا 12شهریور به قله پیک پنجم برسد.

تمایل کرونا به سنین پایین‌تر
بررسی وضعیت مرگ‌ومیر گروه‌های سنی نشان می‌دهد، کرونا به درگیرکردن گروه‌های سنی پایین‌تر تمایل پیدا کرده است. 78درصد از سهم فوتی‌ها در پیک چهارم مربوط به گروه سنی بالای 60سال بود، اما در پیک اخیر این عدد به 61درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر میزان مرگ در گروه سنی 41تا60سال در پیک قبلی 18درصد بود که در پیک پنجم به 29درصد افزایش یافته است. درصد فوتی‌ها در گروه‌های سنی نوزاد تا 20سال و 21تا40سال هم به‌ترتیب 1.5درصد افزایش را نشان می‌دهد.
رئیس مرکز بهداشت قم می‌گوید: در این مسئله 2فرضیه وجود دارد؛ اول اینکه واکسیناسیون گروه‌های سنی بالا در کاهش مرگ‌ومیر اثربخش بوده است و دوم اینکه ویروس کرونا برای اینکه گروه‌های سنی پایین‌تر را درگیر کند، تمایل پیدا کرده و درصد واکسیناسیون این گروه‌های سنی کمتر است.
به‌گفته محبی، حدود یک‌چهارم از جانباختگان مبتلا به کرونا در قم به‌دلیل مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی فوت می‌کنند. او می‎گوید: 24درصد از فوتی‌ها در روز اول مراجعه به مراکز درمانی و 16درصد در 3،2 روز اول فوت می‌کنند. 16درصد هم در 4تا 5روز اول و 44درصد بیشتر از 5روز پس از بستری فوت می‌کنند. چه بسا با بستری زودتر این افراد، درصد زیادی از مرگ‌ها قابل پیشگیری است.

سهم بیماران زمینه‌ای از فوتی‌ها
در میان بیماران زمینه‌ای فوت شده بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، بیماران دیابتی با 34درصد، بیشترین سهم را در میزان مرگ دارند. سهم بیماران فشار خون 16درصد، بیماران قلبی و عروقی 13درصد، بیماران ریوی و آسم 6درصد، بیماران کلیوی 3درصد، بیماران سرطانی 2درصد و بدون ریسک فکتور 27درصد است.

3نشانه امیدبخش
با وجود اینکه تعداد مراجعان با علائم مشکوک کرونا به مراکز درمانی و پایگاه‌های بهداشتی قم همچنان بالاست، ولی هفته گذشته مراجعه شهروندان به این مراکز کاهش خفیفی داشته. علاوه بر این، تعداد تست‌ها 2درصد، اما تعداد بیماران شناسایی شده 5درصد کاهش یافته است. درصد مثبت‌بودن آزمایش پی‌سی‌آر هم از 70به58درصد کاهش یافته است. با توجه به کاهش مراقبت‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسینه نشدن بسیاری از گروه‌های هدف، کنترل و درصد مدیریت بیماری کرونا در استان غیرقابل پیش‌بینی و منوط به رفتارهای فردی و اجتماعی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید