• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 2 شهریور 1400
کد مطلب : 138576
+
-

قاضی‌القضات درپی بندزدایی

محسنی اژه‌ای خواستار تداوم روند آزادی مشروط و ارفاق قانونی به جمعی از زندانیان شد


رئیس قوه قضاییه در ادامه روند سرکشی‌های اخیر خود از برخی زندان‌ها به مدیران ارشد دستگاه قضایی مأموریت داد که سرکشی از بازداشتگاه‌ها، زندان‌ها و حتی کلانتری‌ها را در دستور کار قرار دهند.
 غلامحسین محسنی اژه‌ای که در جلسه شورای‌عالی قضایی سخن می‌گفت همچنین بر تداوم روند آزادی مشروط و ارفاق قانونی به کسانی که حضورشان در زندان ضرورتی ندارد، تأکید کرد. او همچنین بر ادامه نظارت بر تحت نظرگاه‌ها و زندان‌ها تأکید کرد و متذکر شد تحت نظر‌گاه‌ها و بازداشتگاه‌های کلانتری‌ها و اداره آگاهی باید بیشتر مورد بازرسی قرار گیرند تا مشکلات و مسائل این مجموعه‌ها برطرف شود.
او پیش از این نیز در اظهاراتی در دادگستری شهر قدس گفته بود: «قرار بازداشت موقت تا آنجایی که ضرورت دارد، صادر نشود و آنهایی هم که ضروری است با ملاحظه دقیق قانون باشد. در اینگونه موارد بازداشت موقت هم پرونده‌ها باید زودتر و سریع‌تر رسیدگی شود تا زمان بازداشت کمتر شود.»
محسنی‌اژه‌ای دهم تیرماه به ریاست قوه قضاییه منصوب شد و تاکنون از زندان‌های اوین و رجایی‌شهر کرج  بازدید کرده است.
کاهش بازداشت‌های موقت و رعایت مدت زمان این بازداشت‌ها تأکید چندباره محسنی‌اژه ای در مدت 50روز مسئولیت خود بوده است.

برخورد با خائنان در سلامت مردم
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از جلسه دیروز با مدیران ارشد قضایی خطاب به آنان تأکید کرد: « باید برای صیانت از اعتبار کادر درمان کشور با کسانی که با احتکار یا فروش داروی تقلبی و اقدامات مشابه نسبت به سلامت مردم خیانت و کار خادمان اصلی این عرصه را بی‌نتیجه یا کم نتیجه می‌کنند، قاطعانه برخورد شود. محسنی‌اژه‌ای به دادستان کل کشور به‌عنوان مدعی‌‎العموم و سازمان بازرسی مأموریت داد با کسانی که در این شرایط سخت نسبت به سلامت مردم در هر حوزه‌ای از پیشگیری تا درمان خیانت می‌کنند، با جدیت و حساسیت برخورد کنند و اجازه ندهند زحمات مدافعان سلامت زیرسؤال برود.
او همچنین در ابتدای سخنان خود با اشاره به آغاز هفته دولت و سالگرد انفجار دفتر نخست‌وزیری در هشتم شهریور1360به روحیه مردمی شهید رجایی اشاره کرد و گفت: اگرچه حفاظت از کسانی که به مردم خدمت می‌کنند امری لازم و حتی گاهی واجب است، اما نباید این حفاظت بیش از حد ضرورت باشد. نباید به بهانه حفاظت، مزاحمتی برای مردم ایجاد کرده و از مردم جدا شویم، اما متأسفانه گاهی احساس می‌شود که برای مردم دردسر و برای بیت‌المال هزینه ایجاد می‌شود که باید نسبت به این مسئله ارزیابی مجددی داشت.
به گزارش میزان، تأکید بر اولویت استرداد اموال مردم در جرایم کلاهبرداری، تذکر نسبت به خلأ بانک اطلاعاتی جامع استعلامات برای شناسایی فوری اموال و کمک به مالباختگان، ضرورت تبیین دقیق موارد ارجاع شده به کارشناسی و تعیین مدت برای کارشناسی‌ها و تأکید بر برخورد مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه با موارد خلافی که در فرایند دادرسی و کارشناسی‌ها صورت می‌گیرد، تذکرات دیگر محسنی‌اژه‌ای در جلسه دوشنبه شورای ‌عالی قضایی بود.

 مکث
منشور زندانبانی لاجوردی کهنه نشده است


محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در توییت اخیر خود به مناسبت سالگرد شهادت اسدالله لاجوردی، رئیس سابق سازمان زندان‌ها نوشت: بیست و سومین سالگرد شهادت ستاره آسمان زندانبانی، شهید لاجوردی را گرامی می‌داریم. او می‌گفت: زندانبانی را با افتخار، سمت معلمی خود می‌دانم. منشور زندانبانی ۲۳بندی او هنوز کهنه نشده و جامعه زندانبانی، خود را متعهد به رعایت آن می‌داند. 2بند از آن را ببینید: 1- تلقی ما از زندانی بر این استوار است که او یک انسان قابل تغییر و در حال تنبیه و آموزش است نه خاطی جنایتکار حین ارتکاب به جرم. 2- برای زندانی شخصیت قائل شویم و تمامی تلاش خود را در جهت بازگرداندن شخصیت حقیقی و پنهانش به‌کار گیریم و با او با احترام، با محبت، بسیار دوستانه و مودبانه برخورد کنیم و اجازه ندهیم هیچ ماموری به حریم شخصی زندانی اهانت یا تجاوز کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید