• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 24 مرداد 1400
کد مطلب : 138200
+
-

آرامش در بازار گوجه‌فرنگی لرستان

پایان فصل برداشت محصول در برخی استان‌ها، زمینه‌ساز گرانی و کمبود مقطعی گوجه‌فرنگی در استان لرستان شد

آرامش در بازار گوجه‌فرنگی لرستان

فاطمه کاظمی-خبرنگار

در روزهای اخیر اخبار نگران‌کننده از بازار کالاهای اساسی مردم دراستان‌های مختلف کم به‌گوش نمی‌خورد و تقریبا روزی نیست که تحولات به‌وجود آمده در بازار به‌ویژه مایحتاج اصلی، مردم را گلایه‌مند نکند؛ روزی با کمبود مرغ مواجهیم و فردایش باید دل‌نگران افزایش قیمت لبنیات باشیم. 
در ادامه چنین روندی افزایش ناگهانی و خارج از عرف قیمت گوجه‌فرنگی در لرستان در روزهای اخیر، سوژه رسانه‌ها شد و خیلی‌ها از گران و کمیاب‌شدن این محصول کشاورزی دراین استان خبر دادند؛ موضوعی که بازتاب‌های گسترده‌ای در افکارعمومی استان داشت و لرستانی‌ها خواستار تنظیم بازار این محصول ازسوی مسئولان مربوط شدند.
برهمین اساس هم بود که قیمت گوجه فرنگی در لرستان به 13هزارتومان هم رسید و بازار را دچار موجی از نوسان و التهاب کرد. برخی کارشناسان تنش‌های آبی به‌وجود آمده در ماه‌های اخیر را دلیل این افزایش قیمت بی‌رویه عنوان کردند که احتمالا به دیگر انواع میوه و صیفی‌ نیز سرایت خواهد کرد. اما آن‌گونه که مسئولان استان می‌گویند، در روزهای اخیر قیمت‌ها در بازار صیفی استان و به‌ویژه محصول گوجه‌فرنگی تا حدودی کاهش یافته و حتی به 4هزارتومان هم رسیده‌است.

 دلایل کمبود و گرانی گوجه فرنگی
اینها درحالی‌بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در گفت‌وگویی از کاهش سطح زیرکشت گوجه فرنگی به‌دلیل خشکسالی خبر داده بود؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد از اصلی‌ترین دلایل کمبود و گرانی این محصول در بازارهای استان بوده‌است. وی حتی اعلام کرد که برآوردهای اداره جهاد کشاورزی استان حاکی از آن است که درسال‌جاری گوجه فرنگی کم‌تری در استان تولید و روانه بازار خواهد شد.
حتی برخی مسئولان مربوط اعلام کردند به‌دلیل خشکسالی، سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی در لرستان کاهش محسوسی داشته است و پیش‌بینی می‌شود امسال شاهد تولید محصول کم‌تری دراین استان باشیم. کشت گوجه فرنگی در همه شهرستان‌های لرستان انجام می‌شود، اما بیشترین سطح زیرکشت مربوط به شهرستان‌های بروجرد، پلدختر، کوهدشت، خرم‌آباد و ازنا است‌. 
اینها درحالی‌است که با وجود برداشت بیش از سرانه موردنیاز، اما به‌دلیل نبود سردخانه و امکانات ذخیره این محصول، شرایط مناسبی برای انبارکردن و ذخیره‌سازی مطلوب این محصول وجود ندارد و گوجه تولیدی استان صادر می‌شود؛ موضوعی که مشکلات بسیاری به‌همراه دارد و کمبود مقطعی این محصول در بازارهای لرستان از آن جمله است.

 لزوم توسعه صنایع تبدیلی
بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه حدود 3میلیون تن محصول کشاورزی و باغی در لرستان تولید می‌شود؛ محصولاتی که حاصل دسترنج باغداران و کشاورزان این استان در حدود ۸۰۰هزارهکتار زمین زراعی و ۴۲هزارو ۶۰۰ هکتار باغ مثمر است و ظرفیت بزرگی برای استان به‌حساب می‌آید.
درچنین شرایطی و با وجود اینکه گفته می‌شود 5میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان ارزش سالانه تولیدات کشاورزی لرستان در زیربخش‌های زراعی، دامی و باغی است، اما ضعف‌های زیرساختی و مدیریتی موجود دراین حوزه، سبب شده ارزش‌افزوده قابل‌توجهی نصیب تولیدکنندگان لرستانی نشود.
از‌یک‌سو کم‌توجهی به صادرات محصول گوجه‌فرنگی لرستان و خام‌فروشی این محصول و کمبود صنایع تبدیلی و فراوری ازسوی دیگر سبب شده‌است دست کشاورزان و باغداران لرستانی از سود محصول خود کوتاه بماند.

 یک مشکل مقطعی
انتشار اخبار کمبود گوجه فرنگی و همچنین کاهش سطح زیرکشت این محصول درحالی‌است که به‌نظر می‌رسد در روزهای اخیر این مشکل تاحدودی فروکش کرده و با کاهش قیمت‌ها، آرامش به بازار صیفی و به‌ویژه گوجه‌فرنگی استان لرستان بازگشته‌است.‌ این‌درحالی‌است که مسئولان مربوط دراستان گرانی گوجه‌فرنگی در لرستان را مشکلی مقطعی ارزیابی می‌کنند و درحال‌حاضر رفع شده‌است.
مدیر امورباغبانی اداره جهاد کشاورزی لرستان در این‌باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: گرانی میوه و صیفی‌ مختص استان لرستان نیست، اما ممکن است در فصل خاصی، میزان تولید کاهش پیدا کند یا اینکه صادرات سبب گران و کمیاب‌شدن یک محصول شود و نوسان قیمت ایجاد کند.
«محمدحسن کیانی‌فر» می‌افزاید: گرانی گوجه فرنگی در لرستان نیز یک مشکل مقطعی است، چراکه برداشت این محصول در برخی از استان‌ها که اقدام به واردکردن گوجه فرنگی از آنها می‌کردیم، به پایان رسید و دچار کمبود و افزایش قیمت شدیم.

 فرصت‌طلبی سودجویان
وی ادامه می‌دهد: تا تولیدات دیگر استان‌ها وارد لرستان شود، کمی طول می‌کشد و دراین شرایط سودجویان از وضعیت موجود به‌نفع خود استفاده می‌کنند. البته باید درنظر داشت که صادرات نیز در ایجاد چنین وضعیتی بی‌تأثیر نبوده‌است و باید برای برون‌رفت از چنین شرایطی چاره‌اندیشی شود.
کیانی‌فر تصریح می‌کند: البته لرستان تولید گلخانه‌ای گوجه‌فرنگی هم دارد، اما برداشت آن مدت‌زمان زیادی نیست که آغاز شده و با طی کردن روند ورود به بازار، مشکل گرانی گوجه فرنگی رفع خواهد شد. برداشت این محصول تا پایان مهرماه ادامه خواهد شد و دیگر مشکلی دراین زمینه ایجاد نخواهد شد.
وی اظهار می‌کند: درحال‌حاضر این محصول به قیمت کیلویی 4هزارتومان به وفور در بازار یافت می‌شود و جای نگرانی برای شهروندان نیست.

  افزایش تولید
مدیر امور باغبانی اداره جهاد کشاورزی لرستان درباره سطح زیرکشت گوجه فرنگی دراین استان نیز می‌گوید: سطح کل گلخانه‌های استان ۷۸هکتار با تولید بیش‌از ۱۲هزار تن انواع محصولات است.
کیانی‌فر اضافه می‌کند: سطح گلخانه‌های اختصاصی که گوجه فرنگی تولید می‌کنند 5/17هکتار است که سالانه بیش‌از 5هزارتن گوجه فرنگی تولید می‌کنند. این‌درشرایطی است که امسال میزان تولید این محصول دراستان نسبت به سال‌گذشته حدود ۱۰درصد افزایش خواهد داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید