• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 شهریور 1400
کد مطلب : 138526
+
-

مجلس پر هیاهو

نمایندگان مجلس در روزهای آخر مرداد جلسات بررسی کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم را کلید زدند


نورا عباسی ـ روزنامه‌نگار

مجلس شورای اسلامی  در ماهی که گذشت روزهای شلوغی را پشت سر گذاشت از مراسم تحلیف رئیس دولت سیزدهم گرفته تا معرفی اعضای کابینه. 20مرداد‌ماه و پس از تحلیل‌های بسیار در رابطه با کابینه احتمالی دولت جدید، سیدابراهیم رئیسی در قامت رئیس دولت سیزدهم نامه‌ای به رئیس مجلس نوشت و فهرست وزرای دولت سیزدهم را برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد.
 انتشار لیست‌های غیررسمی در رابطه با اعضای کابینه موجب شد تا در همان نخستین لحظات اعلام وصول لیست وزرای پیشنهادی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با صراحت اعلام کند؛ «پیش از این برخی لیست‌های غیررسمی در رسانه‌ها مطرح شده بود و من گفته بودم که این لیست‌ها غیررسمی است و تا زمانی که لیست‌ها رسما ارائه نشود رسمیت ندارد اما این نامه هم‌اکنون نامه رسمی است.»
بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس از بیست و سومین روز مرداد‌ماه آغاز شد و سرانجام 30مرداد نوبت به جلسه علنی برای بررسی کابینه پیشنهادی رسید، به این ترتیب نمایندگان فرصت یافتند تا در چند جلسه نظر خود را به‌عنوان مخالف و موافق کابینه پیشنهادی طرح کنند. 
مرداد‌ماه تنها دو جلسه از سری جلسات بررسی کابینه پیشنهادی را در خود جای داد، یعنی 30و 31مرداد؛ اما همین دو روز حاشیه‌های بسیاری را از روزهای پرهیاهوی مجلس ثبت کرد.
رعایت نشدن پروتکل‌ها یکی از نخستین حاشیه‌هایی بود که با جلسه بررسی کابینه گره خورد. پخش زنده این جلسات از شبکه خبر، این امکان را فراهم کرد تا مردم به‌صورت مستقیم در جریان روند بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم قرار بگیرند و انتقاد خود از رعایت نشدن پروتکل‌ها را روانه روابط عمومی مجلس کنند تا جایی که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پشت تریبون مجلس خطاب به نمایندگان گفت: «با توجه به اینکه مذاکرات علنی امروز مجلس به‌صورت زنده از شبکه خبر پخش می‌شود، بازخورد‌هایی به روابط‌عمومی مجلس منعکس شده که مردم برداشت خوبی از ازدحام، همهمه و ‌رعایت نکردن برخی پروتکل‌های بهداشتی نداشته‌اند».
شعرخوانی حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده اصفهان از یک شاعر ممنوع‌الکار نیز حاشیه‌های بسیاری ایجاد کرد. این شعرخوانی با واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی روبه‌رو شد و برخی این شعرخوانی را به‌دلیل بی‌اطلاعی نماینده اصفهان دانستند.
طرح موضوع تأیید کابینه پیشنهادی از سوی رهبری نیز موجب شد تا بحث‌هایی پیرامون این موضوع شکل بگیرد و نماینده مردم ملایر در مجلس نیز در توییتی نوشت: «‌اصرار بر استفاده از نام رهبری و برجسته‌سازی‌ رأی مجلس در تقابل یا موافقت با نظر ایشان کار درستی نیست».
چنین انتقادهایی موجب شد تا رئیس مجلس توضیحاتی را بیان کند: «اگر آقای رئیسی اعلام کردند که برای این کابینه با حضرت آقا مشورت کرده‌اند و تأیید ایشان را گرفته‌اند به این دلیل است که در وزارتخانه‌هایی که گفتم وظیفه رهبری است که نظر دهند».

این خبر را به اشتراک بگذارید