• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 4 شهریور 1400
کد مطلب : 138757
+
-

آماربازی


1.62
سایت متریکا با انتشار آماری از امید گل ایجادشده توسط تیم‌ها، نشان داده در لیگ بیستم تیم پرسپولیس بیشتر از هر تیم دیگری موقعیت گلزنی روی دروازه حریفانش ایجاد کرده است. «امید گل» (Expected Goals) پارامتری است که ارزش واقعی موقعیت‌های گل یک تیم را در یک مسابقه مشخص می‌کند. آنالیزورهای فوتبال برای اندازه‌گیری «امید گل» به موقعیت‌های ایجادشده در یک مسابقه فوتبال بسته به جدی بودن آن موقعیت عددی بین صفر تا یک را اختصاص می‌دهند و هر چه این عدد به یک نزدیک‌تر باشد، آن موقعیت گل باکیفیت‌تر بوده است. با اتکا به همین فرمول که در تمام جهان استفاده می‌شود، گروه متریکا مشخص کرده در هر بازی از لیگ بیستم به‌طور میانگین 0.96امید گل توسط هر تیم ایجاد شده و پرسپولیس با میانگین 1.62در هر بازی بیشترین امید گل را ایجاد کرده است.

48.6
در متریکا برای پرسپولیس در کل فصل امید گل 48.6ثبت شده که حاصل آن 47گل بوده است. یعنی بازیکنان این تیم بهره منطقی از امید گل‌شان بردند. شرایط برای استقلال هم به همین شکل است و آبی‌ها فقط یک گل کمتر از امید گل‌ این فصل‌شان زدند. اما عملکرد خیره‌کننده مهاجمان سپاهان باعث شده زردپوشان از امید گلی که ایجاد کردند، 14گل بیشتر بزنند! شاگردان نویدکیا در فصل گذشته 53گل زدند، درحالی‌که امید گل ایجادشده توسط آنها فقط 38.8بوده است. آماری که نشان می‌دهد تیم محرم، فراتر از استاندارد از موقعیت‌های‌شان بهره‌برده‌اند. فولاد و گل‌گهر هم بدشانس و کم‌دقت بودند و از امید گلی که ساختند 3گل کمتر زدند.

18.1
اما از خط حمله به خط دفاعی برویم و ببینیم کدام تیم‌ها کمترین امید گل را به حریفان داده‌اند. اگرچه پرسپولیس کمترین گل خورده را در لیگ بیستم داشت اما این فولادی‌ها هستند که کمترین امید گل را به حریفان خود داده‌اند. آماری که تفاوت کیفیت بازیکنان 2 تیم و بی‌دقتی مهاجمان حریف در تقابل با این دو تیم را نمایان می‌کند. مجموع امید گلی که فولاد طی 30بازی به حریفانش داده فقط 18.1بوده که آمار بسیار خوب و قابل احترامی برای خط دفاعی این تیم است. جالب اینکه گل خورده فولاد هم دقیقا 18گل بوده است. اما خط دفاعی پرسپولیس که با 14گل خورده بهترین خط دفاعی لیگ شد به اندازه دریافت 21گل به حریفانش موقعیت گلزنی داده است. که رقبای پرسپولیس این 7گل را هدر دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید