• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 17 مرداد 1400
کد مطلب : 137665
+
-

سختی‌های زندگی در مسکن‌مهر پلدختر

مسئولان کمبود بودجه و نبود تعامل میان دستگاه‌های خدمت‌رسان را از دلایل استمرار ضعف‌های زیرساختی دراین طرح مسکن‌مهر عنوان می‌کنند

فاطمه کاظمی- خبرنگار

سال‌ها قبل که اجرای طرحی به نام «مسکن مهر» برسر زبان‌ها افتاد و اقدام‌های گسترده‌ای هم برای اجرایش انجام شد، بخش قابل‌توجهی از قشرهای کم‌درآمد جامعه امیدوار شدند که از رهاورد اجرای چنین طرحی خانه‌دار می‌شوند و کابوس اجاره‌نشینی دست از سرشان برمی‌دارد. اگرچه تعداد زیادی از قشرهای مختلف جامعه با ساخت طرح‌های مسکن مهر صاحب‌خانه شدند، اما دربرخی از استان‌ها ازجمله لرستان، اجرای طرح‌های مسکن مهر با مشکلاتی مواجه شد که همچنان بعد از گذشت سال‌ها از اجرای طرح، گویا قرار نیست به پایان برسد.
ازجمله طرح‌های این حوزه در استان که با مشکلات فراوانی مواجه شده، طرح مسکن مهر پلدختر‌ است که در جنوب‌شرقی این شهر ساخته شده و 624واحد مسکونی دارد ‌که از این تعداد، 574واحد آن در اختیار مردم قرارگرفته و 50واحد آن هم خالی است.
این طرح مسکن‌مهر ازجمله طرح‌هایی بود که سال‌ها برای آن متقاضی‌ وجود نداشت و خانه‌های آن به‌سختی فروش رفت. این منطقه جزو شهر محسوب می‌شود، اما تقریبا از امکانات شهری مناسبی برخوردار نیست و هنوز محوطه‌سازی نشده اسناد مالکیت واحدهای آن هم وضعیت مشخصی ندارد.
درکنار همه این مشکلات، آب آشامیدنی این منطقه نیز کیفیت مطلوبی ندارد. برخورداری ساکنان از امکانات بهداشتی و درمانی هم چندان تعریفی ندارد. ازسوی دیگر ساکنان طرح مسکن‌مهر پلدختر از کمبود تاکسی و اتوبوس گلایه دارند؛ آنها معتقدند درمجموع می‌توان گفت یک طرح ناقص به بهره‌برداری رسیده و در اختیار مردمی قرار گرفته که ازسر ناچاری به زندگی دراین خانه‌ها رو آورده‌اند.

کوچه‌های خاکی
کوچه و خیابان‌های مسکن مهر پلدختر هنوز خاکی است و بعد از سال‌ها، وعده آسفالت کردن آن هنوز عملی نشده‌است. یکی از ساکنان طرح مسکن‌مهر پلدختر به خبرنگارهمشهری گفت: تابستان‌ها گرد و خاک و زمستان‌ها گل و لای اذیت‌مان می‌کند. باد که می‌وزد، گرد و خاک کوچه‌ها روی اسباب و وسایل‌مان می‌نشیند و دائم باید خانه را تمیز کنیم.
«زهرا صبوری» افزود: علاوه براین، سلامت فرزندان‌مان درخطر است و ممکن است این گرد و خاک به آنان آسیب برساند. خوشبختانه مدتی‌است که مدرسه‌ها تعطیل است، چراکه رفت و آمد بچه‌ها به مدرسه با مشکل انجام می‌شود.

نبود فضای سبز
یکی دیگر از ساکنان طرح مسکن‌مهر پلدختر از نبود فضای‌سبز و پارک بازی برای کودکان گلایه دارد. او گفت: بچه‌ها به‌دلیل تعطیل بودن مدرسه‌ها، خانه‌نشین شده‌اند و زندگی در آپارتمان حوصله‌شان را سر می‌برد، اما فضای‌سبز و پارک بازی مناسبی که بتوانیم آنها را به آنجا بفرستیم تا چند ساعتی تفریح کنند، وجود ندارد. هربار هم نمی‌توانیم به داخل شهر برویم، چون فرصت آن را نداریم.
رضایی ادامه داد: تحمل دیوارهای بتنی چنین مجتمع‌های مسکونی با فضای‌سبز ممکن می‌شود، اما اینجا تا چشم کار می‌کند، فقط دیوار است و خبری از فضای سبز مناسب نیست.

نیاز به بازارچه محلی
شهبازی از دیگر اهالی این منطقه است که نبود بازارچه محلی را از دیگر مشکلات مردم ساکن در طرح مسکن‌مهر پلدختر می‌داند. او دراین باره اظهارکرد: راه‌اندازی بازارچه محلی دراین منطقه کمک می‌کند تا اهالی در زمان کم و صرف هزینه پایین‌تر، مایحتاج روزانه خود را تهیه کنند، اما درمنطقه ما چنین امکانی وجود ندارد و مجبوریم برای هر خرید کوچک، به مرکز شهر مراجعه کنیم.
وی ادامه داد: ساکنان این منطقه با مشکلات ریز و درشتی دست به گریبان هستند و نبود زیرساخت‌های شهری مناسب، اهالی را خسته کرده‌است. مسئولان استان باید برای رفع مشکلات طرح مسکن‌مهر پلدختر چاره اساسی بیندیشند.

پول نداریم
اینها درحالی‌است که چندی قبل معاون مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان لرستان درجلسه بررسی مسائل حوزه‌های شهری و روستایی وقتی با اعتراض فرماندار پلدختر و نماینده معمولان و پلدختر در مجلس‌شورای اسلامی نسبت به وضعیت نابه‌سامان مسکن مهر پلدختر مواجه شد، جمله تکراری «پول نداریم» را به کار برد و گفت: محوطه‌سازی، آماده‌سازی و ساخت واحدهای مسکن‌مهر با هزینه متقاضیان صورت گرفته و با توجه به اینکه آنان در مسکن‌مهر ساکن شدند و قسط‌‌ بندی هم انجام شده، امکان تأمین اعتبار ازمحل متقاضیان نیست، اما تلاش می‌کنیم با تأمین بودجه از منابع دیگر، وضعیت محوطه‌سازی مسکن مهر پلدختر هرچه زودتر تعیین‌تکلیف شود. «رضا پیامنی» با بیان اینکه اداره‌کل راه و شهرسازی متولی ساخت مسکن مهر است، افزود: انتظار داریم سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان نیز برای رفع مشکلات این منطقه تلاش مضاعفی داشته باشند و به ارائه خدماتی ازجمله جمع‌آوری مستمر زباله‌ها، تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و برقراری خطوط حمل‌ونقل عمومی بپردازند تا بخش مهمی از مشکلات اهالی ساکن دراین منطقه هرچه زودتر برطرف شود. معاون مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان لرستان ادامه داد: اگر در محدوده طرح مسکن مهر پلدختر فضای خالی داشته باشیم، در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار می‌دهیم تا به مردم این منطقه خدمات‌رسانی کنند.

وظایف شهرداری
وی با بیان اینکه اداره‌کل راه و شهرسازی تا پایان سال‌جاری عملیات محوطه‌سازی مسکن‌مهر را از محل اعتبارات دولتی انجام می‌دهد، افزود: با توجه به این موضوع، شهرداری باید این منطقه را تحویل بگیرد و خدمات شهری مورد نیاز را به آن ارائه دهد. با توجه اینکه مسکن‌مهر جزوی از شهر به‌حساب می‌آید و شهرداری هم هزینه پایان‌کار را گرفته، موظف است به مردم این منطقه خدمات شهری ارائه دهد.
پیامنی اضافه کرد: ایجاد جوی، جدول‌گذاری و انجام عملیات آسفالت ازسوی اداره‌کل راه و شهرسازی انجام می‌شود و نصب سطل زباله، ایجاد خط اتوبوس‌رانی و ایجاد فضای‌سبز برعهده شهرداری پلدختر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید