• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 16 مرداد 1400
کد مطلب : 137529
+
-

دولت مردمی، دولت وفاق ملی است

ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیفش به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور کشورمان از ضرورت توجه به منافع مردم و استقبال از دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها سخن گفت

گزارش
دولت مردمی، دولت وفاق ملی است


مراسم تحلیف‌سید ابراهیم رئیسی‌منتخب‌سیزدهمین دوره انتخابات ریاست ‌جمهوری پنجشنبه 14مرداد همزمان با صدوپانزدهمین سالگرد مشروطه در کشورمان برگزار شد.
حضور مقامات لشکری و کشوری، نمایندگان مجلس و مهمانان خارجی در کنار خبرنگاران داخلی و خارجی با وجود محدودیت‌های کرونایی تمام صحن مجلس را پر کرده بود.

میزبانی بهارستان از چهره‌های داخلی و خارجی 
ثبت تصاویر همراه با ماسک مهمانان مراسم تحلیف هشتمین رئیس‌جمهور تفاوت قابل توجه آن با ادوار قبلی بود. ادای سوگند ریاست‌جمهوری سید ابراهیم رئیسی براساس قانون اساسی و عرف مراسم‌های تحلیف با همراهی رئیس قوه قضاییه انجام شد. این بار غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس جدید قوه قضاییه سید ابراهیم رئیسی، رئیس قبلی دستگاه قضا را برای ادای سوگند مشایعت می‌کرد. متن 160کلمه‌ای تحلیف در ادامه خود طرح مواضع مفصل‌تر رئیسی درباره مفاد این سوگند در حوزه‌های داخلی و سیاست خارجی را به همراه داشت. نمایندگان محور مقاومت و نماینده اتحادیه اروپا به‌همراه روسای جمهور افغانستان و عراق و نخست‌وزیرهای ارمنستان و الجزایر و وزرای خارجه عمان، ‌هند و کویت از شاخص‌ترین مهمانان خارجی حاضر در این مراسم بودند. مراسم با سخنرانی قالیباف آغاز شد پس از او غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه به جایگاه رفت. بعد از نطق اژه‌ای، رئیسی برای ادای سوگند در جایگاه حاضر شد و متن سوگند ریاست‌جمهوری را درحالی‌که یک‌دستش روی یک جلد کلام‌الله مجید بود در کنار رئیس قوه قضاییه بجا آورد.

بیم و امیدهای دولت سیزدهم 
رئیسی بعد از سوگند ریاست‌جمهوری، در نطقی از بیم و امیدهایش به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور سخن گفت و برنامه‌های دولتش را یکی بعد از دیگری برشمرد.
رئیسی در تشریح کلان رویکردهای داخلی و خارجی خود با بیان اینکه ظلم و جنایت چه در قلب اروپا باشد و چه در آمریکا، چه در آفریقا باشد و چه در یمن، چه در سوریه باشد و چه در فلسطین، ما در کنار مظلومان خواهیم ماند، گفت: در داخل کشور نیز مردم و جوانان عزیز از ما می‌خواهند که صدای رسای مستضعفان و ولی‌نعمتانمان باشیم. مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود. مردم می‌خواهند که به‌معنای حقیقی کلمه، انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگی‌های انقلاب اسلامی در ساختارها، فرایندها و باورهای دولتمردان مشاهده‌پذیر باشد. او درباره تعهداتش به مردم براساس سوگند ریاست‌جمهوری گفت: مردم می‌خواهند که با رفع تنگناها، معیشت و سفره آنها بهبود بخشیده شود. مردم می‌خواهند نشاط ملی و شور اجتماعی در جامعه گسترش یابد و دولت برخاسته از اراده ملت برای تأمین منافع مردم و اجرای عدالت خواهد ایستاد و در این مسیر خستگی‌ناپذیر پیش خواهد رفت.

مدافع واقعی حقوق بشریم
رئیسی با تأکید بر اینکه انتخابات نقطه آغاز مشارکت مردم است نه نقطه پایان آن و دولت مردمی به‌دنبال خواست مردم و پیام آنان در این انتخابات خواهد بود، گفت: پیام رأی مردم ایران در حماسه28  خرداد سال۱۴۰۰، پیام تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی بود. خواست مردم استقلال‌طلبی و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی قدرت‌های مستکبر و ظالم بود. در عین اینکه باید به تعامل سازنده و گسترده با همه جهان پایبند بود. او درباره توقعات مردم از دولتش گفت: مردم از ما می‌خواهند که به وعده خود مبنی بر تحقق دولت عدالت‌گستر، فسادستیز و تبعیض‌گریز، دغدغه‌مند، برنامه‌محور، علم‌خواه و اندیشه‌پیشه عمل کنیم. مردم از دولت برگزیده خود می‌خواهند مدافع حقوق انسان‌ها در عالم باشند و به ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض در هیچ کجای جهان راضی نشوند. ما مدافع واقعی حقوق بشر و حقوق انسان هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوق انسان‌های بی‌گناه و بی‌دفاع را قبول نداشته و مردود می‌دانیم. رئیس‌جمهور در بخش‌هایی از صحبت‌هایش در همین ارتباط با تأکید بر اینکه وعده‌های دولت مردمی وعده صادق است، گفت: ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت‌خواری، ‌مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تکانه‌ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی، بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی، تلاش برای خودکفایی در تامین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش‌بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب، گاز و نفت کشور، توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط‌زیست را با قدرت دنبال خواهیم کرد.

دولتم دولت وفاق ملی‌ است
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی با بیان اینکه امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰میلیون از جمعیت هستم، تصریح کرد: دولت مردمی، دولت وفاق ملی است. در دولت مردمی، جناح‌های سیاسی، دسته‌بندی‌های قومی و مذهبی و گروهی، رنگ می‌بازد و همه مردم دست در دست یکدیگر برای تحقق ایران قوی، ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی هم‌پیمان می‌شوند. امروز از همه نخبگان و اقشار مختلف مردم، همه اقوام و همه مذاهب، همه احزاب و همه گروه‌ها و همه جریان‌های سیاسی، حوزه و دانشگاه، جوان، پیر، زن و مرد، می‌خواهم که دولت مردمی را با همه وجود دولت خود دانسته و یاری کنند. بیایید تا برای اعتلای اسلام عزیز، برای عزت آیندگانمان، برای سربلندی ایران عزیزمان در جهان، دست در دست یکدیگر با وحدت و انسجام ملی به‌پا خیزیم و آرمان ایران قوی را محقق ‌سازیم.
رئیسی با بیان اینکه به فضل پروردگار امیدواریم و آینده‌ای درخشان و در ‌شأن ملت ایران و ایرانی قوی‌‌تر از گذشته را در دسترس می‌بینیم، افزود: دولت مردمی، دولت مدیرانی خواهد بود که دل در گرو منافع مردم دارند و اهتمام اصلی آنها بسیج توانمندی‌های آشکار و نهفته ملت به‌ویژه جوانان است تا آنان را به میدان کار و تلاش سازنده بیاورند.

از هر طرح دیپلماتیک حمایت می‌کنیم
او با بیان اینکه در این جلسه تاریخی و در پیشگاه نمایندگان عزیز و انقلابی ملت و در حضور مهمانان گرانقدر خارجی علاقه‌مندم اشاره‌ای به رویکرد دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی داشته باشم، خاطرنشان کرد: در دولت همه مولفه‌های قدرت ملی تقویت خواهد شد و از همه ابزارهای قدرت ملی ازجمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران تامین شود. او قدرت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه امنیت‌ساز دانست و گفت: ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفا برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم به‌کار گرفته خواهد شد. بحران‌های منطقه باید از طریق گفت‌وگوهای واقعی درون منطقه‌ای و براساس تامین حقوق ملت‌ها حل و فصل شود. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز است، افزود: نظام جمهوری اسلامی به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی سلاح اتمی را شرعا بر خود حرام می‌داند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ندارد. سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود ازجمله حق توسعه نخواهد شد. تحریم‌ها علیه ایران باید لغو شود و از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند، حمایت خواهیم کرد.

پیام به همسایگان
رئیسی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند، یادآور شد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را ارتقای روابط با کشورهای همسایه دانسته و خواهان عزت و اعتلای آنها هستیم. دیپلماسی باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و فناوری تقویت کند. جهان در حال دگرگونی است و تامین منافع ملت‌ها منوط به درک جهان جدید و تعامل راهبردی با قدرت‌های نوظهور بوده و سیاست خارجی موفق، سیاست خارجی متوازن خواهد بود.

   درخواست‌های قالیباف و اژه‌ای از رئیسی

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در ابتدای مراسم تحلیف گفت: «دوره جدید مدیریتی کشور را باید به دوره کارآمدی و پاسخگویی تبدیل کنیم.» غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه نیز در سخنان خود در این نشست گفت: «امیدوارم رئیس‌جمهور نسبت به اجرای همه اصول قانون اساسی به‌خصوص بندهای 16گانه اصل سوم قانون اساسی و اصولی که حقوق جامعه را تامین می‌کند، اهتمام داشته باشند و اعلام می‌کنم قوه قضاییه برای کمک به دولت و گسترش عدل و عدالت و حمایت از حقوق مردم و آزادی‌های مشروع و مبارزه با فساد آمادگی لازم را دارد و کمک  می‌کند.» 

   موعد معرفی کابینه

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در بخشی از مراسم تحلیف با اشاره به فرصت 2هفته‌ای دولت برای معرفی کابینه گفت که با وجود این فرصت قانونی با توجه به تأکید رهبری قرار است در ابتدای هفته آینده اعضای کابینه معرفی شوند. ابراهیم رئیسی در صحبت‌هایش گفته بود که در اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر سرعت در معرفی اعضای دولت و کابینه، فهرست اعضای پیشنهادی کابینه در هفته آینده و در نخستین فرصت، قبل از پایان مهلت مقرر تقدیم ریاست محترم و نمایندگان عزیز در مجلس شورای اسلامی خواهد شد. نخستین جلسه این هفته مجلس فردا یکشنبه برگزار می‌شود.

   چهره‌های غایب تحلیف

در مراسم تحلیف  غیبت برخی چهر‌ه‌ها دیده می‌شد. با وجود تصریح قانون اساسی مبنی بر حضور اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، عضو فقیه شورا در مراسم حضور نداشت. علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس‌ نیز به مجلس نیامده بود. محمد محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حسن خمینی، تولیت حرم امام‌خمینی(ره)، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق در این جلسه حضور نداشتند. از 290نفر 25نماینده غیبت داشتند و به بهارستان نیامده بودند. چین هم نماینده‌ای در تحلیف نداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید