• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13774
+
-

پایین‌تر از شرایط طبیعی!

یادداشت آقای هواشناس
پایین‌تر از شرایط طبیعی!

محمد‌ اصغری:

داده‌هاى ایستگاه‌ها نشان می‌دهند که از ابتداى سال زراعى تاکنون بیشترین مقدار کاهش بارش عمدتا در استان‌هاى واقع در محدوده  زاگرس جنوبى و مرکزى (کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیارى، فارس، لرستان، خوزستان و...) رخ داده است.

این در حالى است که استان‌هاى آذربایجان شرقى و آذربایجان غربى با دریافت ١٢ درصد بارش در محدوده طبیعی آن قرار دارند. در حال حاضر میانگین بارش کشور ٤٢ درصد کمتر از حالت طبیعى خود است. از طرفى هم خروجى مدل‌ها نشان می‌دهند که در سه ماه اردیبهشت، خرداد و تیر ٩٧ بارش در نوار شمالى کمتر از شرایط طبیعى  و در سایر مناطق طبیعی و حتی ممکن است بیش از آن باشد. علاوه بر این، میانگین دما طى اردیبهشت تا تیرماه در حد عادى و در نقاط محدودى تا یک درجه بیش از طبیعی است.

به لطف خدا، از امشب دوباره هواى کشور از سمت باند غربی تحت تاثیر موج بارش‌زای دیگری قرار خواهد گرفت، اما قبل از شروع ریزش‌ها، با افزایش سرعت باد در کشورهاى عراق، سوریه و شمال عربستان بستر براى ظهور کانون‌هاى تولید گردوخاک و به‌دنبال آن انتقال این ذرات، حداقل در استان‌هاى مرزى کشورمان مهیا می‌شود.

بنابراین با توجه به آلودگى هوا، افراد آسیب‌پذیر ترجیحا از فعالیت‌هاى غیرضرورى در فضاى باز چشم‌پوشى کنند علاوه بر اینکه در نوار شرقى یعنى شرق استان‌هاى خراسان رضوى، خراسان جنوبى و شمال سیستان و بلوچستان هم تمامى پارامترها براى خیزش گردوخاک آماده است. همچنین در جنوب سمنان، بخش‌هایی از قم و قسمت‌هاى جنوبى تهران نیز با گردوغبار روبه‌رو خواهد بود.

آگاه باشید روز جمعه اولین مقصد رگبارهاى سیل‌آسا استان‌هاى آذربایجان غربى، آذربایجان شرقى، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان خواهند بود و با توجه به زمان کوچ عشایر پیشنهاد می‌شود از تعلیف احشام در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌هاى فصلى پرهیز  کنند. روز شنبه ابرهاى باران‌زا به بخش‌های داخلی یعنى استان‌هاى همدان، چهارمحال و بختیارى، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، مرکزى، زنجان، اصفهان، قزوین، البرز، اردبیل، گیلان، مازندران، قم و تهران هم ظاهر خواهند شد. با توجه به وزش باد شدید لحظه‌ای، از تردد در مجاورت ساختمان‌هاى نیمه‌کاره و درختان کهنسال دورى کنید .

با توجه به نزدیک شدن به زمان گلاب‌گیری، در روزهاى آتى بارندگی همراه با وزش باد در  کاشان و اطراف آن به شکل خفیف و البته نه به شدت گذشته، خواهیم داشت و در ساعات بعدازظهر هوای تهران هم بارانی خواهد بود. هموطنان مشهدی روز دوشنبه در مشهد مقدس گاهى رگبار باران توام با کاهش دما را تجربه خواهند کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید