• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 4 شهریور 1400
کد مطلب : 138711
+
-

برگزاری دو نمایشگاه مجازی «خورشید در قاب» و «گل‌های تشنه‌لب»

با رنگ و بوی عاشورا

با رنگ و بوی عاشورا

  نفیسه مجیدی‌زاده

عاشورا، رنگ لاله‌های سرخ است و سوگواری‌ها و مراسم آیینی عاشورا در هرشهر و روستایی جلوه‌های خاص خود را دارد که همه تماشایی‌اند.
عکاسان نوجوانان عضو انجمن عکاسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مثل همیشه در روزهای عزاداری امام حسین‌ع دست به دوربین شدند و هرکدام از مراسم عزاداری در محله و شهر و روستای خود عکاسی کردند.  حالا منتخب عکس‌های عاشورایی اعضا و مربیان این انجمن در نمایشگاهی مجازی با عنوان «خورشید در قاب» به‌نمایش گذاشته شده است.
به گزارش اداره‌ی کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هرسال با شروع روزهای سوگواری محرم، مربیان و اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری نیز به شیوه‌های گوناگون، برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند و امسال به‌دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا، حضور اعضا و مربیان در مراکز کم‌رنگ شده است، اما اعضای نوجوان و ارشد انجمن عکاسی کانون پرورش فکری به همراه مربیان سراسر کشور با خلق عکس‌های پرمحتوا و زیبا در ترویج و نگه‌داری از این میراث غنی تلاش کرده‌اند. عکس‌هایی که نشان‌دهنده‌ی فرهنگ‌های گوناگون و آیین‌های سوگواری محرم در گوشه و کنار این مرز و بوم است.
بر همین اساس، عکس‌های زیادی از مراسم سوگواری و جلوه‌های محرم در جای‌جای کشور به مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون رسیده است که البته عکس‌ها از آرشیو استان‌ها و مربوط به سال‌های گذشته است. منتخب این عکس‌های عاشورایی در نمایشگاه مجازی «خورشید در قاب» در پایگاه مجازی کانون پرورش فکری به‌نشانی kpf.ir در دسترس  است.
انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری در سال ۱۳۹۸ نیز فراخوان عکاسی با عنوان «بچه‌های اربعین» را منتشر کرد و عکس‌های برگزیده آن را در نمایشگاهی به‌ همین نام به‌شکل حضوری در معرض دید علاقه‌مندان قرار داد که منتخبی از این عکس‌ها هم  در پایگاه مجازی کانون پرورش فکری به‌نشانی kpf.ir قابل مشاهده است.
از سوی دیگر انجمن هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تعدادی از نقاشی‌های عاشورایی اعضا را در نمایشگاهی مجازی با عنوان «گل‌های تشنه لب» در پایگاه مجازی خود برای بازدید علاقه‌مندان به نمایش گذاشته است.
این مجموعه، هنرِ کودکان و نوجوانان مراکز فرهنگی‌هنری کانون در سراسر کشور است که از سالیان قبل تاکنون در آرشیو واحد هنری مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون گردآوری شده است.
به گفته‌ی «معصومه فاضلی‌مقدس»، کارشناس مسئول انجمن ‌هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری، کودکان و نوجوانان با اشتیاق به همراه اعضای خانواده، در این مراسم شرکت می‌کنند و از نزدیک تمام وقایع و آیین‌های سوگواری محرم، دسته‌ها و عزاداری‌ها، نذری‌دادن‌ها و... را لمس می‌کنند. این آثار با تکیه بر فرهنگ بومی، جغرافیا و آیین‌های محرم در همه‌جای کشور عزیزمان ایران به تصویر کشیده شده است.
شما می‌توانید نمایشگاه «گل‌های تشنه لب» را نیز تا پایان ماه صفر ۱۴۴۳ هجری قمری در پایگاه مجازی کانون پرورش فکری به‌نشانی kpf.ir ببینید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید