• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 13 مرداد 1400
کد مطلب : 137301
+
-

اولویت‌های آینده شهر

برخی از اعضای شورای شهر پنجم در گفت‌وگو با همشهری از دغدغه‌هایی که داشتند و در این دوره محقق نشد، گفتند

گزارش
اولویت‌های آینده شهر

در روزهای ‌گذار قرار داریم؛ روزهایی که دولت سیزدهم شکل می‌گیرد، فعالیت دوره ششم پارلمان شهری شروع می‌شود و شهردار جدید هم راهی خیابان بهشت خواهد شد. گاهی اوقات گذر از یک زمان با حسرت همراه می‌شود؛ حسرت ازکارهای بیشتری که می شد کرد و ممکن نشد. حسی که برخی از اعضای شورای پنجم در لحظه خداحافظی و خروج از پارلمان شهری دارند؛ کسانی که با مشارکت حداکثری شهروندان انتخاب شدند و 4سال فرصت داشتند تا برای تحقق مطالبات مردم - کسانی که به آنها اعتماد کردند و امور شهر را به دستشان سپردند - تلاش کنند و برای اثبات تلاش‌هایشان می‌توان کارنامه عملکرد‌شان را مرور کرد؛ کارنامه‌ای که تصویب بیش از 300طرح و لایحه در آن ثبت شد که همگی درراستای افزایش بهبود کیفیت زندگی شهروندان و افزایش حس تعلق مردم به محله‌ها و رفع مشکلات شهر بوده‌است. البته که در این میان اعمال تحریم‌ها، شیوع کرونا و شرایط نامساعد اقتصادی بی‌تأثیر نبوده و شرایط بحرانی حاکم شده تا منتخبان شورا نتوانند آنگونه که دوست داشتند تمام برنامه‌های خود را پیش ببرند. برخی از اعضا در گفت‌وگو با همشهری از دغدغه‌هایی که داشتند، گفتند و ابراز امیدواری کردند که اعضای شورای ششم در راستای تحقق دغدغه‌ها گام بردارند.

ضرورت تغییر رویکرد از خودرو محوری

  محسن هاشمی‌رفسنجانی

 آنچه برای بنده و سایر شهروندان اهمیت دارد، موضوع کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل‌ونقل عمومی است که در دوره پنجم تلاش‌هایی در این راستا انجام شد، اما به‌نظر تنها با تغییر رویکرد از خودرومحوری به حمل‌ونقل عمومی محوری می‌توان به این مشکلات فائق آمد. توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی اولویت شورای پنجم بود، اما دلایلی چون تحریم و عمل نکردن دولت به تعهداتش اجازه نداد کارهای بزرگی در این حوزه انجام شود. پایتخت نیاز به 9هزار دستگاه اتوبوس برقی و 5هزار واگن و 12خط مترو و 250ایستگاه مترو دارد که با تامین آنها می‌توان قدم‌های بزرگی در توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت برداشت و امیدوارم در دوره جدید این امر محقق شود.

احیای رود‌دره‌ها

  سیدآرش میلانی‌حسینی

مهم‌ترین دغدغه در شورای پنجم که شخصا پیگیری هم می‌کردم، اجرایی کردن برنامه احیای روددره‌ها بود که این برنامه سال 94نهایی شد. براساس برآوردی که توسط مشاوران انجام شده بود، این کار سالانه حدود 500میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که به‌دلیل کمبودهای مالی مدیریت شهری در این دوره محقق نشد. البته تلاش کردیم تا هر آنچه در روددره‌ها رخ می‌دهد براساس ضابطه و اسناد بالادستی باشد که به هر حال کار ارزشمندی بود و از تخریب و نابودی آنها جلوگیری شد.

میزان تفکیک از مبدأ افزایش یابد

  سیدمحمود میرلوحی
 تلاش برای افزایش کیفی در سازمان شهرداری و چابک‌سازی‌ این سازمان از دغدغه‌های شورای پنجم بود که البته اقدامات خوب و قابل‌قبولی هم در حوزه‌های مختلف ازجمله اجتماعی و فرهنگی، شهرسازی و... انجام شد، اما در بخش مدیریت پسماند می‌خواستیم میزان تفکیک از مبدا را به 50درصد برسانیم که متأسفانه این امر محقق نشد؛ هر چند اقدامات صورت گرفته در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار قابل‌قبول و رضایت‌بخش است، اما آنچه مطلوب و مورد انتظار ما بود، اتفاق نیفتاد که امیدواریم در دوره جدید شاهد تحولات مثبتی در پایتخت باشیم.

بهبود کارها با افزایش تعداد کرسی‌ها

  محمدجواد حق‌شناس

 دوره پنجم شورای شهر تهران بسیار متفاوت از سایر دوره‌های دیگر بود؛ چراکه تعداد کرسی‌های پارلمان شهری از 31به 21کرسی تقلیل یافت و از سوی دیگر شهری با حجم زیادی از بدهکاری و پرونده‌های بزرگ فساد به ارث رسیده بود. علاوه بر این موارد باید شرایط بد اقتصادی، تحریم و شیوع کرونا را هم به آنها اضافه کرد که همه و همه شرایط کار را برای منتخبان پنجم سخت و دشوار کرد، اما براساس تعهد و وظیفه، عمل کردیم و معتقدم اگر تعداد اعضا چون دوره‌های قبل بیشتر بود و منسجم‌تر عمل می‌کردیم، می‌توانستیم در برخی از کمیسیون‌ها و حوزه‌ها ازجمله فرهنگی، گام‌های مؤثرتری برداریم.

توسعه مترو و خرید واگن

  افشین حبیب‌زاده

 آرزوی خود بنده و سایر اعضا در دوره پنجم استفاده کامل از ظرفیت‌های حمل‌ونقل عمومی با محوریت مترو بود. هر چند خطوط مترو توسعه یافتند و اقدامات خوبی هم انجام شد، اما طی 4سال موفق نشدیم واگنی به این ناوگان اضافه کنیم و اگر این مهم محقق می‌شد، تعداد سفرها از 2میلیون نفر در روز به 4میلیون نفر می‌رسید. البته منتخبان مردم در شورای پنجم به سهم خود و در حد اختیارات‌شان تلاش کردند، اما تحریم‌ها مانع از عمل به تعهدات برخی از کشورهای مذاکره کننده چون چین برای تامین واگن‌های موردنیاز شد و حسرت این آرزو بر دل ماند.

افزایش مناسب‌سازی‌ معابر

  زهرا نژادبهرام

 این دوره برای مناسب‌سازی‌ معابر تلاش کردیم و حدود 500کیلومتر از معابر برای عبور و مرور عابران پیاده، توان یابان، سالمندان و... مناسب‌سازی‌ شد، اما کاش این اقدامات زودتر شروع می‌شد و می‌توانستیم این میزان را به 2هزار کیلومتر برسانیم. کاش فرصت بود و می‌توانستیم علاوه بر ایستگاه‌های  بی‌آر تی همه ایستگاه‌های اتوبوس را برای عبور و مرور تمام اقشار مناسب‌سازی‌ کنیم. به هر حال این کارها مطالبه شهروندان است و امیدوارم شورای بعدی اقدامات ناتمام را به پایان برساند و شاهد مناسب‌سازی‌‌های گسترده در پایتخت باشیم.

مدیریت یکپارچه شهری

  حجت نظری

 به صراحت می‌گویم اعضای شورای پنجم برای رفع مشکلات و تحقق مطالبات شهروندان تلاش کردند و اگر کاری هم لازم بوده، اما انجام نشده دلایل زیادی داشته که می‌توان گفت یکی از عوامل، وجود برخی از قوانین و مقررات بود. کاش در این دوره شاهد اصلاح قانون شوراها با محوریت مدیریت یکپارچه شهری و افزایش اختیارات این نهاد، سطح‌بندی شهرها با معیار وسعت و جمعیت و درنظر گرفتن اختیارات متمایز برای هر شورا، بازنگری در قانون قدیمی شهرداری‌ها با لزوم پیش‌بینی نیازهای به‌روز شهر و شهروندان و انتقال دیگر امور خدماتی از دولت به شهرداری و تهیه طرح قانون شورای‌عالی استان‌ها توسط این شورا و ارائه به مجلس .

کامل نشدن فرایند چرخه بودجه برای مردم

  مجید فراهانی

 مهم‌ترین کاری که تمایل داشتم در این دوره محقق شود، تحقق کامل چرخه بودجه برای مردم بود. البته بخش‌های زیادی از این کار صورت گرفت،اما موفق نشدیم پورتال را رونمایی
و بهره‌برداری کنیم. در حقیقت سال 99و 1400پروژه‌های کوچک مقیاس در محله‌ها با نظرخواهی از شورایاران محله‌ها، تعریف شد. در سال 99حدود 2هزار و 500میلیارد تومان و سال 1400هم 3هزار و 500میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شد و قصد داشتیم امسال پورتالی طراحی کنیم که خود مردم پروژه‌های مورد نیاز خود و محله‌شان را در آن ثبت و مطالبه کنند. امیدوارم این کار توسط منتخبان ششم پیگیری شود و به نتیجه برسد. در واقع با این کار زمینه مشارکت بیشتر شهروندان فراهم  می شود و حس تعلق به محله ها افزایش می یابد و در یک کلام تهران شهر بهتر و زیباتری برای زندگی خواهد بود.

توسعه حمل‌ونقل پاک

  محمد علیخانی

یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های شورای پنجم و البته مطالبه مردم توسعه حمل‌ونقل پاک بود که مقدمات ورود اتوبوس‌های برقی به تهران انجام شد، اما عمر فعالیت این دوره شورای شهر تهران به پایان رسید و شاهد فعالیت این اتوبوس‌ها در تهران نبودیم. به هر حال همه شهرهای بزرگ دنیا در مسیر توسعه حمل‌ونقل پاک قرار گرفته‌اند و برای شهری چون تهران زیبنده نیست که همچنان از اتوبوس‌های دیزلی و آلاینده استفاده شود. شاید اگر موانعی چون تحریم نبود، در همین دوره ورود اتوبوس‌های برقی به خیابان‌های تهران محقق می‌شد، اما امید داریم شورای ششم توجه ویژه‌ای به این مطالبه شهروندان داشته باشد.

اصلاح ساختار شهرداری

  سیدحسن رسولی

برای اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران که ساختاری بسیار بزرگ مقیاس و غیرکارآمد و برخوردار از نظام توزیع و اختیارات غیرثمر بخش است، اقدامات جدی صورت گرفت، اما همه کار به پایان نرسید و ضرورت دارد همچنان پیگیری شود. در واقع این اصلاح ساختار به‌گونه‌ای طراحی شده بود که لطمه‌ای به پرسنل استخدامی و قراردادی شهرداری تهران وارد نمی‌شد و از تعدد و تکثر سطوح سازمانی و اداری شهرداری کاسته می‌شد که به صراحت می‌توان گفت جزو عدم‌توفیقات شورای پنجم محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید