• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 13 مرداد 1400
کد مطلب : 137292
+
-

نگاهی به کسب‌وکار این روزهای کسانی که کتاب‌های‌ قانونی ناشران را غیرقانونی منتشر می‌کنند

جولان قاچاقچیان کتاب در شبکه‌های مجازی

گزارش
جولان قاچاقچیان کتاب در شبکه‌های مجازی

ساره گودرزی- خبر‌نگار

 کتاب‌سازی و قاچاق کتاب در سال‌های اخیر، نفس‌ صنعت نشر و فعالانش را به شماره انداخته است. سودجویان بازار کتاب -که به‌نظر نمی‌آید به این سادگی‌ها دست‌بردار باشند- با شیوع ویروس کرونا و رونق‌گرفتن کسب‌وکارهای مجازی، این‌بار تورشان را در شبکه‌های اجتماعی پهن کرد‌ه‌اند. آنها که هر‌روز به‌دنبال بازار جدیدی برای عرضه و فروش کتاب‌های خود هستند، این‌بار با مهاجرت به فضای مجازی و ساخت کانال‌های فروش کتاب و عضویت افراد در آن به چاپ و نشر آثار کتاب‌سازی‌شده و قاچاق مبادرت می‌کنند.

رشد قارچ‌گونه شبکه‌های فروش کتاب‌ قاچاق
تاکنون بساط‌گستری در خیابان‌ها و پیاده‌روها، گسترش زمینه فعالیت از پایتخت به مراکز استان‌ها و از آنجا به شهرهای کوچک‌تر، یا استفاده از دختر و پسر‌های کوله‌به‌پشت در سطح شهر یا گسیل‌کردن آنها به کارخانه‌ها و ادارات در حاشیه شهرها، از استراتژی‌های پیشین قاچاقچیان کتاب بوده است و حالا که تبِ کرونا و خریدهای اینترنتی بالا رفته، شاهد گسترش فعالیت‌های زنجیره‌ای و گسترده آنها در فضای مجازی هستیم. این در حالی است که فروش کتاب‌های افست با راهکارهای قبلی، همچنان به‌قوت خود باقی است. طی این سال‌ها بازار کوچک کتاب در کشور، دستخوش رشد مویرگی و قارچ‌گونه شبکه‌های تولید و فروش کتاب‌های قاچاق و نسخه‌های کتاب‌سازی‌شده است، تعداد شبه‌ناشران بیشتر شده و کتاب‌سازی و انتشار غیرقانونی کتاب‌های پرفروش به بزرگ‌ترین دغدغه و معضل فعالان واقعی صنعت نشر بدل شده است؛ معضلی که به‌نظر می‌آید کنترلش به اقدامات گسترده‌تر و البته هوشمندانه‌تری نیاز دارد.

 عضویت با شرط و شروط
طبق اطلاعاتی که یکی از اعضای کارگروه صیانت از حقوق ناشران و کتاب‌فروشان داده است، 2 تا 3کانال چندصد نفری تاکنون برای فروش اینترنتی کتاب‌های قاچاق راه‌اندازی شده است؛ کانال‌هایی که شما برای ورود به آن نمی‌توانید خیلی ساده با یک لینک یا درخواست عضو شوید. ادمین‌ها و مدیران این کانال‌ها با پایش افراد جدید از ورود کسانی که به‌زعم خودشان مشکوکند و ممکن است از اتحادیه یا نهادهای صنفی مرتبط باشند، جلوگیری می‌کنند و بارها تعدادی از ناشران و کتاب‌فروشان را که متوجه این کانال‌‌ها شده بودند از گروه خارج کرده‌اند.
 گروه‌ها، خصوصی‌اند و بعد از اینکه مطمئن شدند مشکلی وجود ندارد، ادمین‌ها خیلی زود و سریع کتاب‌های مورد‌نظر مشتریان‌شان را تامین می‌کنند. حتی اگر نسخه چاپ‌شده کتاب هم در انبار موجود نباشد، در کوتاه‌ترین زمان نسبت به چاپ این کتاب‌ها از طریق نشر دیجیتال و رومیزی اقدام می‌کنند و با تخفیف 40 تا 50درصد گاهی حتی بدون هزینه حمل به‌دست مخاطبانشان می‌رسانند. تازه این موارد، غیر از کتاب‌هایی است که با همین تخفیف‌های عجیب و غریب در صفحات اینستاگرام به فروش می‌رسند؛ کتاب‌هایی که در بازار نشر، خوشنام و پرفروشند و مردم از خرید آنها شادمان هستند.

 مخاطبانِ بی‌خبر
مخاطبان این آثار درباره ماهیت و چیستی کتاب‌ها آگاهی ندارند و به صرف اینکه کتاب با تخفیف بالا خریداری می‌کنند، برای آنها کافی است. ناشر و مترجم حرفه‌ای با ناشر و مترجمی که با در کنار هم قراردادن واژه‌ها و صفحات کتاب‌های مختلف کتاب‌سازی می‌کند، برایشان فرقی ندارد و حتی اطلاع‌رسانی‌های گاه و بیگاه برخی از فعالان صنعت نشر و پویش‌هایی چون «کتاب قاچاق و کپی نخریم» هم در آگاهی‌بخشی این‌دسته از مخاطبان تأثیری نداشته و هنوز بسیاری از مشتریان کتاب‌ها نسبت به ماهیت کتاب‌های تخفیف‌دار بی‌اطلاع‌‌اند. در این میان کتاب‌فروشانی که در بحبوحه کرونا توانسته‌اند روی پای خود بایستند، در مقابل این کتاب‌سازان و قاچاقچیان خبره چالش‌های زیادی پیش‌روی فعالیت‌های خود دارند و در رقابتی ناعادلانه مشغول فعالیت هستند؛ رقابت با شبه‌ناشرانی که پروانه و جواز کسب دارند؛ اما کتاب‌های پرمخاطب و معروف سایر ناشران را کپی و چاپ می‌کنند.

ضرورت اتحاد و اطلاع‌رسانی در سطح ملی
نبض بازار کتاب، در دست سودجویان است؛ بازاری یله و رها که دوام‌آوردن در آن، روزبه‌روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. تجربه نشان‌داده، پیش‌بینی تصمیمات و استراتژی‌های متنوع کتاب‌‌سازان کار ساده‌ای نیست و به هوشمندی و درایت ویژه‌ای نیاز دارد؛ اما پیش از آن، بازکردن این گره‌ کور، نیازمند اتحاد و همراهی کلیه واحد‌های صنفی در سراسر کشور است.
باید بپذیریم تا زمانی که برخی کتاب‌فروشان در شهرهای مختلف میزبان عرضه نسخه‌های کتاب‌سازی‌شده و غیرقانونی هستند‌ و از سوی دیگر مشتریانی در سراسر کشور بی‌اطلاع از چند و چون ماجرا به‌صورت اینترنتی و با فریب تخفیف به خرید این کتاب‌ها اقدام می‌کنند، نمی‌توان امیدوار بود که بساط این افراد برچیده شود.
تا‌کنون اقداماتی در زمینه اطلاع‌رسانی‌ها انجام شده؛ اما بی‌نتیجه‌ماندنشان، نشان از ناکافی‌بودن این اقدامات دارد؛ ولی به‌نظر می‌رسد آگاهی‌بخشی به قشرهای مختلف جامعه از طریق نویسندگان، مترجمان، تصویرگران، ناشران و کتابفروشان ضرورتی است که باید طی یک برنامه‌ریزی مدون و منظم از طریق رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیما دنبال شود تا بطن جامعه از آن مطلع شود و تن به خرید چنین کتاب‌هایی ندهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید