• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 شهریور 1400
کد مطلب : 138660
+
-

عزم پاستور برای بازگرداندن امید به مردم


۲۰روز پس از آغاز به‌کار رسمی دولت سیزدهم، رئیس دفتر رئیس‌جمهور همسو با رویکردهای اعلامی رئیس دولت، احیای سرمایه اجتماعی و تقویت اعتماد عمومی را در صدر توصیه‌های رسانه‌ای خود به اعضای شورای اطلاع‌رسانی دولت قرار داده است. 
این اظهارات به‌دنبال شایعات منتشر شده طی روزهای اخیر در فضای مجازی مطرح شدند که یک‌بار دیگر زمینه‌ساز نگرانی‌های معیشتی مردم و تشدید ابعاد روانی آن در آینده شده بودند. اهمیت این توصیه‌ها در درک ضرورت‌های رسانه‌ای دولت برای تقویت همبستگی ملی و آسیب‌های وارد به آن طی سال‌های اخیر بودند. در همین راستا هم دیروز غلامحسین اسماعیلی با اشاره به افزایش قیمت برخی کالاها در روزهای اخیر با بیان اینکه عموم کارشناسان معتقدند که این افزایش قیمت‌ها صرفا ناشی از عوامل روانی است، گفت: مدیران بخش‌های مختلف از جمله در بخش اطلاع‌رسانی باید نسبت به صیانت از حقوق مردم احساس تکلیف کرده و اجازه ندهند انتشار اخبار منفی و تبلیغات روانی دشمنان باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات و متضرر شدن مردم شود.
پیش از این نیز سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جریان رقابت‌های انتخاباتی و برنامه‌های اعلامی دولت خود به ضرورت ترمیم شاخص‌های انسجام اجتماعی توجه داده بود. رئیسی در نخستین نشست خبری خود ۳روز از پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸خردادماه بر ضرورت ترمیم اعتماد مردم و کاهش هزینه‌های اجتماعی تأکید کرده بود. او گفته بود: «امیدواریم که اقدامات ما در جهت بهبود شرایط و گره‌گشایی از زندگی مردم باشد و امید را به زندگی مردم بازگرداند و اعتمادی را که به دلایلی مخدوش شده به مردم بازگرداند؛ به‌نحوی که احساس همگان این باشد که دولت ما، دولت امیدآفرین و اعتمادساز است» و اینکه «خود را موظف می‌دانم که نسبت به حقوق مردم پاسداری و صیانت کنم؛ لذا نسبت به کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی اقدام خواهم کرد. هر امری که بتواند بر سرمایه اجتماعی بیفزاید و از هزینه‌های اجتماعی بکاهد، در دستورکار دولت مردمی خواهد بود.»
واردات واکسن و تامین کالاهای اساسی در کنار کنترل مسئله گرانی‌ها مشخصا ۳مورد مدنظر رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای رفع نگرانی‌های عمومی و راه‌حل‌های اصلاح اعتماد عمومی بوده‌اند. اقدامات مشخص دولت در این موارد و برای تقویت سرمایه اجتماعی «شدت افزایش حجم واردات واکسن و تزریق واکسن روزانه تا مرز یک میلیون نفر» و «ترخیص بدون توقف کالاهای اساسی» بوده‌اند. او در تذکری خطاب به مدیران رسانه‌ای دولت ضعف‌ اطلاع‌رسانی خدمات و اقدامات دولت را یادآور شده و گفته: «حجم واردات واکسن به‌شدت افزایش یافته و تعداد روزانه تزریق واکسن در حال نزدیک شدن به مرز یک میلیون نفر است، اما نتوانستیم به شکل مناسبی نسبت به این اقدامات اطلاع‌رسانی کرده و از آن بازخورد مثبت بگیریم.»
اسماعیلی همچنین با بیان اینکه در همین مدت کوتاه مسئولیت دولت سیزدهم اقدامات مهمی در تسهیل و تسریع ترخیص کالاهای اساسی ازجمله گندم و نهاده‌های دامی از گمرک انجام شده ولی در این زمینه نیز هنوز شاهد تأثیرگذاری عوامل روانی منفی روی بازار هستیم، تأکید کرد: «باید به‌گونه‌ای اقدام کنیم که آثار مثبت این تلاش‌ها در افکار عمومی آشکار شده و آثار تبلیغات مسموم و انعکاس نادرست مطالب نیز خنثی شود.»
اطلاع‌رسانی مناسب درخصوص اقدامات انجام شده دولت‌ها دغدغه مشترک بسیاری از ادوار اداره اجرایی کشور بوده است و به‌نظر می‌رسد شایعات مرتبط با التهابات معیشتی و شیوع کرونا طی سال‌های گذشته بیش از همیشه در سیاستگذاری‌های اطلاع‌رسانی دولت محل توجه قرار گرفته‌اند. اسماعیلی در ۲۰روز نخست فعالیت این دولت شاید زودتر از دولت‌های ادوار سابق به نقاط ضعف این اطلاع‌رسانی پی برده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید