• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 شهریور 1400
کد مطلب : 138515
+
-

هیاهو برای حمله به کشتی رژیم صهیونیستی

براساس اطلاعات یک پژوهش می‌توان گفت که تحریم‌ها موجب کاهش صادرات و واردات محصولات کشاورزی میان ایران با کشورهای اتحادیه اروپا و خلیج‌فارس شده است

هیاهو برای حمله به کشتی رژیم صهیونیستی

حسن هانی‌زاده- کارشناس مسائل بین‌الملل

در نهمین روز از مرداد بود که شاهد انتشار اخباری مبنی بر حمله شبانه به یک کشتی رژیم صهیونیستی در دریای عمان بودیم. این اتفاق از همان نخستین لحظات با واکنش‌های مختلفی همراه شد و این رژیم ادعا کرد که این نفتکش به‌وسیله پهپادهای ایران هدف قرار گرفته بود؛ ادعایی که از همان ابتدا با موضع صریح ایران همراه شد و ایران هرگونه دست داشتن در این اقدام را رد کرد.
در همین راستا بود که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پارلمان این رژیم، حمله به کشتی اسرائیلی را یک تحول خطرناک دانست و درخواست کرد که برای «پاسخ به ایران»، اقدام فوری انجام شود، نکته‌ای که با واکنش منطقی مسئولان ایرانی همراه شد و سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در پاسخ به چنین ادعاهایی اعلام کرد:«ایران به‌عنوان ضامن امنیت خلیج‌فارس بیانیه‌های تحریک‌آمیز و به‌صورت هماهنگ طراحی‌شده از سوی انگلستان و آمریکا را قویا محکوم می‌کند. آنها که درباره حملات تروریستی مکرر به کشتی‌های ایرانی سکوت کرده بودند، حالا بی‌پایه و اساس به ایران اتهام‌زنی می‌کنند.هرگونه ماجراجویی ضدایرانی پاسخی فوری و قاطع دریافت خواهد کرد.»
اگر بخواهیم با دقت بیشتری به تحلیل این اتفاق بپردازیم، باید گفت که حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عمان را باید یک اقدام مشکوک و برای اتهام‎زنی به ایران معرفی کرد. از آنجا که ایران همواره برای حفظ امنیت دریانوری اهمیت بالایی قائل است، باید گفت که این اقدام همزمان با انتقال قدرت از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم به‌منظور انزوای ایران رقم خورد و افرادی که دست به این اقدام زدند، هدفشان این بود که یک اجماع‌سازی‌ علیه ایران در جامعه جهانی شکل بدهند. شاید بهتر باشد که این اتفاقات را سازمان‌یافته و از پیش‌ طراحی شده‌ معرفی کنم و همزمانی تلاش برای ربودن کشتی‌های تجاری در بندر الفجیره امارات و حمله به نفتکش اسرائیلی در دریای عمان مشکوک بود.
اسرائیل، آمریکا و انگلیس تلاش کردند تا این حمله مشکوک به کشتی اسرائیلی را به شورای امنیت سازمان ملل بکشانند و ایران را محکوم کنند اما این خواسته آنها ناکام ماند چرا که هیچ مدرکی دال بر نقش ایران در حمله به کشتی وجود نداشت. تلاش برای جوسازی علیه ایران در حالی رخ داد که رژیم صهیونیستی بیش از 14بار به کشتی‌های تجاری و نقتی ایران در دریای مدیترانه و مناطق دیگر حمله کرد اما شاهد بودیم که جامعه جهانی در برابر این قانون‌شکنی‌های رژیم صهیونیستی سکوت اختیار کردند.
نگاه جامعه جهانی به رخدادهای منطقه یک نگاه کاملا دوگانه است و به همین دلیل به‌نظر می‌رسد که تلاش‌های آمریکا، انگلیس و اسرائیل برای منزوی ساختن ایران به بهانه حمله به کشتی با شکست مواجه شد و مسئولان ایرانی با اتخاذ سیاست‌های منطقه‌ای توانستند فضایی که علیه ایران شکل گرفته بود را رفع کند.
در این میان ما شاهد بودیم که برخی رسانه‌های خارجی انگشت اتهام خود را به سمت دولت سیزدهم - که هنوز کار خود را شروع نکرده بود- نشانه گرفتند اما سرانجام جریان‌سازی‌ رسانه‌ای علیه ایران به‌دلیل اتخاذ سیاست‌های عاقلانه از جانب مسئولان سیاست خارجی با شکست مواجه شد. در شرایطی که انتقال سیاسی در ایران به آرامی انجام شده بود، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها درصدد بودند که از خلأ موجود، حداکثر بهره‌برداری را انجام دهند و با کمک برخی از متحدان منطقه‌ای‌شان، ایران را منزوی کنند و حتی در این چارچوب، تهدید حمله گسترده علیه ایران از سوی وزیر دفاع رژیم صهیونیستی مطرح شده بود. واقعیت این است که از مدت‌ها پیش و با پیروزی آقای رئیسی در انتخابات، رژیم صهیونیستی اقدامات تحریک‌آمیزی را علیه ایران انجام داد تا با استفاده از فضای انتقال قدرت در کشورمان بتواند علیه جمهوری اسلامی ایران دست به ماجراجویی بزند. هم‌اکنون شرایط منطقه به سمت و سویی رفته است که همه اتفاقات تحت‎الشعاع شرایط جدید کشور افغانستان قرار گرفته و چنین مسائلی به حاشیه رفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید