• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 21 مرداد 1400
کد مطلب : 138048
+
-

مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به دنبال چیست


سید کاظم دلخوش ـ عضو فراکسیون انقلاب  مجلس شورای اسلامی

 نمایندگان مجلس عمیقا برای آقای رئیسی آرزوی توفیق دارند. مردم به ویژه از لحاظ اقتصادی مشکلات بسیاری دارند و در شرایط سختی هستند و از این‌رو به کابینه آقای رئیسی هم بسیار دل بسته اند و انتظارات بسیار دارند. بر همین اساس ما هم در مجلس به عنوان نمایندگان مردم موظف هستیم که حتما به دولت کمک کنیم، اما باید انتظارات مردم را هم در نظر بگیریم و  ببینیم که آیا کابینه به گونه ای است که این انتظارات را پاسخ دهد؟ که در پاسخ باید بگویم به نظر بنده لیست معرفی شده پاسخگوی این انتظارات نخواهد بود و متاسفانه لیست کاملی نیست.  برخی از وزرا قابل قبول هستند، اما برخی دیگر، هم سابقه آنها و هم تجربه های قبلی نشان داده و هم با توجه به شناختی که ما داریم، معتقدم که نمی‌توانند در حفظ آن جایگاه و مسئولیتی که قرار است به عهده آنها گذاشته شود، موفق باشند.
تصور من این است که در بخش‌هایی از لیست معرفی شده ضعف‌هایی دیده می‌شود. مثلا در زمینه اقتصادی، تیم اقتصادی دولت باید به قدری قوی باشد که بتواند شرایط بحران اقتصادی فعلی را مدیریت کند. اینکه فردی به‌صرف علمی‌بودن و اطلاعات علمی داشتن وزیر بشود، بدون اینکه تجربه داشته باشد، این نمی‌تواند کافی باشد.  به هر حال مجلس هم باید در قبال مردم پاسخگو باشد و می‌شد افرادی قوی‌تر از لیست فعلی هم معرفی شوند. به ویژه، تیم اقتصادی معرفی شده را اصلا قوی نمی دانم و ممکن هم هست برای کسب رای از مجلس با مشکل مواجه شود. چرا که با این وزرا، دولت در کوتاه مدت متوجه خواهد شد که کابینه‌اش، کابینه قوی‌ای نبوده است. همه ما می دانیم که شرایط فعلی کشور می‌طلبد که از افرادی با بالاترین توانمندی ها  استفاده شود. توانمند نه به‌صرف جوان بودن و... بلکه نیروهای توانمند و اجرایی که جهادگر باشند و ازخودگذشتگی داشته باشند . ساعت کار در شبانه روز برای آنها مطرح نباشد. که در فهرست معرفی شده از این منظر ضعف هایی دیده می شود.
غیر از این موارد در وزارتخانه‌هایی مانند وزارت کشور استفاده از اشخاص نظامی و امنیتی کار را سخت می‌کند و در این حوزه مسائل بسیاری باید مد نظر قرار بگیرد تا وزیر انتخاب شده بتواند این وزارتخانه را ساماندهی بکند. وزارت کشور یک وزارتخانه مادر و تخصصی است و بخش زیادی از مشکلات مردم به این وزارتخانه مرتبط است و باید با حساسیت بیشتری بررسی شود. همچنین وزارت خارجه برای نحوه ایجاد تعامل با کشور‌ها به ویژه همسایگان و در زمینه ارتباطات بین الملل بسیار مهم است. 
البته باید تاکید کرد که کابینه معرفی شده مزیت‌هایی هم دارد مثلا با توجه به اینکه میانگین سنی کابینه حدود 50 سال است می‌توان گفت که از نظر جوان‌گرایی که جزو شعارهای رئیس‌جمهوری هم بود، این ویژگی رعایت شده است.
 بهترین شرایط سنی برای مسئولیت اجرایی 45 تا 55 سال است که رعایت شده است؛ اما باید دقت کرد که در برخی حوزه ها به دلیل اهمیتی که دارند از افراد باتجربه‌تر برای حل مشکلات مردم استفاده می شد. گاه، صرف میزان سن هم مهم نیست آنچه اهمیت دارد چابکی افراد است که در مجموع چابکی کابینه در حد متوسط و قابل قبول است.  در مجلس 2 تفکر متفاوت حاکم است:
برخی از نمایندگان معتقدند که باید در شروع کار با دولت همراهی کنیم و به دولت فرصت بدهیم که بتواند سریعتر کار خود را شروع کند و مشکلات مردم را بتواند پیگیری و برطرف کند. 
برخی دیگر از نمایندگان اما معتقدند که اگر دولت قوی نباشد و شکست بخورد مجلس هم آسیب می بیند و حاکمیت دچار مشکل می‌شود چرا که مردم دیگر نمی توانند تحمل کنند که بیش از این سرگردان شوند و بیش از این هم به ما فرصت نخواهند داد. در نتیجه باید مشکلات مردم با کار ویژه و خارق‌العاده برطرف شود. این دسته از نمایندگان اعتقاد دارند با این کابینه چنین امری ممکن نیست و مجلس باید پای این خواسته و انتظار مردم بایستد. بر همین مبنا حتما نسبت به عملکرد، تعهدات و میزان اجرایی بودن وزرا سوالاتی را مطرح خواهد کرد و هر نماینده در زمینه‌ تخصصی خود حتما اظهار‌نظر خواهد کرد تا بتوانند کابینه‌ای کامل و چابک و توانمند را برای حل مشکلات عدیده مردم تایید کنند.  در مجموع باید تاکید کنم که همه این موارد دلیل نمی‌شود که بگوییم کابینه رای نمی‌آورد. تلاش همه نمایندگان این خواهد بود که دیدگاه‌های خود را صادقانه به دولت بگویند و دولت را راهنمایی و کمک بکنند و لازم است که حتما با صراحت و رعایت اخلاق و تعهد نسبت به وضعیت کشور   در مورد  وزرا  ، موارد لازم را مطرح کنیم و چه بسا دلایل دولت برای این فهرست نمایندگان را قانع کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید