• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 23 مرداد 1400
کد مطلب : 138119
+
-

میز خبر/ 52درصد تهرانی‌ها پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند


فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، میزان رعایت پروتکل‌ها را در پایتخت ۵۲درصد اعلام کرد و گفت: «تهران در هفته آینده هم همچنان در وضعیت قرمز خواهد بود.» به گزارش مهر، علیرضا زالی، با انتقاد از این وضعیت  ادامه داد: «حتی افرادی که هر 2دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، باز هم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. سوش دلتا، متفاوت از جهش‌های دیگر است، نبرد با این سوش مستلزم ارتقای سطح دانش همگانی جدید از نظر نحوه انتقال و سرایت بیماری و اعمال پروتکل‌های بهداشتی است.» فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در تهران گفت: «هم‌اکنون میزان مراجعان سرپایی در تهران بالای ۲۰هزار نفر است و زمانی که به زیر ۲۰هزار نفر کاهش یابد و ۴۸ساعت ادامه داشته باشد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که سایر شاخص‌ها نیز تغییر کند.» براساس اعلام زالی، عدد مولد پایه که نشان‌دهنده وضعیت کنترل بیماری است، هم‌اکنون در تهران، بالای یک است و هر زمان به یک یا زیر آن برسد، می‌توان کاهش شاخص‌ها را پیش‌بینی کرد. بنابراین برای هفته آینده همچنان تهران در وضعیت قرمز است. زالی در ادامه از تزریق ۱۰۱هزار دوز واکسن در روز پنجشنبه در تهران خبر داد و گفت: «  تاکنون ۲میلیون‌و۷۰۰هزار نفر در تهران واکسینه شده اند که ۶۷۰هزار نفر آنان هر2دوز را دریافت کرده اند. همچنین در کنار گروه‌های سنی، گروه‌های پرخطر مندرج در سند ملی واکسیناسیون هم در حال واکسینه شدن هستند که برخی از آنها به اتمام رسیده است.» 

افزایش ۲برابری مراجعه کودکان کرونایی 
رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر، از افزایش 2برابری مراجعه کودکان مبتلا به کرونا به این بیمارستان‌ خبر داد. فرهاد چوبدار به ایسنا، گفت: «در مقایسه با موج‌های قبلی، میزان ورودی کودکان مبتلا به کرونا به بیمارستان حداقل ۲برابر شده است. به‌نظر می‌رسد تمایل این سوش از ویروس کرونا (دلتا) بیش از سوش‌های دیگر به سنین پایین‌تر است.» براساس اعلام او، در این شرایط حتی نوزادان هم گرفتار کرونا می‌شوند و همیشه چند نوزاد به‌دلیل کرونا بستری‌اند. از طرفی ۲۰درصد بخش ICU به وسیله اطفال مبتلا به کرونا پر می‌شود: «میزان مرگ در کودکان بالا نیست، اما بیماران دارای نقص سیستم ایمنی یا کسانی که تحت شیمی درمانی هستند، بیماران پیوندی و... بیشتر در معرض مرگ‌ومیر قرار دارند.» او گفت: «تقریبا ۷۰درصد کودکان سابقه و نشانی از درگیری والدین یا اقوام نزدیک با ویروس دارند و حدود ۲۰ تا ۳۰درصد هم هرگونه تماس را انکار می‌کنند و ممکن است از سطوح یا معابر عمومی مبتلا شده باشند.»

احتمال تزریق دوز «بوستر» برای سالمندانی که سینوفارم زده‌اند
رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از احتمال نیاز به تزریق دوز بوستر یا یادآور برای سالمندانی که سینوفارم تزریق کرده‌اند، خبر داد و گفت: «با توجه به نوع واکسن، دوز «بوستر» بین 6 تا ۱۰‌ماه بعد از واکسیناسیون می‌تواند تزریق شود.» علیرضا ناجی در توضیح بیشتر به ایسنا گفت: «براساس نظر سازمان جهانی بهداشت، بهترین واکسن نخستین واکسنی است که در دسترس هر کسی قرار می‌گیرد. واقعا صبر کردن برای اینکه یک واکسن دیگری را انتخاب کرده و تزریق کنیم، اشتباه است. درباره سینوفارم مطالعات نشان داده است که سینوفارم در افرادی که سن بالای ۶۰سال دارند، ممکن است عملکرد مناسبی نداشته باشد.» به‌گفته او، با همه اینها، میزان مرگ‌ومیر، نسبت به قبل از تزریق واکسن سینوفارم در سنین بالا، کمتر شده است: «به هر حال بیماری کووید-۱۹ بیماری جدیدی است و واکسن‌های مختلفی که وارد بازار می‌شوند، مطالعات مختلفی بر رویشان انجام شده و اطلاعات جدیدی درباره آنها به‌دست می آید و آن زمان است که باید برنامه‌ریزی‌مان برای تزریق واکسن در گروه‌های سنی مختلف یا در بیماران و افرادی که بیماری خاصی دارند، باید تجدیدنظر و برنامه‌ریزی کنیم.» ناجی با بیان اینکه در دنیا نشان داده شده که سینوفارم در گروه‌های سنی پایین‌تر از ۶۰سال، عملکرد مناسبی دارد، ادامه داد: «تمام واکسن‌هایی که درباره آنها صحبت می‌کنیم، عملکردشان در برابر واریانت‌های ووهان و واریانت‌هایی که در اوایل پاندمی بوده، بررسی شده است. درحالی‌که اکنون واریانت‌های جدید آمده و تمامی واکسن‌ها نسبت به واریانت‌های جدید کاهش کمتری دارند. حال بسته به اینکه نوع واکسن چه باشد، تأثیرات‌شان در برابر واریانت‌های جدید کمتر یا بیشتر می‌شود.» 

کاهش ۳ساله سن واکسیناسیون
وزیر بهداشت در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور داد تا سن واکسیناسیون را 3سال کم کنند. بر این اساس تا پیش از این، متولدان47 به بالا می‌توانستند در سایت salamat.gov.ir برای واکسیناسیون اقدام کنند، اما با اجرای این دستور، متولدان 50به بالا هم به فهرست واکسیناسیون اضافه می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید