• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 مرداد 1400
کد مطلب : 138257
+
-

زبان‌درازی کاغذی عابربانک

زبان‌درازی کاغذی عابربانک

مهدیا گل‌محمدی

تلویزیون بعد از رژه‌ مورچه‌ای زیرنویس شمار کشته‌های کرونا در کشور‌های جهان، طی مستند اعتراض جلیقه‌زرد‌های فرانسه، زنی را نشان می‌دهد که پیش از مصاحبه با خبرنگاری در یک فروشگاه، گوشی تلفن‌همراه خود را به دستگاه کارت‌خوان نزدیک می‌کند و بدون کارت کشیدن و پول دادن راهش را می‌کشد و می‌رود. با کمی کنجکاوی و جست‌وجوی گوگلی متوجه می‌شوی این روشی است که در بسیاری از کشور‌های جهان برای تراکنش مالی و پرداخت پول استفاده می‌شود. نه پولی رد و بدل و نه پرینت رسیدی چاپ می‌شود.
دو ساعت بعد و پیش از رفتن به فروشگاه برای خرید، برای پیشگیری از ضایع شدن برابر صندوقدار فروشگاه، کنار عابربانک، باقیمانده حسابت را چک می‌کنی که عابربانک با یک زبان‌درازی کاغذی، خالی بودن حسابت را به رخت می‌کشد. کلید خانه را جاگذاشته‌ای و باید یک ربع ساعتی منتظر همسر باشی تا با کلید از راه برسد. نگاه جوانی در یک آگهی ترحیم همه جا تعقیبت می‌کند. کنار عابربانک روی یک آگهی با ماژیک نوشته کاغذ تراکنش‌های عابربانک را کیلویی 5500تومان خریداریم. روی نیمکت می‌نشینی و برگه رسید را وارسی می‌کنی. نگهبان بانک با یک کیسه سروقت سطل رسید‌های کاغذی کنار عابربانک آمده و آن را پر می‌کند و بی‌خیال انبوه کاغذ‌های رها شده در پیاده‌رو می‌شود. گوشی‌ات را در می‌آوری شروع می‌کنی به‌ حساب و کتاب کردن و سرچ کردن در گوگل.
شیوع کرونا تراکنش‌های مالی کارتخوانی و غیره را به 160میلیارد رساند. میانگین طول هر کاغذ رسید حدود هشت سانتی‌متر است و هر رول کاغذ پاسخگوی حدود 224عدد تراکنش است. اگر فرض بگیریم فقط رسید مشتری چاپ شده، کسی رمزش را اشتباه نزده، ارتباط با سامانه برقرار باشد و غیره در سال99 حدود 714میلیون رول کاغذ تراکنش‌های مالی مصرف شده است. همسرت از راه رسیده و نگاه جوان در آگهی ترحیم هنوز تعقیبت می‌کند. کاغذ رسید باقیمانده حساب خالی‌ات را مچاله می‌کنی و در منتهی‌الیه جیبت فشرده‌اش می‌کنی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید