• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 16 مرداد 1400
کد مطلب : 137532
+
-

رئیس‌جمهور با دیپلماسی آغاز کرد


در مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور کشورمان قریب به 80مهمان خارجی از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و وزرای امور خارجه برخی کشور‌ها گرفته‌ تا روسای مجلس و نمایندگان ویژه کشورها حضور داشتند. از همان روز پنجشنبه که مراسم تحلیف برگزار شد تا دیروز دیدارهای رئیسی با مهمانان خارجی‌اش ترافیک سنگینی را در پاستور ایجاد کرده بود. دیدار با وزرای امور خارجه هند، عمان و کویت، فرستاده وی‍ژه امارات و... مهم‌ترین این دیدار‌ها بود.

گام‌های جدید‌ در توسعه مناسبات تهران- دهلی‌نو
ابراهیم رئیسی دیروز در دیدار «سوبر امانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند، با بیان اینکه دولت ایران سیاست توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه به‌ویژه هند را با قوت پیگیری خواهد کرد، گفت: ظرفیت‌های بزرگی در 2کشور در بخش‌های مختلف به‌ویژه حوزه اقتصادی، تجاری و فناوری‌های نو وجود دارد که باید در تحکیم سطح مناسبات خود مورد استفاده قرار دهیم. 
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای برقراری روابط گسترده با هندوستان اهمیت و جایگاه ویژه‌ای قائل است، گفت: باید از امروز با نگاه‌ نو، گام‌های جدید و متمایزی در توسعه مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی برداریم. رئیس‌جمهور همچنین اهمیت همکاری و هماهنگی نزدیک 2کشور در صلح و ثبات در منطقه را مورد تأکید قرار داد و گفت: ایران و هند در راستای تامین امنیت منطقه به‌ویژه افغانستان می‌توانند نقش سازنده و مفیدی ایفا کنند و تهران از نقش‌آفرینی دهلی‌نو در ایجاد امنیت در افغانستان استقبال می‌کند. «سوبر امانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار با استقبال از سخنرانی رئیس جمهور در مراسم تحلیف در رابطه با اراده دولت ایران برای توسعه روابط با کشورهای همسایه، گفت: دیدگاه‌های شما را به رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر هند منعکس خواهم کرد و تلاش می‌کنیم تا همکاری‌های خود را به بالاترین سطح برسانیم.

اراده جدی و صمیمانه ایران، توسعه روابط با امارات است
 به گزارش ایسنا، رئیسی همچنین در دیدار فرستاده ویژه امارات متحده عربی با اشاره به اراده جدی امارات متحده برای تعمیق و تحکیم همه‌جانبه روابط با ایران در زمینه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی و تجاری، گفت: برای تسریع در روند توسعه روابط، مناسب است سازوکار مشترکی ایجاد شود تا ظرفیت‌ها و راه‌های تحکیم مناسبات و همکاری‌های 2کشور را در زمینه‌های مختلف عملیاتی کند.
رئیسی در ادامه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دوست واقعی و صادقی برای امارات و سایر کشورهای منطقه است، گفت: نسبت به مردم امارات احساس علاقه قلبی داریم و ارتباط نزدیک 2 دولت می‌تواند زمینه‌ساز برقراری روابط برادرانه و همکاری‌های نزدیک‌تر بین 2 ملت باشد. رئیسی گفت: صهیونیست‌ها دوستدار ملت‌های منطقه نیستند و با عادی‌سازی‌ روابط به‌دنبال تضعیف ظرفیت جهان‌اسلام هستند.

مانعی برای گسترش تعاملات با کویت نداریم
 در ادامه این دیدار‌ها رئیس‌جمهور در دیدار «احمد ناصر المحمد الاحمد جابر الصباح»، وزیر امور خارجه کویت، با بیان اینکه روابط واقعی ایران و کویت بسیار طولانی‌تر از روابط دیپلماتیک ۶۰‌ساله و برگرفته از اعتقادات و باورهای 2ملت است، گفت: مانعی بر سر راه گسترش تعاملات 2کشور وجود ندارد و معتقدم دوره جدیدی برای همکاری بین کشورهای منطقه آغاز شده است. 

مناسبات تهران و مسقط فراتر از مناسبات 2 همسایه است
رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه عمان تأکید کرد که مناسبات تهران و مسقط برآمده از پیوندها و اشتراکات تاریخی 2ملت است. رئیسی در دیدار «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امورخارجه و فرستاده ویژه سلطان عمان، گفت: مناسبات تهران و مسقط فراتر از مناسبات‌همسایه و برآمده از پیوندها و اشتراکات تاریخی 2ملت است. 

تحریم نمی‌تواند مسیر توسعه را متوقف کند
رئیس مجلس صربستان، وزیر امور خارجه نیجریه، رئیس مجلس ملی قرقیزستان، رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، وزیر امور خارجه بنگلادش، روسای مجالس تانزانیا و زنگبار و... از دیگر مقاماتی بودند که یکی بعد از دیگری مهمان رئیسی در پاستور شدند.

   پیام تبریک سران ایتالیا، پرتغال و بلژیک 

۳ تن از سران کشورهای اروپایی در پیام‌های جداگانه‌ای انتخاب ابراهیم رئیسی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تبریک گفتند. «سرجو متتارللا» رئیس‌جمهور ایتالیا، «مارسلو ربلو د سوسا» رئیس‌جمهور پرتغال و «الکساندر دی کرو» نخست‌وزیر بلژیک در پیام‌های خود ضمن آرزوی موفقیت برای رئیسی، برای توسعه روابط کشورهای خود با تهران اعلام آمادگی کردند.  پیش از این شماری از کشورهای اروپایی از جمله اتریش، فرانسه، کرواسی، انگلیس، صربستان و سوئیس نیز در پیام‌های جداگانه‌ای، پیروزی ابراهیم رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفته بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید