• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 4 شهریور 1400
کد مطلب : 138754
+
-

فروپاشی فیل و فنجان

4نکته در مورد انتقال مهدی قائدی به لیگ امارات

فروپاشی فیل و فنجان


بهروز رسایلی|  سرانجام پرونده پرکش و قوس مهدی قائدی بسته شد و مهاجم بوشهری استقلال با دریافت رضایتنامه از این تیم راهی الاهلی امارات شد. در این مدت بارها و بارها خبر انتقال قائدی تأیید و تکذیب شد، اما سرانجام او به دوران حضورش در استقلال پایان داد و سر از امارات درآورد. چند نکته کوتاه در مورد این انتقال بخوانید.

1ـ  8سال پیش اسم لیگ فوتبال امارات به نامی تحریف‌شده از «خلیج‌فارس» تغییر یافت. آن زمان محمدرضا خلعتبری تازه قراردادش را با عجمان امارات بسته بود. به این ترتیب، یک موج بزرگ انتقادی راه افتاد و خیلی‌ها تلاش کردند خلعتبری را از آن لیگ بیرون بکشند. این نماد و فریاد غضب ایرانی‌ها از جعل تاریخ و جغرافیا توسط اماراتی‌ها بود. تلاش زیادی صورت گرفت و هزینه بالایی هم پرداخت شد، اما بالاخره خلعتبری به ایران برگشت و البته که آن همه انرژی گذاشتن، ارزشش را داشت. به این ترتیب، گوشی دست اماراتی‌ها آمد و تا امسال که نام لیگ‌شان را تصحیح نکردند، به هیچ بازیکن ایرانی پیشنهاد ندادند. حالا اما آنها به راه درست برگشته‌اند و در نتیجه مراوده فوتبال ایران با این کشور از سر گرفته می‌شود. این اتفاق خوبی بود.
2ـ   همه در پیچ و خم آن هستند که استقلال بابت انتقال قائدی چقدر از الاهلی پول گرفت. چیزی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، حیف شدن مهاجم بوشهری است. الان که موج حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های ولو متوسط اروپایی به راه است، چرا قائدی 22ساله نباید بخت خودش را برای حضور در این تیم‌ها بیازماید؟ او چرا باید در اوج جوانی، بهترین سال‌های فوتبالش را پای اماراتی‌ها بریزد؟ حضور موفق مهدی طارمی در پرتغال طوری باشگاه‌های آن کشور را سر کیف آورده که حتی مغانلو، محبی، علیپور و سلمانی را هم از بازار ایران برمی‌دارند؛ یعنی واقعا در پرتغال هم یک تیم خوب برای قائدی پیدا نمی‌شد؟ نگرانیم، نگران اینکه حضور در امارات، عمر فوتبالی قائدی را بسوزاند و او را تنبل بار بیاورد. 
3ـ  لیگ نوزدهم زوج مهدی قائدی و شیخ دیاباته به «فیل و فنجان» معروف شدند؛2بازیکن با ویژگی‌های جسمی کاملا متفاوت که یکدیگر را کامل می‌کردند. حتی این دو نفر را با زوج علی دایی و خداداد عزیزی هم مقایسه می‌کردند. آن روزها شیخ هم حسابی آماده بود. او با درگیری بالا و دخالت در توپ‌های هوایی کار را پیش می‌برد، مهدی روی زمین قیامت می‌کرد. حالا اما در فصل جدید لیگ برتر خبری از فیل و فنجان نخواهد بود. قائدی که رفت، حضور شیخ هم در استقلال خاتمه‌یافته تلقی می‌شود. باورنکردنی است، ‌اما این شرایط فعلا بیشتر از همه به سود آرمان رمضانی تمام خواهد شد؛ مگر اینکه استقلال مهاجمان سطح بالای جدیدی جذب کند.
4ـ برخلاف انتظارات و درست برعکس رویه‌ای که معمولا تیم‌های عربی دارند، قرارداد مهدی قائدی با الاهلی امارات بسیار بلندمدت بسته شده؛ به‌مدت 5فصل! این مسئله نشان می‌دهد الاهلی به جذب قائدی نگاه «سرمایه‌گذاری» هم دارد. شاید آنها بعدتر مهدی را به باشگاه‌های اروپایی بفروشند و حتی بیش از پولی که امسال هزینه کرده‌اند را دربیاورند. آن زمان است که استقلالی‌ها حسرت خواهند خورد؛ البته مگر اینکه در قرارداد اخیر، مسئله سود بردن استقلال از انتقال‌های بعدی هم گنجانده شده باشد. بسیار امیدواریم که این اتفاق رخ داده باشد وگرنه خیلی حیف خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید