• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13859
+
-

کشف آخرین راز لیگ

کشف آخرین راز لیگ

سقوط نفت تهران در هفته بیست‌و‌نهم، یکی دیگر از آخرین رازهای نامکشوف لیگ برتر را فاش کرد. حالا در هفته پایانی دیگر چیزی به نام کورس فرار از سقوط وجود نخواهد داشت و تنها جنگ باقی‌مانده در جدول، برای نایب‌قهرمانی شکل می‌گیرد. در هفته اهدای جام به پرسپولیس، لیگ برتر بیشتر از هر تیمی برای ذوب، استقلال و سایپا اهمیت دارد. تیم‌هایی که به‌دنبال قرار‌گرفتن در رده دوم جدول نهایی هستند.
    پرسپولیس-سپیدرود/ دو جشن با یک بلیت
قبل از هفته پایانی لیگ، قرمزهای پایتخت و قرمزهای رشت به هدف مهم‌شان رسیده‌اند و حالا در آخرین‌بازی فصل، تیم برانکو قهرمانی را جشن می‌گیرد و سپیدرود رشت نیز بقا در لیگ را جشن خواهد گرفت. در حالی سپیدرود در ورزشگاه آزادی به میدان خواهد رفت که در طول فصل هرگز بیرون از زمین خودی برنده نشده است. پرسپولیس نیز بعد از شکست‌خوردن در زمین ذوب تحت‌فشار قرار‌گرفته و برای پایان‌دادن به روند ناخوشایند هفته‌های گذشته، باید سپیدرود را از پیش‌رو بردارد. محمد انصاری مشکلی برای حضور در این بازی نخواهد داشت، اما علی علیپور نمی‌تواند تیمش را در این جدال همراهی کند.
    سپاهان-استقلال/هیجان در نقش جهان
 فصل گذشته یکی از جذاب‌ترین دیدارهای استقلال در نقش جهان اتفاق افتاد. تیم منصوریان از نبرد خارج از خانه با سپاهان ناگهان متحول شد و این روند خوب را حفظ کرد. حالا آبی‌ها امیدوارند در نبرد امروز نیز موقعیت‌های جذابی روی دروازه طلایی‌ها به‌وجود بیاورند و از این موقعیت‌ها به‌خوبی استفاده کنند. بدترین سپاهان تاریخ لیگ برتر، در نگاه اول چندان ترسناک به نظر نمی‌رسد، اما دوئل‌های استقلال با طلایی‌های اصفهان همیشه جذاب و پرهیاهو بوده است. سپاهان در لیگ چهاردهم به بعد در 6بازی هرگز موفق به شکست‌دادن استقلال نشده است. آن‌ها در رده چهاردهم جدول دیده می‌شوند، اما این شانس را دارند که با پیروزی در مسابقه امروز، تا رده یازدهم صعود کنند. استقلال در صورت پیروزی در نبرد امروز، سومی‌اش در لیگ را قطعی می‌کند، اما برای نایب‌قهرمانی باید علاوه‌بر شکست تیم ابراهیم‌زاده، در انتظار لغزش ذوب باشد. جلال علی‌محمدی، روزبه چشمی و فرشید باقری سرشناس‌ترین غایبان این بازی هستند.
    نفت تهران- ذوب‌آهن/ پایان زرد، مسیر سبز
پیروزی دراماتیک هفته گذشته در مقابل قهرمان لیگ برتر، ذوب را در بهترین وضعیت روحی ممکن قرار داده است. تیم 52امتیازی امیر قلعه‌نویی برای مسجل‌کردن نایب‌قهرمانی، باید همه امتیازهای مسابقه امروز با یکی از دو تیم سقوط‌کرده لیگ را به‌دست بیاورد. آن‌ها در دیدار رفت با دو گل نفت تهران را شکست داده بودند و به نظر می‌رسد این‌بار نیز کار دشواری برای برنده‌شدن ندارند. دو بازگشت استثنایی در جدال با شفر و برانکو، قلعه‌نویی را تبدیل به بهترین مربی نیم‌فصل دوم کرده است. اما پروژه ذوب تنها زمانی تکمیل خواهد شد که این تیم ششمین شکست متوالی را به هومن افاضلی و شاگردها تحمیل کند و در نزدیک‌ترین جایگاه ممکن نسبت به پرسپولیس
قرار بگیرد.
    پیکان-سایپا/ برخورد ماشین‌سازان
پیکان دیگر شانسی برای تصاحب سهمیه آسیا ندارد. تیم جلالی با شکست جنجالی هفته گذشته در آزادی 45امتیازی باقی ماند تا آخرین فرصت برای آسیایی‌شدن را از دست بدهد. برخلاف پیکان، اوضاع سهمیه سایپا هنوز مطلوب به نظر می‌رسد. اگر نارنجی‌ها پیکان را شکست بدهند و استقلال و ذوب‌آهن به برتری دست نیابند، این تیم حتی می‌تواند به جایگاه دوم لیگ تکیه بزند. حتی در صورت شکست سایپا در آخرین هفته نیز قهرمانی استقلال در جام حذفی این تیم را به آسیا خواهد رساند. بدون تردید علی قلی‌زاده باانگیزه‌ترین مهره سایپا در این مسابقه است. بازیکنی که هفته گذشته برای اولین‌بار کاپیتان سایپا شد و ضربه پنالتی حساس تیمش را از دست داد.
    صنعت نفت-استقلال خوزستان/ روی موج جنوب
یونس دلفی، جذاب‌ترین ستاره هفته‌های گذشته لیگ برتر است. فوتبالیست جوانی که بعد از درخشش در رده ملی، به تیم بزرگسالان استقلال خوزستان اضافه شد و با حرکات تکنیکی و گل‌های تماشایی‌اش، بقای تیم عبدالله ویسی در لیگ برتر را تضمین کرد. یک هفته بعد از شادی زایدالوصف فرار از سقوط، فصل برای استقلال خوزستان در جدال با صنعت نفت تمام می‌شود. صنعت در تمام فصل از منطقه سقوط فاصله‌داشته و با هر نتیجه‌ای در دیدار امروز، در جایگاهی بالاتر از رده هشتم قرار نمی‌گیرد. شاید این آخرین تجربه حضور کمالوند روی نیمکت نفت آبادان باشد. او اعلام‌کرده که قصد دارد فصل آینده در یک تیم مدعی مربیگری کند. هرچند که تهدیدهای فراز برای جدایی بارها‌و‌بارها در طول فصل مطرح شده‌اند.
    فولاد-تراکتورسازی/ صرفا جهت تشریفات
 محرومیت میلاد بدرقه، یوسف وکیا در کنار مصدومیت ایوب والی و پیمان شیرزادی، سرمربی فولاد خوزستان را برای مسابقه آخر لیگ هفدهم با چالش دفاعی روبه‌رو خواهد کرد. تراکتورسازی نیز برای این مسابقه نمی‌تواند از دانیال اسماعیلی‌فر، مهدی مهدی‌پور و محمد ابراهیمی استفاده کند. مسابقه کاملا تشریفاتی ورزشگاه غدیر، فرصتی برای استفاده از نفرات ذخیره هر دو تیم است؛ چراکه به نظر می‌رسد هم فولاد و تراکتور در فصل آینده چند تغییر بزرگ را در ترکیب اصلی‌شان رقم بزنند.
    سیاه‌جامگان- پارس جنوبی جم/ خداحافظ لیگ!
آخرین تجربه حضور سیاه‌جامگان در لیگ برتر، در مشهد اتفاق خواهد افتاد. بعد از این مسابقه خانگی، باشگاه باید برای حضور در لیگ یک مهیا شود. هفت شکست متوالی در لیگ، رکورد حیرت‌انگیز سیاه‌جامگان در لیگ برتر است و حالا مهابادی در موقعیت «پایان صفرامتیازی» دوران حضور در این باشگاه در لیگ برتر است. همزمان با بدرقه سیاه‌جامگان، پارس جنوبی 44امتیازی برای تصاحب رده پنجم دورخیز خواهد کرد. دبل‌کردن سیاه‌‎جامگان، تنها پایانی است که می‌شود برای فصل خوب تیم تارتار متصور بود.
    گسترش فولاد-پدیده/ بازی نجات‌یافته‌ها
یک بازی کاملا تشریفاتی دیگر. هر نتیجه‌ای در این مسابقه، جایگاه دو تیم در جدول را حتی برای چند سانتی‌متر هم تغییر نمی‌دهد. گسترش فولاد با متوقف‌کردن دو مدعی نایب‌قهرمانی در دو هفته گذشته ثابت‌کرده که هنوز انگیزه‌های زیادی برای جنگیدن در لیگ برتر دارد. پدیده مشهد نیز که به‌تازگی از سقوط گریخته، بعد از مدت‌ها بدون اضطراب و باطروات فوتبال بازی خواهد کرد. هر دو تیم در مقاطعی از فصل، خطر سقوط را احساس کردند، اما در نهایت در لیگ ماندگار شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید