• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 20 مرداد 1400
کد مطلب : 137953
+
-

در چهل‌وهفتمین مرحله از اجرای طرح رعد ده‌ها نفر از سارقان شهر دستگیر شدند

ضرب شست پلیس پایتخت به 548تبهکار


 ماموران پلیس پایتخت در چهل‌وهفتمین مرحله از اجرای طرح رعد توانستند 548نفر از سارقان شهر را دستگیر کنند. از دستگیر‌شدگان که اغلب سابقه‌دار هستند 2768مورد اموال مسروقه کشف و به مالباختگان تحویل داده شد. به‌گزارش همشهری، سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگاران که  در حاشیه اجرای این طرح که در مقر پلیس پیشگیری تهران برگزار شد، گفت: چهل‌وهفتمین مرحله از طرح رعد را اجرا کردیم و آنچه مشاهده می‌کنید نتیجه چندین روز کار اطلاعاتی و عملیاتی از سوی مأموران تمام کلانتری‌ها و پلیس پیشگیری پایتخت است. در اجرای این طرح ۱۸۱حکم قضایی اجرا و به ۶۹۷پرونده سرقت رسیدگی شد که در جریان آن ۵۴۸سارق دستگیر شدند. موقوفه‌ای با بیان اینکه ۳۴باند نیز در این مرحله از طرح رعد منهدم شد، گفت: نتیجه این اقدامات کشف ۲۷۶۸مورد اموال مسروقه متعلق به شهروندان بود که در میان آنها ۱۶۶دستگاه خودرو و موتورسیکلت مسروقه نیز قرار دارد. وی در ادامه گفت: در این مرحله از طرح رعد ۱۶۸کیلوگرم مواد‌مخدر نیز کشف و ضبط شده و ۱۵۷خرده‌فروش مواد‌مخدر نیز دستگیر شدند. موقوفه‌ای با بیان اینکه برخورد با قاچاق کالا نیز ازجمله اولویت‌ها در اجرای طرح رعد است، گفت: ۱۵قاچاقچی کالا نیز در این طرح دستگیر شده‌اند و ۶۲۶۴قلم انواع کالای قاچاق نیز از این افراد کشف و ضبط شده است که ارزش این اموال بالغ بر ۱۴۰میلیارد ریال برآورد می‌شود. وی به دستگیری محکومان فراری نیز اشاره کرد و گفت: ۲۳محکوم فراری که تحت تعقیب محاکم قضایی بودند نیز از سوی پلیس دستگیر شدند. همچنین ۸۰قبضه سلاح سرد، ده‌ها دستگاه استخراج ارز دیجیتال و... نیز از دستگیرشدگان این طرح کشف شد. 

   سرقت پراید در 3ثانیه

یکی از دستگیرشدگان اخیر طرح رعد مردی جوانی است که می‌گوید در 3ثانیه پراید سرقت می‌کرد. او در گفت‌وگویی جزئیات سرقت‌هایش را بازگو کرد.

چطور دست به سرقت خودرو می‌زدی؟
به‌راحتی. با کلید در پرایدها را بازمی‌کردم سوارشان می‌شدم و فرار می‌کردم.
بیشتر توضیح بده. هرکدام از سرقت‌هایت چقدر زمان می‌برد؟
من بیشتر سراغ پرایدهای قدیمی می‌رفتم و با سوئیچی که داشتم به‌راحتی درشان را باز می‌کردم. سرقت‌هایم 3ثانیه بیشتر طول نمی‌کشید.
با خودروهای سرقتی چکار می‌کردی؟
چند روز سوارشان می‌شدم و دورمی‌زدم. بعد هم کنار خیابان رهایشان می‌کردم و سراغ سرقت بعدی می‌رفتم.
هدفت از این سرقت‌ها چه بود؟ لوازم داخل خودروها را سرقت می‌کردی؟
نه دست به هیچ‌چیز نمی‌زدم. فقط چند روز ماشین‌سواری می‌کردم و تمام.
آخرین مرتبه چطور دستگیر شدی؟
آخرین‌بار یک پراید را در نزدیکی پارک لاله سرقت کردم و با آن به دربند رفته بودم که مأموران شک کردند و دستگیرم کردند.
سابقه‌دار هستی؟
بله، تا به حال 6مرتبه به اتهام سرقت خودرو دستگیر شده‌ام. همه‌اش به‌خاطر اعتیاد است. از وقتی معتاد شدم سرقت‌هایم را هم شروع کردم. وقتی مواد مصرف می‌کنم حالم عوض می‌شود و کارهایی می‌کنم که بعد پشیمان می‌شوم.

   سرقت از پیک‌های دیجی‌کالا

«پیک موتوری‌های دیجی‌کالا را تعقیب می‌کردیم و وقتی قصد داشتند کالا را به مشتری‌شان تحویل دهند موتور را با بارش می‌دزدیدیم.» این اعترافات یکی از سارقانی است که در جریان طرح رعد به اتهام سرقت موتورسیکلت و کالاهای دیجی‌کالا دستگیر شده است. او در گفت‌وگویی جزئیات بیشتری از سرقت هایش را بازگو کرد.
چطور شد که تصمیم به سرقت گرفتی؟
من 19ساله و مکانیک هستم. بیشتر از پنج‌شش کلاس درس نخواندم و بعد سراغ کار مکانیکی رفتم اما در آنجا هم اوضاع خوب نبود و به فکر سرقت افتادم.
درباره سرقت‌هایت صحبت کن. چطور طعمه‌هایت را انتخاب می‌کردی؟
من و یکی از دوستانم هر روز صبح با مترو از شهریار به تهران می‌آمدیم. ابتدا یک موتورسیکلت سرقت می‌کردیم و در ادامه سوار بر آن به‌دنبال پیک‌های موتوری‌های دیجی‌کالا می‌گشتیم. چون آنها معمولا کاور مخصوص به تن دارند و باکس‌های ویژه‌ای روی موتورسیکلت‌هایشان قرار دارد پیداکردنشان کار سختی نبود و بعد هم نقشه سرقت را عملی می‌کردیم.
توضیح بده که دقیقا چطور کالاهای آنها را سرقت می‌کردی؟
این پیک‌ها معمولا در باکس‌هایشان پر از کالای دیجیتال و اشیای گران‌قیمت است. وقتی آنها برای تحویل دادن بسته‌ها از موتور پیاده می‌شدند و داخل خانه مشتری‌ها می‌رفتند در همان چند لحظه ما که در تعقیب‌شان بودیم سوار موتور می‌شدیم و فرار می‌کردیم. معمولا در باکس پیک‌ها گوشی موبایل و اجناس گران‌قیمت وجود داشت. گاهی بعضی از این وسایل را برای خودمان برمی‌داشتیم و گاهی هم آنها را می‌فروختیم.
تا به حال از پیک موتوری‌های دیجی‌کالا چند مورد سرقت انجام داده‌ای؟
حدود پنج‌شش مورد.
چطور شد که دستگیر شدی؟
در یکی از سرقت‌ها یک گوشی گیرم آمد و آن را استفاده کردم. اما گویا از روی شماره سریال آن شناسایی و دستگیر شدم.
ظاهرا در یک‌ماه اخیر این دومین مرتبه‌ای است که دستگیر شده‌ای. در این‌باره توضیح بده.
چند روز قبل هم درحالی‌که با دوستم سوار یک موتورسیکلت سرقتی بودیم مأموران دستگیرمان کردند اما چون من ترک‌نشین بودیم آزاد شدم ولی چند روز بعد به اتهام سرقت از پیک‌های دیجی‌کالا دستگیر شدم.

   سرقت موبایل پسران نوجوان

یکی دیگر از دستگیرشدگان طرح رعد پسر جوانی است که به اتهام زورگیری گوشی موبایل پسران نوجوان دستگیر شده است. او با تهدید چاقو گوشی آنها را سرقت می‌کرد اما 4ساعت پس از آخرین سرقت دستگیر شد. یکی از شاکیان او پسری 13ساله است که در گفت‌وگویی جزئیات سرقت را شرح داد.
درباره سرقت توضیح بده. چطور شد که گوشی‌ات به‌سرقت رفت؟
من و دوستانم در نزدیکی خانه‌مان بازی می‌کردیم که مرد سارق آمد. من قبلا هم او را دیده بودم اما چون کوچه شلوغ بود جرأت نکرده بود جلو بیاید. این بار اما فقط من و دوستم در کوچه بودیم که او سراغ من آمد و یک چاقو نشانم داد و گفت که گوشی‌ات را می‌دهی یا بزنم؟ من گفتم که نمی‌دهم. او چاقویش را زیر گلویم گذاشت و گوشی را از دستم کشید.
در ادامه چه اتفاقی افتاد؟
او سراغ دوستم رفت تا گوشی او را هم سرقت کند اما من با سنگ سراغش رفتم و وقتی دید من می‌خواهم با سنگ او را بزنم فرار کرد. آن موقع می‌خواستم دنبالش بروم اما پاهایم سست شده بود و نمی‌توانستم. بعد مادرم را صدا کردم و پلیس خبر کردیم و مأموران توانستند 4ساعت بعد سارق را دستگیر کنند و گوشی‌ام را برگردانند که جا دارد از آنها تشکر کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :