• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 مرداد 1400
کد مطلب : 137312
+
-

برنز را گرفتیم،‌طلا را رزرو کردیم

محمدهادی ساروی دیروز در کشتی فرنگی مدال برنز گرفت و محمدرضا گرایی هم راهی فینال شد تا عصر امروز برای طلا بجنگد

برنز را گرفتیم،‌طلا را رزرو کردیم

شاید همه توقع داشتند برادر بزرگ‌تر محمدرضا یعنی محمدعلی گرایی در توکیو فینالیست شود ولی در عین ناباوری برادر بزرگ‌تر به مسابقه رده‌بندی رفت و برادر کوچک‌تر با درخششی مثال‌زدنی توانست فینالیست شود. تا به اینجای کار همه چیز شبیه المپیک آتلانتا بود؛ جایی که از 2 برادر در کشتی آزاد یکی راهی فینال شد و دیگری در رده‌بندی حاضر بود. در المپیک1996 آتلانتا در کشتی آزاد رسول خادم برادر کوچک‌تر تا فینال پیش رفت و به مدال طلا رسید و امیررضا خادم روی سکوی سوم قرار گرفت. اتفاقی که می‌شد برای برادران شیرازی کشتی فرنگی هم تکرار شود. اما قبل از فینال محمدرضا، دیروز محمدعلی گرایی با شکست در رده‌بندی همه معادلات را برهم زد.

  از جهانی محروم شد، در المپیک بزرگی کرد
آن روزی که ساکش را دستش دادند و گفتند برای مسابقات جهانی 2019 جایی در تیم ملی ندارد کسی فکرش را نمی‌کرد 2سال بعد کاروان ایران را نجات دهد و اولین فینالیست کشتی شود؛ آن هم اولین فینالیست کشتی فرنگی بعد از 3روز تلخ. سال2019 حدودا یک ماه به مسابقات جهانی قزاقستان مانده بود که محمدرضا گرایی نامش از اردوی تیم‌ملی بزرگسالان به دلیل مصدومیت (ضرب‌خوردگی از ناحیه دنده) خط خورد ولی او یک ماه بعد با همان آسیب‌دیدگی در امیدهای جهان به مدال طلا رسید تا شایستگی خودش را اثبات کند. تیم ایران در 67کیلوگرم نتوانست سهمیه المپیک را در مسابقات جهانی قزاقستان بگیرد و کادر فنی تصمیم گرفت گرایی را به مسابقات گزینشی اعزام کند. محمدرضا در گزینشی بدون اینکه امتیازی از دست بدهد تمام رقبا را با امتیاز عالی شکست داد و بلیت توکیو را برای خودش اوکی کرد. محمدرضا گرایی کشتی‌گیری است که وزن زیادی کم می‌کند و خیلی‌ها به همین دلیل در المپیک برای او شانس زیادی قائل نبودند. اغلب کارشناسان در خوش‌بینانه‌ترین حالت مدال برنز را برای او کنار گذاشته بودند ولی فاکتور غیرت چیزی بود که پسر شیرازی را تا فینال المپیک توکیو2020 پیش برد.

 پیش به سوی فینال
محمدرضا گرایی صبح دیروز پس از یک دور استراحت در دور دوم جولیان هورتا از کلمبیا را ۸ بر صفر شکست داد و در دومین مبارزه خود در یک کشتی حساس و نفس ‌گیر استابلر آلمانی دارنده 3مدال طلای جهان را با نتیجه 5 - 5 شکست داد و راهی نیمه‌نهایی شد. دارنده مدال طلای زیر ۲۳سال جهان در مرحله نیمه‌نهایی مقابل راماز زویدزه دارنده مدال طلای جوانان جهان و نقره زیر ۲۳سال جهان از گرجستان خوش درخشید و به‌راحتی و در یک کشتی حساب‌شده با نتیجه ۶ بر یک به پیروزی رسید و راهی رقابت فینال شد. محمدرضا گرایی عصر امروز باید در فینال با نصیب‌اف از اوکراین مبارزه کند.

  بال شاهین شکست
محمدعلی گرایی کشتی‌گیر وزن 77کیلوگرم تیم ایران در دیدار رده‌بندی با شکست در مقابل شوهی یابیکو از ژاپن به عنوانی بهتر از پنجمی نرسید. گرایی که در نیمه‌نهایی مقابل تاماش لورینچ از مجارستان شکست خورده و از رسیدن به فینال بازمانده بود، در دیدار رده‌بندی هم با نتیجه 13 بر 3 در مقابل کشتی‌گیر میزبان شکست خورد و مدال برنز را از دست داد. محمد بنا حساب ویژه‌ای روی مدال محمدعلی گرایی باز کرده بود و حداقل مدال برنز را برای او کنار گذاشته بود که این اتفاق رخ نداد. سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی در روزهای قبل گوشزد کرده بود که محمدعلی گرایی بسیار ریسکی کشتی می‌گیرد و در مصاف رده‌بندی هم همین موضوع باعث شکست گرایی بزرگ‌تر شد. او در اواخر مسابقه حتی به فن سنجاب پرنده هم روی آورد ولی یابیکو با عکس‌العملی که داشت 5امتیاز از گرایی گرفت. محمدعلی که 2 مدال جهانی را در کارنامه دارد، در این مسابقات اصلا در حد و اندازه‌های خودش نبود و هر بار که در خاک حریفان نشست امتیاز از دست داد.

  پایان بی‌مدالی بعد 9روز
اما کشتی فرنگی ایران بعد از محمدعلی گرایی، یک نماینده دیگر هم در دیدارهای رده‌بندی داشت که این یکی موفق از میدان خارج شد. محمدهادی ساروی دیروز با یک کشتی جانانه مدال برنز قاسم رضایی در المپیک ریو را در توکیو تکرار کرد. در 2 المپیک گذشته کشتی فرنگی همیشه در وزن 97کیلوگرم صاحب مدال شده و با درخشش ساروی در توکیو ایران در این وزن هت‌تریک کرد. ساروی در روز اول حریفانی از الجزایر و بلغارستان را شکست داد اما در نیمه‌نهایی با بدشانسی مغلوب الکسانیان از ارمنستان شد. این دلاور مازندرانی دیروز در دیدار رده‌بندی مقابل آروی ساوولاینن قهرمان امیدهای جهان از فنلاند روی تشک رفت که در پایان با نتیجه قاطع 9 بر2 به پیروزی رسید. ساروی پس از کسب مدال برنز المپیک توکیو گفت: «مسابقه خوبی بود و خدا را شکر توانستم مدال برنز بگیرم، هر چند که من برای کسب مدال طلا به این مسابقات آمده بودم.» ساروی استحقاق فینالیست شدن در این وزن را داشت چون در کشتی نیمه‌نهایی بدون اینکه به الکسانسان امتیاز فنی بدهد شکست خورده بود. با مدال برنز این کشتی‌گیر، دومین مدال کاروان ایران است که پس از 9روز بی‌مدالی به دست آمد و ایران با یک طلا و یک برنز در رتبه چهل‌ونهم ایستاد.

این خبر را به اشتراک بگذارید